הבורסה ננעלה בירידות של 3.5%; המעו"ף נכנס רשמית לתיקון

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1% ■ פלוג: "נתוני הצמיחה הפתיעו בחולשתם. התמונה השתנתה לרעה מהר" ■ האופציות על המעו"ף פקעו בירידה של כ-2%, ברמה של 1,543.27 נק' ■ מניות כיל וח"ל צנחה כ-10%

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ה') בירידות שערים חדות, לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל ודבריה של הנגידה קרנית פלוג (על כך בהמשך). עוד השפיעו על המסחר הירידות החדות בשוקי העולם ביומיים האחרונים, בצל החשש מפני האטה חריפה בכלכלה הגלובלית.

מדד המעו"ף נפתח הבוקר ב"פתיחה אנגלית" בירידה של כ-2.5% ונכנס באופן רשמי לתיקון לאחר שהשיל מערכו 11% מרמת השיא של כ-1,712 נק'. האופציות על מדד המעו"ף פקעו היום בשער של 1,543.27 נק', פקיעה המהווה ירידה של כ-2% משער הבסיס.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל.

בנק ישראל הותיר היום את הריבית לחודש אוקטובר על כנה ברמה של 0.1%. תחזית הצמיחה של חטיבת המחקר לשנים 2015 ו-2016 הופחתה ב-0.4% לכל אחת מהשנים, ועומדת היום על 2.6% ו-3.3%, בהתאמה. בנוסף, בנק ישראל הודיע כי האינפלציה ב-2016 צפויה לעמוד על 1.4% והריבית על 0.5%. לדברי הנגידה פלוג, "נתוני הצמיחה הפתיעו בחולשתם. התמונה השתנתה לרעה מהר".

בעקבות הודעת בנק ישראל ושינוי תחזיות הצמיחה והריבית נרשמו עליות חדות באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים.

בוול סטריט ובאירופה נרשמות היום ירידות חדות גם כן, בהמשך למגמה השלטת בימים האחרונים. אתמול פורסם נתון מאכזב נוסף בסין שהוסיף לסנטימנט השלילי. נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי הוסיף שמן למדורה כאשר אמר כי אומנם קיימים סיכונים לכלכלה הגלובלית אך מוקדם מדי לדעת האם יש צורך בהגדלת תוכנית רכישות האג"ח בה נוקט הבנק.

בזירת המאקרו פרסם הבוקר בנק ישראל את המדד המשולב למצב המשק בחודש אוגוסט, שעלה ב-0.3%, בדומה לקצב גידולו הממוצע בחודשים האחרונים. המדד המשולב הושפע לטובה מהגידול שחל באוגוסט ביבוא מוצרי הצריכה והתשומות, ומהעלייה בשיעור המשרות הפנויות באותו חודש. העלייה בהתחלות הבנייה ביוני תרמה חיובית גם היא לקצב גידולו של המדד המשולב.

בין המניות שבלטו במסחר, נציין את אופקו , טבע , ביוליין , נייס וטאואר , שחזרו מניו-יורק עם פערים שליליים של עד כ-8%. מנגד, כן פייט , פרוטליקס וקמטק , חזרו עם פערים חיוביים.

הוכרעה הבוררות בשליטה בקבוצת אי.די.בי . השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, ששימש כבורר בסכסוך בין אדוארדו אשלטיין לשותפו לשעבר מוטי בן משה, קבע כי אלשטיין הוא שירכוש את מלוא מניותיו של בן משה תמורת כ-150 מיליון שקל ויהפוך לבעל שליטה יחיד.

גם מניות האנרגיה ריכזו עניין במסחר ברקע לירידות החדות במחירי הנפט והגז בעולם. נציין את רציו יהש , דלק קידוחים וישראמקו יהש . מניות כיל וחברה לישראל צנחו כ-10%, בין היתר ברקע לצניחה במחירי הסחורות בעולם.