נעילה מעורבת בוול סטריט; "העצבנות עולה והרגיעה רחוקה"

מדד הביוטק התאושש קלות וגם מחירי הסחורות ■ מדד קייס-שילר עלה קצת פחות מהצפי ■ מדד אמון הצרכנים זינק בספטמבר יותר מהתחזיות ■ ביום ו' יתפרסם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר ■ "שבירת התחתית תוציא כסף חלש מהשוק"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יום מסחר תנודתי נרשם היום (ג') בוול סטריט. המדדים פתחו בעליות, שנמחקו מאוחר יותר ושוב חזרו במסחר, ובשעה האחרונה של המסחר המדדים אף ירדו בשיעור מירבי של 1% אך לבסוף ננעלו במגמה מעורבת. מדד הביוטק התאושש קלות היום ממכירת החיסול של אתמול, וגם מחירי הסחורות. באסיה הסתיים יום המסחר בירידות חדות ואילו באירופה ננעלו המדדים במגמה שלילית. 

בזירת המאקרו פורסם היום לפני הפתיחה מדד קייס-שילר למחירי הבתים והדירות ב-20 הערים הגדולות בארה"ב. המדד רשם עלייה של 0.6% ביולי ו-5% בשנה האחרונה לעומת צפי לעלייה של 5.1% ב-12 החודשים האחרונים. ב-17:00 פורסם מדד ביטחון הצרכנים שזינק ל-103 נק' בספטמבר לעומת צפי ל-96.2 נק'.

ביום ו' יתפרסם דוח התעסוקה האמריקאי לחודש ספטמבר, שצפוי להשפיע בצורה ניכרת על החלטת הפדרל ריזרב האם להעלות את הריבית בארה"ב בישיבה הבאה. בשוק מצפים ליצירה של 175 אלף משרות בספטמבר, לעומת 202 אלף באוגוסט, כאשר שיעור האבטלה צפויה להיוותר על 5.1%.

יו"ר הפד ג'נט ילן הבהירה בשבוע שעבר כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, לראשונה מזה כעשור - ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי.

"רמת העצבנות עולה והרגיעה עוד רחוקה"

קרנות הפנסיה בארה"ב קנו מניות ב-21-26 מיליארד דולר ומכרו אג"ח ב-19-24 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי שיסתיים מחר (ד') - כך מעריכים אנליסטים בבנק UBS. הנתונים הרשמיים יפורסמו בשבועות הקרובים, אך ב-UBS סבורים כי קרנות הפנסיה ניצלו את הירידות בשוק המניות האמריקאי ברבעון השלישי כדי לאסוף סחורה.

עוזי נלקין, האנליסט הראשי של USG Capital מציין כי "אם מסתכלים על מדד ה-VIX אפשר לראות שרמת העצבנות עולה והרגיעה עוד רחוקה. הסנטימנט השלילי בשווקים בעקבות אי העלאת הריבית של הפדרל ריזרב בספטמבר צפוי להימשך לפחות עד החלטת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי בחודש אוקטובר. כל עוד הפדרל ריזרב לא מחליט על העלאת הריבית, ומאותת באמצעות הצעד הזה על צפי לשיפור במצב הכלכלה העולמית, נראה כי המשקיעים ימשיכו לחשוש ולא יגדילו חשיפה לשוקי המניות.

"מבחינתנו, האירוע היחיד שיכול לסיים את המגמה השלילית בשווקים בעת הנוכחית ולאור הנסיבות הוא דווקא הודעה על העלאת ריבית של הפדרל ריזרב. במצב שנוצר גם עלייה בריבית בישיבה הקרובה שתבוא אחרי ההססנות של הבנק המרכזי בספטמבר יכולה להיתפס על יד משקיעם ככניעה של הבנק המרכזי לשווקים הפיננסים ולא באמת משקפת לפחות בעיני הבנק על כלכלה חזקה ויציבה", לדבריו.

"גם מהבחינה הטכנית שוקי המניות לא נראים טוב. השווקים נמצאים בתיקון וקרובים לכניסה לפחות מבחינה פורמלית לשוק דובי. מדד נאסד"ק שאותת על חולשה עוד בחודש יולי בהובלת מניית אפל ובגזרותיה ממשיך לשבור קווי תמיכה וככלל, נראה שכל המדדים העיקרייים נסחרים מתחחת לממוצעים החשובים של 50 ו-200 הימים", מציין נלקין.

שלמה קופר, אנליסט ראשי ב"מגמות", מציין כי "השוק בוחן את השפל של חודש אוגוסט. שבירה של התחתית השנתית, ובתי ההשקעות המובילים בוול-סטריט צפויים לצאת בגל של הנמכת היעדים שלהם עבור מדדי המניות, מה שיוביל לניקוי שורות ויציאה של כסף חלש מהמערכת. זהו בדיוק התהליך שעשוי בסופו של דבר לייצר את התחתית בשוק. אוקטובר הוא חודש מועדף לקטילה של שווקים דוביים. מאז מלחמת העולם ה-II, הרבעון הרביעי, שמתחיל ביום חמישי, רשם עלייה ממוצעת של 3.8%, כאשר המניות נהנות מעליות עונתיות של סוף שנה. הפעם המניות יצטרכו לרשום התאוששות משמעותית מאוד בחודשים האחרונים של השנה כדי בכלל להתקרב לפני השטח ולהרים את הראש מעל למים".

באסיה, הבנק המרכזי של הודו, בהובלת הנגיד רגהורם רג'ן, חתך היום במפתיע את הריבית במשק ההודי ב-0.5% ל-6.75%. המהלך היה מפתיע למדי שכן לפי סקר בלומברג, רק אנליסט אחד מבין 52 אנליסטים חזה הורדת ריבית של 0.5%. 42 אנליסטים ציפו להורדה של 0.25%. תשעה אנליסטים העריכו כי הריבית תיוותר ללא שינוי.

כלכלני דויטשה בנק העלו את דירוג ההמלצה למניות ג'ונסון אנד ג'ונסון מ"החזק" ל"קנייה". כלכלני UBS העלו את דירוג ההמלצה של רייתאון מ"נייטרלי" ל"קנייה".

חברת קוסטקו צפויה לדווח לפני הפתיחה על רווח של 1.66 דולר למניה ברבעון האחרון.

מניות האנרגיה והרכב ממשיכות לרכז עניין על רקע הירידה במחירי הנפט ושערוריית פולקסוואגן. נציין את פורד מוטורס , אקסון מוביל ושברון.

ענקית האלומיניום אלקואה הודיעה אתמול כי היא מתפצלת לשתי חברות.