תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה ירדו מתחת ל-0%

היחלשות הציפיות האינפלציוניות מגבירה את ההסתברות להורדת ריבית בנק ישראל לאפס

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירדו אל מתחת לאפס בריביות בין הבנקים. מבדיקת "גלובס" עולה כי הריבית בחוזים על המדד לשנה במסחר בין הבנקים נעה בין ריבית שלילית של 0.16% לריבית של 0.04% בלבד.

היחלשות הציפיות האינפלציוניות מגבירה את ההסתברות להורדת ריבית בנק ישראל לאפס. הבנק המרכזי יפרסם ביום חמישי הקרוב את החלטת הוועדה המוניטרית של הבנק לגבי שיעור הריבית לחודש אוקטובר. הבנק לא התערב בגובה הריבית מאז החלטתו להורידה לשפל היסטורי של 0.1% בחודש מארס.

בישיבתה האחרונה של הוועדה הביעו חבריה דאגה מהירידה החדה בציפיות האינפלציוניות באוגוסט ומהירידה בקצב הצמיחה של המשק, אך העדיפו להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי. פרשנים העריכו כי ההמתנה להחלטת הפד האמריקאי שימשה שיקול לא פורמלי מרכזי בהחלטת בנק ישראל. אלא שבסוף השבוע הודיע הפד כי לא יעלה את הריבית בארה"ב ומאז ההחלטה הקודמת של בנק ישראל נמשכו המגמות המדאיגות במשק: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה את הערכתה לקצב הצמיחה של המשק ברבעון השני והורידה אותו מ-0.3% ל-0.1%. היום (א') עדכן בנק ישראל כי הציפיות בקרב החזאים בשוק לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירדו ל-0.4% (לעומת 0.8% באוגוסט). הבנק ציין כי הציפיות בשוק ההון עומדות על 0.5% ואולם מבדיקת ציטוטי מסחר עולה כי בפועל הציפיות עומדות על 0%.

גם בציפיות לשנתיים קדימה חלה נסיגה והן עומדות על 0.8% (לעומת 0.9% בחודש הקודם). ציפיות השוק לשנתיים הנגזרות מהריביות בין הבנקים עומדות על כ-0.4%. חוק בנק ישראל מחייב את הבנק המרכזי לקבוע את המדיניות המוניטרית באופן שיבטיח כי האינפלציה תנוע בטווח שבין 1% ל-3% וזאת בתוך 24 חודשים ממועד קבלת ההחלטה.