הדיל של בזק: איך עסקת בזק-משרד התקשורת תשפיע עלינו?

מי ירוויח מהעסקה המתרקמת בין משרד התקשורת לבין בזק, מה יקרה למחירים של חבילות התקשורת, ואיך המהלך ישפיע על מיזם הסיבים האופטיים?

ביטול ההפרדה המבנית בבזק, הגם שמעולם לא ירד מהפרק, עלה אתמול (א') מחדש בעקבות חשיפת הדיל שמגבש משרד התקשורת, ובמסגרתו תקבל בזק את ביטול ההפרדה מבזק בינלאומי בלבד. התמורה שבזק אמורה לתת היא לאפשר למתחרות שלה לעשות שימוש בטלפוניה שלה. זו תמצית העניין.

דילים בשוק התקשורת הם לא עניין חדש, והם לא בהכרח שליליים, למרות שהם נתפסים ככאלה. במקרים רבים עסקאות כאלה מסייעות להוציא תוכניות לפועל, ובמקרים אחרים הם מחפים על טעויות או על חוסר ההחלטיות של הרגולטור.

כאשר יש רגולטור רציני והחלטי, לרוב אין דילים, משום שרגולטור כזה יודע לכפות את מרותו על מונופולים. כאשר הרגולטור מכריז מראש שהמטרה שלו היא לסגור דילים, הוא בעצם מודיע שהוא מוכן לתת משהו בתמורה - ובמקרה של בזק, מדובר בהרבה מאוד.

זה לא סוד שהטלפוניה של בזק היא מקור בלתי אכזב לרווחים עצומים לחברה ולבעלי המניות שלה. זה גם לא סוד שירידה ופגיעה ברווחים מהטלפוניה יכולים להשפיע על איתנותו הפיננסית של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', ולכן הוא נלחם מלחמה גדולה.

למזלו של אלוביץ', הוא אתרוג, אבל אתרוג שהרוויח זאת ביושר. הוא נהנה ממוניטין טובים, והדבר מתבטא גם ביחסים קרובים עם הלשכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הטלפוניה של בזק חייבת להיכלל באסדרת השוק - לא מפני שהיא הייתה צריכה להיות שם מלכתחילה, אלא מפני שהיום נסיגה מהמהלך תהיה ביזיון שאין כדוגמתו לרגולטור, ולכן הוא לא יכול להרשות זאת לעצמו.

בעיני משרד התקשורת, הטיפול בטלפוניה של בזק כחלק מאסדרת השוק והקצאתה למתחרים שווה ירידת מחירים נוספת של 10% במחירי חבילות התקשורת. האם יש רגולטור שיכול לוותר על הזדמנות כזאת?

בזק שיחקה נכון

היום אפשר לומר שבזק, אשר מנוהלת על-ידי סטלה הנדלר, שיחקה נכון עם הקלפים, שלה והבג"ץ שהגישה נגד הרפורמה בטלפוניה פשוט עיכב את המהלך. איש לא יודע מה יחליט בג"ץ בסופו של דבר, אבל עצם העובדה שהוא שולח את הצדדים להתדיין ולהגיע לפשרה ביניהם, נתפסת על-ידי בזק כניצחון.

בשילוב עם העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שר התקשורת, ושלמה פילבר נאמנו הוא מנכ"ל משרד התקשורת, בזק מרגישה שהיא מסתובבת עם שריון. בגלל זה היא מרשה לעצמה להתווכח עם המשרד לא על הלחם - אלא על הדובדבן שבקצפת.

אפשר לומר גם שהעובדה שאבי ברגר עזב את תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, תורמת לכך שבבזק לא חוששים לדבר על הדיל ו"לשחק קשוח".

מה שנמצא כעת על הפרק הוא ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לבין בזק בינלאומי. ההפרדה מול yes ופלאפון תידחה למועד מאוחר יותר. בנייר העמדה שגובש ונחשף ב"גלובס" מופיעים תנאים לביטול ההפרדה כמו 200 אלף לקוחות שיעברו לספקיות האינטרנט במסגרת הרפורמה ותנאים נוספים.

