וול סטריט המשיכה לרדת וה-S&P 500 בשפל של שבועיים

דברים שאמר היום נגיד הבנק המרכזי האירופי הגבירו את חששות המשקיעים מפני הסיכונים לצמיחה הגלובלית ■ ירידה במדד מנהלי הרכש בסין רק מחריפה את התנודתיות ■ כלכלן ב-US Bank: "בינתיים אנחנו תקועים"

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט המשיכה לרדת היום (ד') לאחר שאתמול נפל מדד S&P 500 לשפל של כשבועיים בעוד המדדים המובילים איבדו כ-1.2%. השווקים הגיבו היום לדברים שאמר נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, לפיו צריך עוד זמן כדי לדעת האם הסיכונים לצמיחה הכלכלית מצריכים הגדלה של תוכנית רכישות האג"ח.

מחיר הנפט צנח ב-4.1% ל-44.5 דולר לחבית לאחר פרסום נתונים שהעידו אמנם על המשך הירידה במלאי הנפט בארה"ב בשבוע החולף, זה השבוע השני ברציפות, אולם מצד שני גם על עלייה במלאי הבנזין - מה שלחץ מטה את מחירי הנפט. מלאי הנפט ירד ב-1.9 מיליון חביות בשבוע החולף בעוד אנליסטים ציפו לירידה ל 533 אלף חביות, אולם מלאי הבנזין עלה ב-1.4 מיליון חביות לעומת צפי האנליסטים לעלייה של 819 אלף חביות. 

 

"התנודתיות תמשיך ללוות אותנו יום אחר יום", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-US Bank. "הדבר החשוב הבא הוא עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי. בינתיים אנחנו תקועים".

דרגי אמר היום שהסביבה הכלכלית הינה "מאתגרת" והדגיש כי יש סיכונים לצמיחה הכלכלית. הוא אמר שהבנק המרכזי לא יהסס לפעול עוד יותר באגרסיביות אם יהיה צורך בכך.

במילים אחרות, הבנק המרכזי האירופי, ממש כמו הפדרל ריזרב, עדיין מתקשה לומר כיצד ההאטה בסין ובשווקים המתעוררים תשפיע על הכלכלות המפותחות. בשווקים מפרשים זאת כחשש לצמיחה הכלכלית, במיוחד לאחר הודעת הריבית בארה"ב בשבוע שעבר שהגבירה את החששות הללו.

דרגי הדגיש גם שעוד מוקדם מדי להעריך האם ההאטה בשווקים המתעוררים היא זמנית, ומה יהיו השלכות הטלטלה בשוק הסחורות. 

העלייה בתנודתיות באה לידי ביטוי כמובן במדד ה-VIX, שסגר מעל רמה של 20 נקודות כבר 22 ימים ברציפות - הרצף הארוך ביותר מאז יוני 2012. הירידה במדד מנהלי הרכש בסין רק מחריפה את החששות והתנודתיות בשווקים, ואנליסט ב-Wunderlich אמר לאתר מרקטוואץ' כי "המשקיעים מחכים כבר לרגע שבו הנתונים בסין יתחילו להשתפר".

המניות הבולטות ביותר היום במסחר הן מניות הרכב, כמו למשל פורד , וזאת על רקע המשבר בפולקסווגן שהביא להתפטרות המנכ"ל בצל פרשת תרמית פליטת הזיהום במנועי הדיזל.

מניות הביוטכנולוגיה הפגינו  יציבות אחרי 4 ימים רצופים של ירידות, בהובלת ביוג'ן . מניית וסקולר ביוג'ניקס  הישראלית, שזינקה ב-84% בשלושת הימים החולפים, התממשה היום לקראת פרסום תוצאות ניסוי בתרופה לטיפול בסרטן ביום א'.

מניות המשאבים הוסיפו לרכז עניין על רקע הטלטלה בשוק הסחורות, ובמוקד היום עמדה מניית חברת הכרייה Freeport-McMoRan.