השכר בהיי-טק לא מפסיק לעלות: 46 אלף שקל לבכירים בפיתוח

גל הרכישות וההשקעות בשנה החולפת ייצר ביקושים גדולים במיוחד למומחים מנוסים בטכנולוגיות שונות ■ כפועל יוצא מכך תהליכי הגיוס התקצרו, כושר המיקוח של המועמדים התחזק, ותנאי העבודה והשכר של אנשי המגזר ממשיכים לטפס

מעיין לוי / צילום: תמר מצפי
מעיין לוי / צילום: תמר מצפי

ענף ההיי-טק ממשיך לשגשג. צמיחה אשר משפיעה על רמת ביקושים גבוהה לעובדים, תנאי שכר ורווחה משופרים, ביטחון תעסוקתי ותזוזות רבות של עובדים מחברה לחברה - כך עולה מנתונים של חברת ההשמה בהיי-טק CPS JOBS. שנת 2015 הופכת להיות רווחית לחברות היי-טק בכל הנוגע להשקעות ולמכירת חברות ישראליות; כך למשל נרכשו במאות מיליוני דולרים החברות קליקסופטוור, Borederfree ,Lumenis, Panaya ואחרות.

גל הרכישות וההשקעות בשנת תשע"ו, המאופיין בעיקר במשקיעים מארה"ב וסין, מייצר ביקושים גדולים במיוחד למומחים מנוסים בטכנולוגיות שונות - ביקושים אשר פוגשים היצע מוגבל בשוק הישראלי. מתחילת השנה קצב העלייה בביקושים למהנדסי תוכנה עלה ביותר מ-20%. עם זאת, ההיצע המוגבל במפתחים ומהנדסים בארץ מוערך במחסור של כ-5,500 עובדים. מחסור זה מחזק את כוח המיקוח והאטרקטיביות של המהנדסים, כך ששכרם הממוצע במשק עלה בכ-3% מתחילת השנה.

"השם הגלובלי שרכשו חברות ההיי-טק הישראליות, הביא עימו מגמה של הצעות עבודה למתכנתים הישראלים למשרות רילוקיישן בכל העולם", אומרת עפרה עפגין-חדד, מנכ"לית CPS JOBS, "באחרונה אנו מקבלים דרישות למפתחים ישראלים למשרות רילוקיישן אפילו ליפן".

מייצאים את הפיתוח לחו"ל

המחסור במפתחים, לצד קצב הגידול במשרות טכנולוגיות, סטארט-אפים חדשים וצמיחת החברות הישראליות, יוצרים יעדי פיתוח, שחברות רבות נאלצות לענות עליהם באמצעות פתרונות Offshore - יצוא פרויקטי פיתוח במיקור-חוץ, המנוהלים בשלט רחוק מהארץ, ואף בפתיחת מרכזי פיתוח בחו"ל. פתרון זה מוזיל משמעותית את עלויות הגיוס, בהתחשב בדרישות המאמירות של המפתחים הישראלים, ומאפשר לחברות לעמוד ביעדי הפיתוח במינימום זמן בלי להתפשר על איכות הביצוע. "אם בעבר היה מקובל להשתמש בפתרונות Offshore בעיקר לצוותי QA, שירות וכדומה, המגמה של בניית צוותי פיתוח גדלה והופכת השנה שיותר ויותר לגיטימית בקרב החברות הטכנולוגיות בישראל", אומרת עפגין-חדד.

תעשיית ההיי-טק מתמודדת עם מחסור במהנדסים, וכתוצאה מכך חברות ההיי-טק מקצרות את משך תהליכי הגיוס למשרות. משך מציאת עבודה למתכנת צעיר עומד כיום על כ-4 שבועות.

המפתחים מודעים לשווי השוק שלהם, וכפועל יוצא מזה הם לא ממהרים לקפוץ על כל הצעה. כיום, חברות ההיי-טק משכילות להבין, שכדי למשוך אליהם את המוחות הגדולים - שכר גבוה לא תמיד מספיק, ולכן הן מציעות יחד עם התפקיד גם תנאים נלווים המעודדים את הנאמנות הארגונית: אופציות לרכישת מניות, בניית מסלולי התקדמות מובנים בתוך הארגון, קורסי העשרה, וכמובן השקעות עתק בהווי הארגוני. "הטבות אלו מסייעות בהחלטה בבחירת מקום העבודה על-ידי אנשי הפיתוח הנחשקים; אך הגורמים המרכזיים בהחלטה יהיו לרוב החדשנות הטכנולוגית של החברה והשם שהיא רכשה לעצמה בתחומה", אומרת עפגין-חדד.

