אירופה ננעלה בעליות חדות; האינפלציה בגוש האירו ירדה ב-0.1%

מספר המובטלים בגרמניה גדל ב-2,000 באוגוסט, בשוק ציפו לירידה של 5,000 ■ סנטימנט הצרכנים בסין טיפס לרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 2014 ■ הבורסה בשנחאי סגרה את הרבעון בירידה של כ-30%

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים חדות, בהתאם למגמה בבורסות אסיה ובוול סטריט. הפעילים בשוק עדיין מודאגים ממחירי הסחורות הנמוכים והחשש מפני האטה בכלכלה הגלובלית ומנסים להעריך האם העליות היום הם רק תיקון זמני בשוק דובי.

אתמול כאמור ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, בתום יום תנודתי מאוד. מדד הנאסד"ק איבד מערכו כ-0.6%. בגולדמן זאקס החליטו לחתוך אתמול את התחזיות לגבי ה-S&P וכעת מעריכים כי הוא יחתום את השנה בירידות, ברמה של 2,000 נקודות. בבנק ההשקעות חתכו בנוסף את תחזית רווחי החברות הנסחרות במדד ב-4% וסבורים כי הפד יעלה את הריביות בדצמבר השנה.

השווקים הגלובליים עתידים לסיים את הרבעון הגרוע מאז 2011. מדד הבנצ'מרק של סין, השנחאי קומפוסייט, הוא בין המדדים עם הביצועים הגרועים ברבעון וסגר בירידות של 30%. המדדים המובילים בארה"ב צפויים לחתום את הרבעון עם ירידות של כ-9% בעוד מדד הדאקס הגרמני צפוי לסגור עם ירידות של כ-15% והקאק הצרפתי בירידה של 11%.

פרשת התרמית של פולקסווגן עדיין עומדת במוקד. אתמול הודיע הקונצרן הגרמני כי הוא יבצע ריקול (קריאה לתיקון) ל-11 מיליון כלי רכב מתוצרתו ברחבי העולם. הפרשה מובילה לתנודתיות חדה במניות של יצרניות הרכב. נציין את פורשה , פיג'ו-סיטרואן ורנו .

בזירת המאקרו פורסם היום בגרמניה השינוי במספר המובטלים בחודש אוגוסט, שהצביע על עלייה של 2,000 מובטלים לרמה של 2.795 מיליון. כלכלנים בשוק ציפו לירידה של 5,000 במספר המובטלים. שיעור האבטלה נותר על כנו ברמה של 6.4%. מוקדם יותר פורסמו המכירות הקמעונאיות בגרמניה, שהצביעו על ירידה של 0.4% באוגוסט, לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

בגוש האירו פורסם היום שיעור האבטלה שנותר על כנו ברמה של 11%, בעוד בשוק ציפו לירידה לרמה של 10.9%. שיעור האינפלציה בגוש האירו ירד ב-0.1% באוגוסט, לאחר עלייה של 0.1% ביולי.

הניקיי טיפס בכ-3%

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ד') יום המסחר האחרון של הרבעון השלישי, בעליות שערים של עד כ-3%. מדד הניקיי היפני ננעל בעלייה של יותר מ-2.5% לאחר שהשיל מערכו אתמול כ-4%. הבורסה בשנחאי עלתה בכ-0.5% ברקע לנתון מאקרו חיובי ששבר רצף של נתונים מאכזבים בימים האחרונים.

"ישנם המעריכים כי הרגיעה הגיעה לשווקים, אך הניסיון מלמד שהיציבות היא לא יותר מקפיצה של חתול מת", מציין וישנאו ווראת'אן, כלכלן בבנק מיזוהו בסינגפור. הוא מוסיף כי אומנם חלק ממחירי הסחורות עלו אך עדיין מחירי הנפט ברנט ומחיר העופרת נמוכים מאוד.

ביפן פורסם היום נתון התפוקה התעשייתית, שירד ב-0.5% באוגוסט, מתחת לצפי בשוק שעמד על עלייה של 1%. בסין, מנגד, פורסם מדד סנטימנט הצרכנים שטיפס בספטמבר ל-118.2 נקודות לעומת 116.5 נקודות באוגוסט ובכך רשם את הקריאה הטובה ביותר מאז מאי 2014.

היצואנית היפניות המשיכו לעמוד במוקד היום. נציין את טויוטה, ניסאן וסוזוקי שעולות עד כ-2.5% לאחר שנפלו בחדות בימים האחרונים בעקבות פרשת הזיהום של פולקסווגן. מניית סוני קופצת בכ-5% לאחר שגולדמן זאקס העניק לה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 4,200 ין. טושיבה עולה יותר מ-2% לקראת אסיפת בעלי מניות שתערוך החברה מאוחר יותר היום.