המסחר באירופה ננעל בעליות חדות של קרוב ל-3%

העליות צמצמו חלק ניכר מהירידות השבועיות, אך בסיכום שבועי מדד STOXX 600, שעלה היום ב-2.8%, איבד 0.1% ■ באסיה בורסות יפן והונג קונג עלו, בעוד סין ירדה ■ מדד המחירים לצרכן ביפן ירד באוגוסט לראשונה זה כשנתיים

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים חדות של כ-3%, שצמצמו את הירידות שנרשמו השבוע. עם זאת, בסיכום שבועי עדיין נרשמה ירידה של 0.1% במדד STOXX 600, שעלה היום בכ-2.8%. ברקע, נאומה של יו"ר הפד ג'נט ילן אמש שבו היא הבהירה כי הריבית בארה"ב תעלה עוד השנה. מניית פולקסווגן עמדה במוקד ברקע שערוריית תרמית זיהום האוויר במנועי הדיזל של חברת הרכב הגרמנית.

כאמור, שערוריית פולקסווגן עמדה במוקד. המנכ"ל מרטין ווינטרקורן הודיע שלשום על התפטרותו בצל הפרשה והיום צפויה הכרזה על מנכ"ל חדש. לפי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, שלא אושר בתגובה רשמית, מנכ"ל פורשה מתיאס מילר יחליפו. המניה צנחה כ-34% השבוע.

גם שאר מניות הרכב בלטו היום במסחר באירופה. נציין את BMW , רנו , דיימלר ופיאט .

מניות האנרגיה בלטו לחיוב לאחר שאתמול צנחו על רקע ירידת מחירי הנפט. נציין את Glencore , את Anglo American ו-Antofagasta .

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן נאמה אמש באוניברסיטת מסצ'וסטס וחזרה על דבריה מהחודשים האחרונים כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי תהליך הדרגתי של הידוק מוניטרי. ילן אמרה כי היא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בשנים הקרובות, כשתחול התייצבות בגורמים שונים שבימים אלו מושכים אותה מטה - מחירי האנרגיה הצונחים וירידה במחירי היבוא עקב הדולר החזק. בנוסף יו"ר הבנק המרכזי אמרה כי הטלטלה בשוקי העולם היא אינה ברת קיימא ולא צפויה להביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית בארה"ב.

"בתחילה היתה תגובה חיובית בשוק לדברי ילן, אבל לאחר מכן השוק אמר את שלו והירידות חזרו", אמר שיין אוליבר מ-AMP Capital. "אי הוודאות הזו לא טובה לשווקים ואנחנו רואים את זה בתנודתיות החריפה".

הסוחרים מפרשים את הותרת הריבית ללא שינוי בספטמבר בכך שהפד סבור כי הכלכלות העולמיות ובראשן האמריקאית עדיין לא חזקות מספיק כדי לספוג שינוי במדיניות המרחיבה ואי הוודאות הזו מוסיפה שמן למדורה בשווקים שממילא רגישים בתקופה האחרונה עקב הטלטלה העולמית שהחלה בסין. מצד שני, הם מעודדים שילן שמרה על קו "יוני" בדבריה באשר למדיניות המוניטרית.

נטייה לעליות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות לאחר נאומה של יו"ר הפד ג'נט ילן הלילה. הסוחרים בעולם עדיין חוששים מהאטה בכלכלה הגלובלית שתחילתה בטלטלה בסין. בורסות יפן והונג קונג עלו במסחר, בעוד סין ירדה.

מדד MSCI אסיה עלה קלות בטוקיו חרף נתוני ייצור חלשים שפורסמו בסין אך רשם תשואה שלילית חדה של כ-5% בסיכום שבועי. גם מדד ההנג סנג רשם צניחה של מעל 5% השבוע. רק בורסת שנגחאי רשמה תשואה חיובית בסיכום שבועי.

ביפן פורסם היום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שירד ב-0.1% לראשונה מזה כשנתיים, מה שצפוי לעכב את המדיניות של ראש ממשלת יפן שינז'ו אבה במלחמה להגיע ליעד אינפלציה של 2%.

הבורסות בהודו והפיליפינים היו סגורות היום לרגל חג מקומי, שוקי אוסטרליה, הונג קונג, טאיוואן ודרום קוריאה יהיו סגורות לרגל חופשה ביום שני הקרוב.