חוקרים מצאו את התחליף הכי בריא לבשר

חלבונים חשובים מאוד לבניין ותחזוקת הגוף האנושי, ורבים מאיתנו מאמינים כי רק על ידי אכילה של בשר נשיג אותם ■ מחקר חדש מצא כי לא רק שניתן לצרוך אותם דרך הצומח, אלא שזה ישאיר אתכם שבעים

כל מי שצמחוני או טבעוני רגיל לשמוע שאלות כמו "מה בדיוק אתם אוכלים כדי לשבוע?" או "מאיפה אתם משיגים חלבון?". כעת, חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה מצאו את החלופה המושלמת לבשר אדום - שעועית.

לצורך המחקר נתבקשו 28 משתתפים לאכול שתי ארוחות צהריים שונות המכילות קציצות: קציצה אחת הורכבה בעיקר מבשר, ואילו השנייה בעיקר משעועית. קציצות הבקר סיפקו לנסיינים 26 גרם חלבון ו-3 גרם סיבים, ואילו גרסת השעועית סיפקה 17 גרם חלבון ו-12 גרם של סיבים. שתי הגרסאות סיפקו את אותה הכמות של קלוריות ושומן - ואחרי אכילת כמה ארוחות צהריים כאלה, המשתתפים דירגו את רמת שובע שלהם כזהה.

כמו בשר אדום, השעועית עשירה בחלבון, שהוא המרכיב מספר אחת בייצור תחושת השובע, אך פה לא נגמר התפקיד שלו. החלבון חשוב בנוסף לשמירה על שרירים חזקים ועצמות, מערכת חיסון בריאה ומניעת עייפות, אבל בניגוד למה שצרכנים רבים חושבים, הוא לא מגיע רק מבשר אדום. למעבר מארוחות המבוססות על בשר לארוחות המבוססות על שעועית יכולה להיות השפעה חיובית ומתמשכת על הדיאטה שלכם.

טובה לדיאטה ולמניעת מחלות

לאורך ההיסטוריה האנושית, שעועית הייתה מרכיב עיקרי בתזונה של עמים רבים. גם כיום, איגוד התזונה האמריקאי שם את השעועית ברשימת "חילופי המזון הבריאים שעוזרים לירידה במשקל", ומחקרים הראו כי שילוב 3 כוסות שעועית מבושלת כל שבוע עוזרות להפחית את הסיכון למחלות כרוניות, כמו השמנה, סרטן, סוכרת ומחלות לב.

מנגד, אכילה מרובה של בשר אדום, מעובד או לא, גורמת לעלייה בסיכון לחלות במחלות לב ושבץ. זה נכון שלא כל החלבונים הם זהים, ובחלבון מן החי מצויות כל חומצות האמינו, כשחלקן חסרות בחלבון מן החי. זו הסיבה שחלבון מן החי קרוי "חלבון מלא". יחד עם זאת, על-ידי מדידה בקפידה ושילוב מנות מרובות של דגנים, זרעים וקטניות, צמחונים יכול להשיג את כל חומצות האמינו.

שעועית כאמור לא עשירה רק בחלבונים, אלא גם מלאה בסיבים, שמסייעים לדכא את התיאבון על-ידי האטת תהליך העיכול ומשחקים תפקיד גם בשליטה על רמות סוכר בדם. על-ידי מילוי הפער עם סיבים, חוקרים מאמינים ששעועית יכולה לשמש כתחליף הולם לכאלה שאוכלים מעט בשר ולאלה שנמנעים בכלל.