טראמפ מציע: 50% מאזרחי ארה"ב יהיו פטורים ממס הכנסה

טראמפ מציג: כך אקצץ מסים לכ-ו-ל-ם (וקופת האוצר תתמלא) ■ תקרת ההכנסה הממוסה תהיה 150 אלף דולר בשנה - חגיגת מס לאלה שמשתכרים עשרות מיליונים ■ בעל טור: הוא חושב שאנחנו פראיירים

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

אמת-מידה להצלחתו המסחררת של דונלד טראמפ בחתירתו לבית הלבן היא העובדה שתוכניתו לרפורמה במערכת המס של ארה"ב זכתה להתייחסות ראשונית רצינית באמצעי התקשורת (לפני שהיא נותחה באזמלי האנליסטים), דבר שלא נראה מובן מאליו רק לפני חודש. המתמודדים הרפובליקנים האחרים במירוץ לנשיאות - ובהחלט לא רק הם - יכולים לכנות אותו "ליצן" או "אגו מניאק", אבל איפה הוא ואיפה הם.

מי שמוסיף לעמוד בראש מידרג הפופולריות בסקרים ארציים, וגם במדינות המכריעות, כלומר אלה שבהן ייערכו הסבבים הראשונים של הפריימריס, יכול להרשות לעצמו להציג תוכנית שמקצצת מסים לכ-ו-ל-ם (ברצינות), ובה-בעת לטעון, בלי לחייך, שלא ייגרע דולר אחד מהכנסות האוצר האמריקאי ב-3 השנים הראשונות של התוכנית, ולאחר מכן ההכנסות יתחילו לעלות. אכן, נס פח השמן של חנוכה בגלגול רפובליקני.

על-פי התוכנית של טראמפ, שאותה הוא הציג השבוע בדרמטיות, כאילו מדובר ברקיחת שיקוי לחיי נצח, כמחצית מאזרחי ארה"ב יהיו פטורים מתשלום מס הכנסה פדרלי. הנשיא טראמפ יקבע מדרגת מס של 0% לכל אדם שמשתכר פחות מ-25 אלף דולר בשנה או זוג נשוי שהכנסתו פחותה מ-50 אלף דולר. "צעד כזה יסיר כמעט 75 מיליון בתי-אב - יותר מ-50% מהאזרחים - ממחשבי רשות המסים הפדרלית", הכריז המיליארדר.

"פלח אוכלוסיה זה יצטרך לשלוח למס הכנסה מסמך בן דף אחד שעליו ייכתב: 'זכיתי'", אמר טראמפ.

במקום 7 מדרגות מס, כנהוג היום, מציע טראמפ 4 מדרגות: 0%, 10%, 20% ו-25%, תלוי ברמת ההכנסה. תקרת ההכנסה הממוסה תהיה 150 אלף דולר בשנה ליחיד (ו-300 אלף דולר בשנה לזוג נשוי), שעליה תחול מדרגת המס המרבית של 25% במקום 39.6% כיום.

הנשיא טראמפ גם יבטל חלק ניכר מההוצאות המוכרות לניכוי מההכנסה שחייבת במס, אך ישאיר על כנן את ההוצאות המוכרות והפופולריות ביותר: תשלומי משכנתא ותרומות לארגונים מוכרים. הוא גם ימחק הטבות ופרצות שמטיבות בעיקר עם עשירי המגזר הפיננסי.

במקביל, הוא יקצץ את מס החברות מ-35% כיום ל-15% ויבטל כליל את מס הירושה ("מס המוות" בז'ארגון הרפובליקני). על-פי התוכנית, הוא ימסה רווחי חברות אמריקאיות שהופקו מעבר לים ויטיל מס חד-פעמי בשיעור 10%על הכנסות של חברות אמריקאיות רב-לאומיות שמוחזקות מחוץ לארה"ב. ההון המצרפי שחברות כאלה מחזיקות מעבר לחוף, כדי להימנע מתשלום מס, נאמד ב-2.1 טריליון דולר. הכוונה היא, שמס נמוך כזה יעודד חברות להחזיר את כספיהן הביתה ובכך להגדיל השקעות וליצור מקומות עבודה חדשים במשק האמריקאי.

"התוכנית שלי תביא שפיות, שכל ישר ופישוט למערכת חוקי המס הקטסטרופית של ארה"ב", אמר טראמפ ל"וול סטריט ג'רנל". "אני אצור מקומות עבודה ותמריצים מכל הסוגים ובה-בעת אצמיח את הכלכלה".

