הדולר והאירו נחלשו מול השקל; הערכות: הייסוף יימשך

הדולר ירד ל-3.874 שקלים; האירו ירד ב-0.78% ■ בעולם נסחר האירו סביב 1.118 דולר לאירו ■ FXCM: "אם יימשך הסנטימנט החיובי בשוקי ההון, השקל עשוי בהחלט להמשיך ולהתחזק"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

סוחרי המט"ח הגיבו רק היום לאירועים הרבים ולנתוני המאקרו שהתפרסמו בעולם בימים האחרונים - ושלחו את המטבעות הזרים העיקריים לירידות שערים ניכרות. הדולר ירד ב-1.24% ושערו היציג נקבע על 3.874 שקלים, בעוד האירו ירד ב-0.78% ל-4.346 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.118 דולר לאירו.

בורסות אסיה עולות היום (ג') זה היום החמישי ברציפות לאור הזינוק אמש בוול סטריט, בעוד המשקיעים מהמרים על כך שמדיניות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם תמשיך להיות מרחיבה נוכח הנתונים האחרונים שמצביעים על האטה בכלכלה העולמית.

בנוסף לדוח התעסוקה החלש שפורסם ביום שישי בארה"ב, אתמול פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים שהצביע על ירידה בפעילות. המדד ירד ל-56.9 נקודות בספטמבר לעומת 59 נק' באוגוסט. אם בחודש שעבר תמחרו הסוחרים סיכוי של 58% שהפד יעלה את הריבית בדצמבר, הרי שכעת סבירות זו ירדה ל-35% בלבד.

ביפן, הבנק המרכזי נפגש היום ומחר ויפרסם הודעת ריבית, אך לא צפוי בה מהלך מהותי. במקום זאת, חלק מהכלכלנים סבורים כי בפגישתו ב-30 באוקטובר יכריז הבנק המרכזי על הגדלת תוכנית ההקלה הכמותית.

היו"ר הקודם של הפדרל ריזרב מאשים את מקבלי המדיניות בארה"ב כי הם משאירים לפד את כל העבודה, וטוען כי מה שמכביד על הכלכלה האמריקאית הוא התפוקה האיטית. בראיון שהעניק אתמול ל-CNBC לרגל צאת ספרו The Courage to Act, אמר בן ברננקי כי המדיניות המוניטרית אינה מקלה מדי, שכן האינפלציה נמוכה מאוד ושוק העבודה עדיין לא הגיע לתעסוקה מלאה.

ברננקי אמר כי הצמיחה האיטית אינה תוצאה של המשבר ב-2008. בנוגע לאינפלציה, הוא הזהיר מפני שיעור נמוך לאורך זמן: "אם האינפלציה נמוכה מאוד עד לכדי דפלציה, הסיכון הוא ששיעורי הריבית הרגילים יהיו נמוכים כל הזמן. וכשיש מיתון, אין מאיפה לקצץ". עם זאת, הוא התעקש בראיון שהפד לא היה צריך להעלות עדיין ריבית. "אין בזה היגיון", הוא אמר. "אם אתה מעלה ריבית מוקדם מדי והורג את הכלכלה, זה לא עוזר לך".

במחלקת המחקר של פריים ברוקר מציינים כי "הדולר נחלש ביחס לסל המטבעות המרכזים וכמו כן מול השקל לאחר פרסום נתוני התעסוקה בארצות הברית ביום שישי האחרון. הנתונים אכזבו את המשקיעים , נוספו רק 142 אלף משרות חדשות לעומת צפי של 203 אלף. אנו מניחים כי הצפי של המשקיעים הוא שככל הנראה הבנק הפדרלי עשוי לדחות את מועד העלאת הריבית בארצות הברית".

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה, מציין הבוקר כי "לאחר שחודש ספטמבר היווה טלטלה לשווקים בעקבות ההאטה בשוק הסיני וראינו את הדולר נוסק, עתה ניתן לראות כי המטבע האמריקאי מבצע מגמות תיקון מטה וירידות שהלכה למעשה היו בלתי נמנעות. אמנם מדובר בתיקון שעשוי להיות מאד שוורי, אך לטווח הבינוני - ארוך קיימים לא מעט פקטורים מאד אגרסיבים שילחצו על הדולר מבחינה גלובלית".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לאחר תקופת חגים שבה המסחר בדולר-שקל התאפיין בנפחי מסחר דלילים ורצוף בהפסקות מסחר, זירת המט"ח המקומית סוף סוף חוזרת לנורמה, ועם החזרה לשגרה השוק המקומי צפוי לחזור ולהסתנכרן עם המגמות בעולם. בימים האחרונים הדולר-שקל איבד מומנטום וצנח מטה עד אל מתחת ל-3.86 בטרם התאושש חזרה לאזור 3.88. בעולם ניתן לזהות פיצול במגמה של הדולר למול המייג'ורס, וזאת על רקע דוח התעסוקה המאכזב שפורסם בשישי האחרון וצינן מאוד את ציפיות הריבית לגבי הדולר. אם לאחר ישיבת הפד האחרונה ההערכה הרווחת בשוק היתה כי הבנק יבצע העלאת ריבית עוד השנה, בישיבתו בדצמבר, כעת נראה כי גוברות ההערכות בשוק כי הבנק יותיר על כנה את הריבית האפסית לזמן ממושך יותר, אולי אפילו עד סוף הרבעון הראשון של 2016, וזאת כדי להבטיח את התאוששותה של הכלכלה האמריקנית ולוודא כי שוק התעסוקה אינו נמצא בפני האטה בקצב ייצור המשרות".

"התפיסה הזו דווקא תרמה לעידוד הסנטימנט בשוק ההון. בשוק המט"ח, ניתן לזהות פיצול במגמה, כאשר הדולר אמנם מתחזק למול מטבעות המקלט הבטוח כדוגמת הין והפרנק, אך נחלש למול יתר המטבעות כגון האירו והדולר האוסטרלי. בחלוקה הזו, מאחר שהשקל הוא מטבע אקזוטי, הדולר נמצא בעמדת נחיתות, ואם אכן יימשך הסנטימנט החיובי בשוקי ההון ואם לא נראה שינוי בציפיות הריבית לגבי הדולר, השקל עשוי בהחלט להמשיך ולהתחזק".