המנכ"ל שייקר תרופה חיונית ב-5,000%: "אני קפיטליסט"

חברת טורינג של מרטין שקרלי הזניקה את מחירה של תרופה מצילת חיים מ-13.5 דולר ל-750 דולר ■ סערה בארה"ב: "פוץ", "חור בתחת", "פסיכופט" ו"אויב הציבור מס' 1" ■ וגם השד האנטישמי: נטען בטוויטר כי הוא יהודי

מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג
מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג

ההחלטה של חברת טורינג פרמאסוטיקל להזניק מחירה של תרופה מצילת חיים, Daraprim, ב-5,000%, מ-13.5 דולר ל-750 דולר, מעוררת סערה חזקה בארה"ב, לא רק בגלל הצעד הדרסטי עצמו, שמתואר כביטוי של "תאוות-בצע נטולת מעצורים", אלא גם בגלל הצהרות שנתפסות כשחצניות של מנכ"ל ההחברה הצעיר, מרטין שקרלי, ובגלל ויכוח ציבורי שפרץ בעקבות הייקור: האם ההתנהלות של טורינג, יחד עם ההונאה הגדולה של פולקסוואגן, שנחשפו פחות או יותר במקביל, מעידות על כשל, או לפחות מעידה של השוק החופשי?

מחירי מוצרים פרמצבטיים בארה"ב אינם נתונים לפיקוח, כמו הרוב המכריע של מוצרים ושירותים שם, ואין זה נדיר שמחירי תרופות מסוימות, אפילו תרופות מצילות חיים, נוסקים לשחקים. אבל אפילו בשוק הפרוע הזה, החלטת טורינג להזניק מחיר תרופה חיונית באלפי אחוזים, פחות מחודש לאחר שרכשה את הפטנט עליה, למרות שהתרופה פותחה לפני 62 שנה וטורינג לא השקיעה סנט בהשבחתה, עוררה תדהמה וזעם.

המנכ"ל שקרלי, בן 32, רק הוסיף שמן למדורה. "אין שום ספק, אני קפיטליסט", הוא הכריז אתמול (ד') בראיון ל-CBS. "אני מנסה ליצור חברת פרמצבטית גדולה, חברת פרמצבטית מצליחה".

"אך מדוע היה צורך להעלות את מחיר התרופה במידה כה כה דרסטית"? - שאל הכתב.

"זה תלוי איך אתה מגדיר את המילה 'דרסטי'", השיב המנכ"ל. "מפני שהתרופה היתה בלתי רווחית במחירה הקודם, אז כל חברה שהיתה מוכרת אותה במחיר ההוא היתה מפסידה כסף. והמחיר החדש משקף רווח סביר. הוא בכלל לא מופרז".

על הטיעון הזה יש הרבה מאוד חולקים. התרופה פותחה ב-1953 כדי לטפל בטוקסופלאסמוסיס, מחלה שנגרמת בעקבות אכילת בשר נא או שתיית מים מזוהמים והיא מסכנת חייהם של אנשים שמערכת החיסון שלהם פגומה, כחולי איידס או סרטן. המשמעות של הזנקת המחיר היא, שעלות הטיפול בחולה טיפוסי תעלה מכ-1,130 דולר ל-63 אלף דולר, ובמקרים מסוימים של חולים שמנים, עלולה עלות הטיפול להגיע ל-634 אלף דולר.

שקרלי מודה, שהעלאת מחיר התרופה עלולה להיראות כביטוי של "תאוות-בצע", אבל, לדבריו, להחלטה הזו יש גם "צדדים אלטרואיסטיים רבים". מדוע? הוא טוען, שאף חברה פרמצבטית אחת לא התמקדה בתרופה הזו במשך יותר מ-70 שנה. "עכשיו, יש חברה שמקדישה עצמה לטיפול וריפוי של טוקסופלאסמוסיס. עם הרווחים החדשים נוכל להוציא את כל הכספים האלה (על מו"פ) וזה יביא תועלת לחולים שזקוקים נואשות לתרופה חדשה".

"מדובר בכסף. ולכו להזדיין"

שקרלי לא היה כל כך אדיב בשיחותיו עם עיתונאים אחרים. כאשר כתב אחר שאל אותו מדוע ייקר את התרופה ב-5,000%, ענה לו המנכ"ל: "אתה פשוט מטומטם", כנראה מפני שהכתב לא הבין, לדעת המנכ"ל, את עקרון הפקת הרווח שמניע חברות ביקום הקפיטליסטי. "זו החלטה עסקית גדולה שגם תיטיב עם בעלי המניות", הוסיף שקרלי. "אני לא מצפה שאחד כמוך יהיה מסוגל לתפוס את זה".