לכאורה כפתור ופרח. ובכל זאת, באריג הנאה הזה שטווה טראמפ יש שני חורים גדולים שהמכנה המשותף שלהם הוא השאלה הרטורית: האם הוא באמת חושב שכולנו פראיירים? (בתודה לגרג סארג'נט, בלוגר מ"ושינגטון פוסט").

ראשית, סוגית הצביעות. עד לפני כמה שבועות, ניהל טראמפ קמפיין פופוליסטי בלי בושה. הוא הכריז, שיריביו בהתמודדות הרפובליקנית (וכמובן הילארי קלינטון הדמוקרטית) יתירו לוול סטריט ו'לחברה האלה מקרנות הגידור' להוסיף להונות את הציבור ולהמשיך להתחמק לגמרי או כמעט מתשלום מסים. המסקנה המתבקשת היא, שהנשיא טראמפ יכביד את נטל המס על המאיונים העליונים. ואנמם, בעימות הטלוויזיוני השני של המתמודדים הרפובליקנים הוא שם ללעג את טיעוני יריביו שהעלאת מסים על העשירים היא בעצם "סוציאליזם". "אני מכיר אנשים שעושים כמויות עצומות של כסף ולמעשה לא משלמים מסים; אני חושב שזה לא הוגן", הוא אמר.

אבל מילים לחוד, מעשים לחוד. תוכנית המס של טראמפ, מקצצת, כאמור, את מדרגת המרבית מ-39.6% ל-25% וזו תהיה סיבה למסיבה גדולה למיליונים הרבים בארה"ב שמשתכרים מאות אלפי או מיליוני דולר בשנה. נכון שהביטול המוצהר של הטבות ופרצות שמטיבות עם עשירים עלול לפגוע מעט במיליארדרים של המגזר הפיננסי, אבל הם לא ייתקשו להנדס את מבנה התקבולים שלהם כדי להפיק מירב התועלת ממדרגת מס של 25%. טראמפ לא יכביד נטל המס על עשירים. כובד הנטל עליהם בממשלו יהיה כמשקל נוצה.

ושנית, סוגיית השכל הישר. טראמפ גם יוציא מחצית מאזרחי ארה"ב ממעגל משלמי המסים (אמת: כיום שיעור אלה שאינם משלמים מסים נע סביב 45%), וגם יקצץ במסים של בני המחצית האחרת. אז איך הוא מצפה, כטענתו, שהכנסות האוצר לא ישתנו ב-3 השנים הראשונות ואחר-כך הן יתחילו לצמוח?

הכלכלן רוברטון ויליאמס, מ-Tax Policy Center, מוסד שנחשב בר-סמכא בעניני מיסוי בארה"ב, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי קשה לראות כיצד התוכנית של טראמפ לא תביא לירידת הכנסות המדינה. "כדי שהתוכנית לא תפגע בהכנסות האוצר, מישהו חייב לשלם יותר אם מישהו עומד לשלם פחות. אם מתוכנן קיצוץ מס למעמד הביניים, חייבת להיות העלאת מס על בעלי הכנסות גבוהות.אינני רואה שום איזון בתוכנית לשמירה על רמת ההכנסות".

"האם דונלאד טראמפ רציני"? - שאל בעל הטור הכלכלי ג'ו נוסרה ב"ניו-יורק טיימס". "כמו כמעט כל דבר אחר בקמפיין של טראמפ, קשה להתייחס לתוכנית ברצינות... בראיון בתוכנית '60 דקות' ב-CBS, אמר טראמפ, שהוא יאלץ את הסינים 'לעשות משהו' בקשר לתוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית וגם ימנע מהם לפחות המטבע שלהם! הוא ייפטר מאובמה קייר, חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, אך בה-בעת הוא יכונן ביטוח רפואי אוניברסלי לכולם! הוא גם הזכיר, שהוא הופיע על שערי מגיזינים יותר מאשר כמעט כל דוגמנית-על. אז לא צריך להתפלא שהמראיין התאפק לא לצחוק".

טראמפ משיב על הביקורות האלה בנימוק הרפובליקני הקלסי שנגזר מהתיאוריה של כלכלת צד ההיצע: פחות מסים, יותר צמיחה. אבל התוכנית שלו משוללת פרטים שיאששו את הנימוק הזה. בסופו של דבר, תוכנית המס של טראמפ היא כמו כל ההתבטאויות שלו שנועדו לשלהב את האגף הימני קיצוני במפלגה הרפובליקנית: גודש של אמוציות וטפטוף של מנטרת פולחן האישיות: 'רק על טראמפ אפשר לסמוך'.