משקיעים בחו"ל: ישראל - היעד הטוב ביותר אחרי עמק הסיליקון

בסקר השתתפו חברות אשר מנהלות יותר מ-50 מיליון דולר, אולם נכללו בו גם גופים שמנהלים יותר מאשר 10 מיליארד דולר

בית אמצור בהרצליה פיתוח / צילום: מתוך אתר החברה
בית אמצור בהרצליה פיתוח / צילום: מתוך אתר החברה

ההיי-טק העולמי שובר שיאים בשנים האחרונות, כאשר קרנות ההון סיכון מגייסות סכומי עתק וחברות סטארט-אפ זוכות להערכות שווי נדיבות. המגמה הזו היא כלל עולמית, אך ישנן מדינות שזוכות לאמון רב יותר מהמשקיעים. חברת Deloitte העולמית בדקה, בפעם הרביעית, באיזו מדינה מעדיפים משקיעי ההון סיכון להשקיע את כספם.

במקום הראשון, באופן לא מפתיע, ניצבת ארצות הברית ובמקום השני נמצאת אומת הסטארט-אפ ניישן - ישראל. נציין כי בסקר השתתפו למעלה מ-200 קרנות הון סיכון וקרנות פרייבט אקוויטי. בסקר השתתפו חברות אשר מנהלות יותר מ-50 מיליון דולר, אולם נכללו בו גם גופים שמנהלים יותר מאשר 10 מיליארד דולר. הציון שקיבלה ארה"ב הוא 4.17 (בסולם של 1 עד 5) ואילו ישראל זכתה לציון של 3.9. נציין כי 9% מהמשתתפים בסקר הם גופים ישראלים, אשר השתתפו במשאל בשיתוף עם IATI - האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות.

רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte התייחס לתוצאות ואמר כי "זו השנה הרביעית ברציפות שבה ישראל מדורגת במקום השני אחרי ארה"ב ברמת הביטחון של המשקיעים הזרים ביחס להשקעות ברחבי העולם. לא רק שרמת הביטחון בישראל גבוהה ביחס לשאר המדינות שנבחנו למעט ארה"ב, אלה שגם אם בוחנים את רמת הביטחון של המשקיעים ביחס לשווקים הגדולים בארה"ב (שיקגו, בוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק ועמק הסיליקון), ישראל שנייה רק לסיליקון וואלי.

בשנה האחרונה אנו עדים להתעניינות הולכת וגדלה מצד משקיעים אסייתיים, ובראשם סין ויפן. אנו צופים שברבעון האחרון של שנת 2015 ובמהלך שנת 2016, נראה יותר שחקנים סינים ויפנים משקיעים בקרנות הון סיכון ישראליות, משקיעים בחברות היי-טק ורוכשים חברות היי-טק".

חן הוסיף כי "על אף הטלטלה בשוק ההון הסיני בתקופה האחרונה, אנו צופים כי מגמת ההשקעות של משקיעים סיניים בישראל, תמשיך ואף תתחזק. אנו צופים כי בעקבות הגידול בהשקעות של שחקנים אסייתיים בחברות ישראליות נראה יותר ויותר חברות ישראליות מגדילות את פעילותן בשווקים אלה".