הדולר היציג זינק ב-1.55%; "הפד השיג אפקט הפוך"

הדולר היציג נקבע על 3.923 שקלים והאירו על 4.414 שקלים ■ אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "בעקבות אי-העלאת הריבית בארה"ב עשויה להיפתח מחדש מלחמת המטבעות העולמית"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

יום המסחר בשוק המט"ח (ב') מתנהל במגמה מעורבת, כשהדולר היציג זינק בכ-1.55% ונקבע על 3.923 שקלים. מנגד, האירו נחלש בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 4.414 שקלים. בעולם נסחר הדולר סביב 1.127 דולרים לאירו.

הפדרל ריזרב החליט ביום חמישי האחרון שלא להעלות את הריבית בארה"ב, והצית מחדש את החששות מפני בריאות הכלכלה העולמית, בדגש על ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין.

מחרתיים יפורסם מדד מנהלי הרכש הסיני לחודש ספטמבר, ובו תשתקף רמת הפעילות במדינת הענק. על-פי התחזיות, המדד צפוי לעלות ל-47.5 נקודות לעומת קריאה של 47.1 נקודות באוגוסט, אך עדיין מדובר על רמות שפל של שנים.

ההאטה בפעילות המקומית וירידה ניכרת בסביבת האינפלציה במקביל להחלטת הריבית בארה"ב והגורמים מאחוריה (האטה בפעילות ובאינפלציה בעולם והרעה בתנאים הפיננסיים) מייצרים תמונה ברורה למדי של הרחבה מוניטארית נוספת. כך כותב רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, בסקירתו השבועית המתפרסמת לקראת ההחלטה על הריבית בארץ בהמשך השבוע.

"הביקורת על המדיניות הפיסקאלית (שלדעתנו אינה מוצדקת) והיחלשות מסוימת בשקל עלולות לעכב אמנם את הפחתת הריבית, אך למרות זאת קיימת לדעתנו הסתברות גבוהה יותר להפחתת הריבית ביום ה' הקרוב ל-0% מאשר הותרתה ללא שינוי. בכל אופן, אנו רואים את עיתוי ההחלטה כטאקטי ומצפים להפחתת הריבית לאפסית בשלב הראשון ובהמשך לשלילית", אומר גוזלן.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל השבוע כי " בעקבות אי-העלאת הריבית בארה"ב עשויה להיפתח מחדש מלחמת המטבעות העולמית. נגד החלטה להוריד עוד את הריבית עומדים השיקולים שהמשך הורדת הריבית לרמה שלילית עלול להחמיר את הסיכונים ללא תועלת ברורה להעלאת האינפלציה או להגברת הצמיחה. הסיכונים בשוק הדיור ממשיכים להצטבר כאשר מחירי הדיור זינקו בחדות בחודשים האחרונים והיקפי המשכנתאות החדשות עלו לשיאים היסטוריים. לעומת זאת, המרווחים בשוק הקונצרני עלו והגיוסים לקרנות פסקו".

כמו כן, "בנק ישראל יכול לבחור להמתין להתבהרות התמונה במשק. אכן קיימת כנראה ירידה מסוימת בפעילות, אך היא לא כל כך ברורה. נמשך גידול בגביית המסים ושוק העבודה ממשיך להיות חזק. בנוסף, השקל די שמר על הפיחות לעומת הישיבה הקודמת. לסיכום, אנחנו מעריכים שהשיקולים נגד הורדת הריבית יגברו, אולם זה יהיה מה שנקרא Close call", אומר זבז'ינסקי.

 

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל מטפס מעלה ובוחן את רמת המפתח ב-3.9, וזאת למרות החלטתו של הפד בשבוע שעבר שלא להעלות את הריבית. בשווקים מעריכים כי הטיפוס של הדולר-שקל מהווה תיקון טכני, אבל פריצה מעל 3.90 עשויה להרחיב את המהלך כלפי מעלה. נראה כי החלטתו של הבנק הפדרלי השיגה אפקט הפוך מהמצופה. בשוק אמנם ציפו כי הבנק ידחה את העלאת הריבית לאור הטלטלה האחרונה בשווקים, ואולם ההערות המדאיגות שהתלוו להחלטה במסיבת העיתונאים העכירו מאוד את הסנטימנט בשוק ובמקום שהשוק יגיב באנחת רווחה המדדים בוול-סטריט חתמו את השבוע בירידה חדה. לא זו בלבד, אם בתחילה העריכו בשוק שהעלאת הריבית תידחה לדצמבר, כעת ישנן גם הערכות שההעלאה תתבצע רק במרץ 2016".