"בשל המצוקה הגוברת יש ביקוש הולך וגדל לבוגרי תארים טכנולוגיים טריים, עם ממוצע ציונים של 80-85 ומעלה. ניתן לראות בנקל את ההבדל בביקושים במשרות הנדסת התוכנה וההעדפה לאוניברסיטאות המובילות על פני המכללות; נתון אשר מציג הבדל של 5,000-7,000 שקל בשכר החודשי, לטובת בוגרי האוניברסיטאות כמובן", מוסיפה עפגין-חדד.

מעיין לוי

תפקיד: מהנדס Firmware בחברת סנדיסק

ותק: שנתיים וחצי

גיל: 31

מגורים: ראשון-לציון

מעיין לוי (31) מראשון-לציון עובד בחברת סנדיסק, העוסקת בפיתוח זיכרונות עבור מוצרים ניידים. משרדי החברה ממוקמים בכפר-סבא. לוי מועסק בחברה שנתיים וחצי בתור מהנדס חומרה בתחום הסלולר והטאבלט. מדובר בתפקידו הראשון בתחום ההיי-טק.

- מה אתה עושה בתפקיד?

"אני מהנדס Firmware במחלקת ה-iNAND Product Line. כחלק מהתפקיד שלי אני כותב קוד (בשפת C) לכרטיסי זיכרון של סמארטפונים וטאבלטים".

- מה עשית לפני שהתחלת לעבוד בסנדיסק?

"למדתי הנדסת חשמל ומחשבים במשך ארבע שנים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הלימודים חשפו אותי לתחום התוכנה, ולימדו אותי לחשוב בצורה עצמאית. עם סיום הלימודים החלטתי לנסות לכתוב אפליקציה באופן עצמאי, במקביל לתהליך חיפוש העבודה".

- למה החלטת להתחיל לעבוד בהיי-טק?

"לפני שהתחלתי ללמוד, עבדתי בכל עבודה מזדמנת אפשרית בשכר נמוך. למעשה, כבר בשלב זה פנטזתי על עבודה עם תנאים טובים ותגמול גבוה יותר, שלא לדבר על רמת העניין. לאחר סיום הלימודים, תחום ההנדסה היה התחום העבודה הטבעי עבורי להשתלב בו".

- איזה סיפוק אתה שואב מהעבודה?

"הסיפוק בעבודה הוא יומיומי. כאשר אתה כותב משהו ואז רואה שהוא עובד, זה כיף גדול. בהיי-טק כל הזמן צצות בעיות, אשר דורשות פתרונות יצירתיים, ותמיד כיף לנסות למצוא אותם, במיוחד שמדובר בעבודת צוות, כך כל אחד יכול לתרום את הזווית שלו".

- איך התנאים החברתיים בסנדיסק?

"מצוינים. ההון האנושי בתעשיית ההיי-טק הוא גבוה. כשהתחלתי לעבוד, הבנתי שאני נמצא בתחום הנכון, ושמחתי לגלות שהאנשים שעובדים איתי הם בראש דומה. כולם נחמדים ותמיד שמחים לעזור, אפילו כשנמצאים תחת לחץ. יש אווירה טובה מאוד בקבוצה שבה אני עובד, ואנחנו מקיימים מפגשים חברתיים על בסיס קבוע".

- יש קושי מיוחד שאתה חווה כעובד היי-טק?

"החברה שבה אני עובד היא גלובלית ועובדת בקצב גבוה מאוד, מה שיוצר לפעמים עומס בעבודה. לעתים יש צורך לסיים משימות רבות בזמן קצר. מכיוון שזוהי עבודה ראשונה שלי בהיי-טק, ניהול הזמן הוא משימה מאתגרת, שנותנת לי סיפוק".

- האם אתה מרגיש ביטחון תעסוקתי בתחום שלך?

"אני מרגיש ביטחון, משום שאני עובד בחברה גדולה ומצליחה. הצורך במהנדסים הוא תמידי, וכל הזמן יש ביקוש, מכיוון שאנחנו נמצאים בעידן שבו כל דבר נוגע לתוכנה".

- האם אתה מרוצה מהשכר בעבודה?

"אני די מרוצה. השכר בהיי-טק הוא יותר גבוה מהשכר הממוצע במשק, ויש גם הטבות סוציאליות ורווחה".

היי טק
 היי טק