מה שלא מופיע הוא נושא הפריקות של החבילות. כלומר איך ניתן יהיה לדעת שהמחיר שבו בזק תמכור את שירותי התשתית שלה לבזק בינלאומי, יהיה אותו המחיר שבו היא תמכור את אותו המוצר לנטוויז'ן למשל?

ההפרדה המבנית אמורה להתחלף בהפרדה חשבונאית, והיא אמורה לאפשר למשרד התקשורת לוודא שגם בלי הפרדה מבנית בין החברות, ההפרדה החשבונאית תבטיח שבזק לא תתעדף את חברת-הבת שלה.

ובכן, מי שרוצה להאמין בהפרדה החשבונאית - מוזמן לעשות כן, אבל מי שמאמין שבלי פריקות ניתן יהיה להתחרות בבזק - עושה שקר בנפשו. די לראות את הרווחים של בזק (62% EBITDA ברבעון האחרון) ואת עוצמתה בשוק העסקי (70%-80% מכל תשתיות התקשורת לעסקים נשלטות על-ידה) כדי להבין שבקושי אפשר להתחרות בבזק בינלאומי, אז עכשיו לתת למפלצת א' לחבור למפלצת ב' ולצפות שהתחרות תשגשג באינטרנט? זה כבר חיזיון אור קולי.

וזו שאלה שפילבר צריך לענות עליה. הוא צריך להוכיח לנו באותות ובמופתים, כמשרת ציבור, איך עובדת האלכימיה הזאת לטובת שרה מחדרה, מצד אחד, ומצד שני, איך היא תורמת גם לעידוד ההשקעות בכל השוק ולא רק של בזק. האם מדיניות שמחלישה את המוחלשות ממילא תעודד השקעות מצידן?

וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על השאלה האם נכון, בעקבות ביטול ההפרדה המבנית, לאשר לבזק בינלאומי להישאר עם המותג שלה ולקבוצה לפעול בשתי זרועות מגייסות בשוק, גם בזק וגם בזק בינלאומי שפועלות כשתי ישויות שיווקיות במקביל. אמנם אין רגולציה על מותגים, וגם אסור שתהיה, אבל האם לא נכון להגביל את כוחה של בזק כך שתפעל דרך מותג אחד, לפחות בשלב הראשוני של ביטול ההפרדה?

המסמר האחרון?

לא ניכנס לכל תחלואי שוק התקשורת ואיך הגענו למצב של חוסר איזון משווע בין הרגולציה על השוק הסלולרי לבין השוק הקווי, אבל נזכיר רק דבר שחשוב לתת עליו את הדעת. ביטול ההפרדה המבנית בבזק עשוי לגרום לחיסולו של מיזם הסיבים האופטיים. המיזם בקושי מתרומם, והוא סובל מתקלות וקשיים אדירים, אבל ייתכן שביטול ההפרדה המבנית בבזק עשוי להיות המסמר האחרון בארון הקבורה שלו.

השילוב שבין אי-פריקות חבילת האינטרנט והרווחיות העצומה שהקבוצה תשיג כתוצאה מביטול כפילויות בין בזק לבזק בינלאומי, לא תאפשר למיזם להתרומם ולהמשיך למכור סיב לבית במחיר של 100 שקל לספק אינטרנט, כאשר במחיר של 100 שקל ואף פחות נמכר אותו קו עבור חבילה הכוללת אינטרנט וטלפוניה. זו כלכלת סנדלרים פשוטה.

קו של מיזם הסיבים ב-100 שקל הוא מחיר גבולי לנוכח ההשקעות שהמיזם צריך לבצע, אז איך מצפים מאותו מיזם למכור, כאשר הקו בבזק עולה 50 שקל לספק האינטרנט, וכאשר החבילה הכוללת שלו נמכרת במחיר של פחות מ-100 שקל?

פילבר ונתניהו יכולים לרשום על שמם כבר עכשיו את סגירת המיזם. חבל שביד השנייה כחלון נתן לו רק עכשיו עוד 75 מיליון שקל בדרך לקבורתו.