על כך כתב העיתונאי, ג'ון קרול מ-Fierce Biotech: "הנה לפניכם האמת ללא כחל ושרק. זו היתה החלטה עסקית. מדובר בכסף. ולכו להזדיין".

ההתנהלות התקשורתית של שקרלי הציתה את המדיה והרשות החברתיות. אלפי אנשים הגדירו אותו כ"פוץ", "חור בתחת", "פסיכופט", "אויב הציבור מס' 1" וכיו"ב. BBC העלתה לדיון את השאלה האם שקרלי הוא "האדם השנוא ביותר באמריקה". על פי הציוצים בטוויטר, נראה שהתשובה חיובית. בכמה תארים שוליים נטען שהוא יהודי, או אלבני ממוצא יהודי.

"הפקעת מחירים של תרופה ייחודית בשוק היא שערורייתית"

רופאים שלא נסחפו להטחת עלבונות אישיים מתחו ביקורת נוקבת על השיקולים הבלתי מוסריים של טורינג. "חולים אינם צריכים לשלם מס או לשלם תמורת מחקר פיתוח עתידיים", אמר ל-CBS האונקולוג ד"ר דיוויד אגוס. "חולים צריכים לשלם בעד התרופה שהם זקוקים לה ולקבל מה שהם צריכים בהתאם למצבם.... התנהלות טורינג היא דורסנית ואין זה יאה להתנהל כך".

הוא הוסיף: "בשלב זה, (תמחור תרופות) יצא מכלל שליטה. אנו, כמדינה, כממשלה, כאזרחים פרטיים, כרופאים, אנו צריכים להתאחד ולומר שצריך להנהיג מדיניות תמחור הולמת".

כצפוי, הפרשה חדרה מיד למערכת הבחירות ולשיח הפוליטי. הילארי קלינטון, המתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "הפקעת מחירים של תרופה ייחודית בשוק היא שערורייתית". היא הבטיחה לעקור התנהלות כזו מהשורש אם תיבחר לנשיאה והכריזה שהיא תפרסם בימים הקרובים תכנית כיצד לטפל בהפקעות מחירים בשוק התרופות היחודיות. הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס, שמתמודד מולה, דרש משקרלי מידע מפורט על זהות מקבלי ההחלטות בחברה ואמר שמדובר ב"חוליה נוספת בשורה ארוכה של העלאות מחירים של תרופות בעלות חשיבות קריטית". בתגובה כך כך רמז שקרלי שהוא עשוי להוזיל את התרופה, אך אין שום סימן לתזוזה בכיוון זה בפועל.

גם התומכים החזקים ביותר בשוק חופשי נאלצים להודות, שהזנקת מחיר תרופה מצילת חיים באלפי אחוזים מציבה בעיה למערכת. "לאלה שמאמינים ביעילות השוק החופשי השבוע הזה היה שבוע מייאש", כתב מרטין טילייר, יועץ פיננסי ולשעבר סוחר מט"ח באתר של נסד"ק. הוא כרך יחדיו את טורינג ואת ההונאה הענקית של פולקסוואגן והוסיף: "לפנינו שתי דוגמאות של מה שקארל מארקס תיאר כ'קפיטליזם עם דם מרוח על השיניים והטלפיים'... העובדה שהתיאור הטוב ביותר של התנהלות שתי החברות האלה הוא הציטוט הזה מכתבי מארקס רק מצביעה על התהום שאליה הידרדרו השתיים. שתי הפרשות שונות לגמרי מהרבה בחינות, אבל שתיהן שופכות אור על הסכנה שצפונה בתרבות תאגידית שזונחת מוסריות בסיסית במרדף שלה אחר רווחים.

"צריך לציין, שהעלאת מרבית של תשואת בעלי המניות הוא התפקיד הבסיסי ביותר של חברה ציבורית, ואין לי שם דבר נגד התפיסה הזו. אבל גם המנהלים של החברות הנחושות ביותר במאמציהן להאדיר רווחים חייבים למצוא איזון בין המנדט שלהם לבעלי המניות לבין 'הדבר הנכון' שצריך לעשות, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה חוקית", כתב טילייר.