בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים של עד 3.5%

הממשל בבריטניה יוצא מהחזקתו בבנק לוידס שאותו חילץ במשבר ב-2008 ■ גלנקור במו"מ למכירת עסקי החקלאות שלה ■ פוטאש ויתרה על רכישת K+S ■ הבנק העולמי חתך תחזיות הצמיחה לשווקים המתפתחים באסיה

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות חדות, בפתיחת שבוע המסחר העולמי בעליות שערים, בהמשך לעליות באסיה ובוול סטריט. ברקע לעליות - דוח התעסוקה המאכזב שפורסם בארה"ב ביום שישי, שצפוי לעכב את העלאת הריבית בארה"ב לראשונה מאז 2006.

באסיה הבורסות רשמו עליות של עד 1.6% בהובלת הונג קונג. השווקים בסין היו סגורים היום וייפתחו רק ביום חמישי הקרוב לרגל חגים לאומיים.

ביום שישי פירסם משרד העבודה האמריקאי כי 142 אלף משרות חדשות בלבד נוספו לשוק העבודה האמריקאי בחודש ספטמבר, הרבה פחות מהתחזיות בשוק שעמדו על תוספת של 203 אלף משרות ולאחר יצירה של 136 אלף (נתון שעודכן מטה מ-176 אלף) משרות באוגוסט. שיעור האבטלה נותר על כנו בהתאם לתחזיות ברמה של 5.1%.

המשקיעים סבורים כי דוח התעסוקה הגרוע צפוי להניא את הפדרל ריזרב מלהעלות ריבית בחודשים הקרובים. בהחלטת הריבית האחרונה הפד לא העלה ריבית והוסיף אי ודאות ואף אותת לשווקים כי כלכלת העולם, בדגש על סין, אינה בריאה דיו על מנת לספוג העלאת ריבית בארה"ב. יחד עם זאת נזכיר, כי יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה בחודש שעבר כי כן צפויה העלאת ריבית ב-2015.

כעת החוזים על ריבית הפד מגלמים הערכה של 33% כי הבנק המרכזי יעלה את הריבית בהחלטה ב-16 בדצמבר, לעומת הערכה של 46% לפני פרסום דוח התעסוקה ביום שישי. ההערכות להעלאת ריבית בינואר ירדו מתחת ל-50%.

מניית גלנקור זינקה במסחר בלונדון על רקע דיווחים על מו"מ למכירת עסקי החקלאות של החברה כדי להקטין את החוב. החברה מסרה היום כי היא לא יודעת את הסיבה לתנודות החדות במנייתה.

הממשל בבריטניה מוכר מניות הבנק לוידס (סימול LLOY) שבבעלותו בהיקף 2 מיליארד ליש"ט למשקיעים מוסדיים עד 2016, מתוך כוונה לצאת לגמרי מהחזקה בבנק שאותו חילצה במשבר הפיננסי ב-2008.

יצרנית הדשנים הקנדית פוטאש מושכת את הצעת הרכש בהיקף 8.9 מיליארד דולר שהגישה ליריבתה הגרמנית K+S . החברה הקנדית מסרה כי ירידת מחירי הסחורות וכן בשוק המניות הביאה למשיכת ההצעה, כמו גם סירובה של K+S לקיים מו"מ.

עליות באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') בעליות שערים, למרות שהבנק העולמי חתך את תחזיות הצמיחה לכלכלות המתפתחות באסיה.

מדד MSCI אסיה עלה בכ-0.4% בטוקיו ורשם עלייה רביעית רצופה בימי המסחר האחרונים. בורסת הונג קונג הובילה את המגמה החיובית בבורסות המזרח. המדד האזורי הוסיף 1.1% בשבוע המסחר החולף לאחר צניחה של 15% ברבעון השלישי.

היום הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה של הכלכלת המתפתחות במזרח אסיה, בשל ההאטה בסין, מחירי הסחורות הנמוכים והציפיות להידוק של תנאי המימון בשווקים. יחד עם זאת, הבנק העולמי הודיע כי להערכתו כלכלת סין תחזור למסלול צמיחה יציב ומאוזן.

התחזית לשנים 2015, 2016 ו-2017 ירדה ל-6.5%, 6.4% ו-6.3% בהתאמה, מתחזיות קודמות לצמיחה של 6.7% השנה, ושל 6.6% בכל אחת מהשנים 2016 ו-2017 עליהן דיווח הבנק בחודש אפריל, שגם אז הן קוצצו מתחזיות קודמות (לסיפור המלא).

ביום שישי המדדים בוול סטריט סגרו בעליות של עד 1.4% כשמחקו ירידות של עד 1.6% מתחילת המסחר של אותו יום - העלייה התוך-יומית החדה ביותר מאז אוקטובר 2011.