מהונאת מט"ח עד מסיבות עם זונות: שערוריות העבר בפולקסווגן

יצרנית הרכב המובילה בעולם הסתבכה כבר בכמה וכמה שערוריות תאגידיות ב-30 השנים האחרונות

מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס
מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס

פולקסווגן, יצרנית הרכב מספר 1 בעולם במחצית הראשונה של 2015, נתפסה ב-30 השנים האחרונות בכמה שערוריות תאגידיות, אם כי זו הנוכחית היא כנראה המזיקה ביותר.

במארס 1987 זעזעה החברה את השווקים בהודעה שתפריש 480 מיליון מארק, סכום שהקביל ל-160 מיליון ליש"ט, כדי לכסות הפסדים כתוצאה מהונאת שערי מט"ח - כמעט מחצית מהרווח השנתי שלה באותה שנה. הסקנדל, שהוביל למצוד בינלאומי אחרי הנוכלים, גרם למניית פולקסווגן לאבד כמעט שליש מערכה, וכפה על ממשלת גרמניה לדחות את התוכנית למכירת 16% מהחברה. הכוונה הייתה להשתמש בתקבולי ההפרטה החלקית הזו כדי לממן חלק מהגירעון התקציבי. אחרי מצוד שנמשך שבעה חודשים עצרו סוכני FBI סוחר מט"ח מפרנקפורט בקשר להונאה, שנמצא בדירתו בהוליווד.

ב-2005 פתחו תובעים כלליים בגרמניה בחקירה של האשמות שבכירים בחברה קיבלו שוחד - בפרשה שזכתה במהרה לכינוי "שערוריית הזנות וההטבות". פטר הרץ, מנהל כוח האדם של החברה דאז, נידון בסופו של דבר לשנתיים מאסר על תנאי ב-2007 בעוון הפרת אמונים על חלקו בשערורייה. התברר שהחברה שיחדה את נציגי האיגודים במועצת המנהלים, שזכו בטיולים לחו"ל עם כל ההוצאות, כולל מסיבות סקס עם זונות. הרץ היה חבר קרוב ויועץ של הקנצלר לשעבר גרהרג שרדר. באותה שנה נלכדה פולקסווגן גם בשערוריית שחיתות בהודו, כאשר בכיר בחברה הבטיח להקים מפעל במדינת המחוז אנדהרה פראדש בתמורה לשוחד אישי בסך 2 מיליון אירו.

ב-2006 הייתה החברה מעורבת בשערוריית שחיתות רחבה בתעשיית הרכב - מנהלים בכמה יצרניות הואשמו בקבלת שוחד מספקים. הפרשה הובילה להתפטרות היו"ר ומנכ"ל של פרסיה, יצרנית רכיבי רכב צרפתית, אחרי שברנד פישטסריידר, מנכ"ל פולקסווגן דאז, איים לנתק את יחסיו עם פרסיה.

ב-2009 פשטו חוקרי התביעה בגרמניה על מטה פורשה, במסגרת חקירת מניפולציה בשוק המניות שנעשתה על ידי מנהלי פורשה בניסיון ההשתלטות הכושל שלהם על פולקסווגן משנת 2005. פורשה צברה אחזקה במניות פולקסווגן הגדולה בהרבה על ידי שימוש באסטרטגיית אופציות מפוקפקת, שעיוותה את מחיר מניית פולקסווגן הרגילה במשך ארבע שנים. בסופו של דבר, ניסיון ההשתלטות נכשל וכמעט הביא לפשיטת רגל של פורשה, שנאלצה להסכים למיזוג עם פולקסווגן.