פסיקה: פייסבוק לא תוכל להעביר מידע על לקוחות מאירופה

הפסיקה של ביהמ"ש העליון באיחוד האירופי אינה מונעת לחלוטין העברת מידע, אולם מאפשרת לרשויות ולרגולטורים במדינות האיחוד לעבור על המידע לפני שהוא מועבר לארה"ב

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

בית המשפט העליון באיחוד האירופי פסק היום (ג') כי חברות אמריקאיות לא יוכלו להעביר נתונים שונים על לקוחותיהן מאירופה לארה"ב. זאת, לאחר כ-15 שנה שבהן לא היה איסור כזה (בעקבות הסכם ה-safe harbor שנחתם בין האיחוד וארה"ב).

לפסיקה יכולה להיות השפעה מרחיקת לכת על חברות היי-טק ואינטרנט אמריקאיות, ביניהן פייסבוק, גוגל ואפל, הפועלות באירופה ועושות שימוש נרחב במידע על לקוחות באירופה.

למעשה, הפסיקה אינה מונעת לחלוטין העברת מידע אולם מאפשרת לרשויות ולרגולטורים במדינות האיחוד לעבור על המידע לפני שהוא מועבר לארה"ב.

הפסיקה באה בעקבות תלונה של סטודנט למשפטים באוסטריה, מקס שרמס, שטען כי החוקים בארה"ב לא מעניקים מספיק הגנה על מידע שפייסבוק מעבירה לשרתיה בארה"ב.

כעת ייאלצו הרשויות באירלנד (שם נמצא האתר המרכזי של פייסבוק באירופה) לבדוק את תלונתו של שרמס ולאחר מכן להחליט עם היא מוצדקת.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "הסיפור אינו סובב סביב פייסבוק, הפרקליטות עצמה אף הצהירה כי פייסבוק לא ביצעה כל רע. הסיפור הוא סביב אחד המנגנונים שהחוק האירופי מספק כדי לאפשר תעבורה חיונית של נתונים מעבר לים. פייסבוק, כמו אלפים רבים של חברות אירופיות, מסתמכת על מספר שיטות שנקבעו בחוק האיחוד האירופי להעברת נתונים באופן חוקי מאירופה לארה"ב, ולא רק על בסיס הסכם Safe Harbor. המציאות מחייבת את ממשלות האיחוד האירופי וארה"ב יבטיחו להמשיך ולספק שיטות אמינות להעברה חוקית של נתונים ולפתור כל בעיה הנוגעת לביטחון לאומי".

עו"ד חיים רביה, שותף בכיר וראש קבוצת האינטרנט במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מסר: "מדובר ברעידת אדמה בכלכלת המידע הגלובלית ומשבר חריף ביחסי אירופה-ארה"ב. ההחלטה היא גלי הצונאמי של גילויי סנואדן. המשבר מאיים על פעילותן של חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל, ולעת עתה נראה שיחייב את ארה"ב לשקול את החקיקה שנתנה לסוכנויות הביון שלה סמכויות מרחיקות לכת לתפוס מידע ולנתחו".