חמש שנים לאחר שהועמדה על המדף: ג'ורדן ואלי נמכרת תמורת עד 53 מיליון דולר

הרוכשת, Bruker Corporation האמריקאית, תשלם באופן מיידי 30 מיליון דולר תמורת יצרנית מערכות המדידה לתעשיית המוליכים למחצה - סכום נמוך מהכספים שהושקעו בג'ורדן ואלי מאז היווסדה

אקזיט פושר לאחר כמה נסיונות מכירה שלא הבשילו: ג'ורדן ואלי, המייצרת מערכות מדידה לבקרת תהליכי ייצור בתעשיית המוליכים למחצה, נמכרת ל-Bruker Corporation האמריקאית תמורת סכום של עד 53 מיליון דולר - נמוך מהשווי שבו הוערכה בעבר לצורך מכירתה.

העסקה כוללת מחיר רכישה בסך של 30 מיליון דולר, בתוספת יתרת המזומנים בקופתה של ג'ורדן ואלי (כמה מיליוני דולרים), ותמורה נוספת, מותנית, של 15 מיליון דולר, הכפופה לעמידה באבני דרך שקשורות לרווח הגולמי בשנים 2016-2017.

חברת ההשקעות אלרון, המחזיקה ב-19% ממניות ג'ורדן ואלי, דיווחה היום לבורסה כי תקבל בעסקה תמורה מיידית בסך 12 מיליון דולר (העולה על חלקה היחסי במכירה, מאחר שבידה מניות בכורה), מתוכם 1.3 מיליון דולר יופקדו בנאמנות לתקופה של עד 30 חודשים, במטרה להבטיח התחייבויות שיפוי כלפי הרוכשת. אלרון עשויה לקבל בעתיד עד 2 מיליון דולר נוספים. בעלי מניות נוספים בג'ורדן ואלי הם כלל תעשיות, אינטל קפיטל והיזמים.

לפי הדוחות הכספיים שנתיים של אלרון ב-2014, בג'ורדן ואלי הושקעו עד כה 35 מיליון דולר (מתוכם חלקה של אלרון עמד על 8.1 מיליון דולר). כלומר, החברה נמכרת תמורת סכום נמוך יותר ממה שהושקע בה לאורך השנים, אלא אם תעמוד באבני הדרך ותשיג את התמורה הנוספת.

הרוכשת בעסקה הנוכחית, ברוקר, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-2.9 מיליארד דולר. ברוקר מתמקדת בעיקר בייצור ושיווק ציוד מתקדם לתעשיית מדעי החיים, ומעסיקה כ-6,000 עובדים.

כתוצאה מקבלת התמורה המיידית תרשום אלרון ברבעון השלישי של השנה רווח נקי שמוערך ב-3 מיליון דולר, והיא מציינת שהיא עשויה גם להכיר ברווח נוסף בגין חלקה הפוטנציאלי בתמורה העתידית המותנית. אלרון שבשליטת דסק"ש היא חברת החזקות בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים, והיא נסחרת בבורסה בשווי של 496 מיליון שקל. היום עלתה מנייתה ב-4.4% במהלך המסחר בבורסה. לאחרונה מכרה אלרון את החזקותיה בחברת קימא, תמורת 35 מיליון דולר, והיא צפויה לרשום רווח נקי של 7 מיליון דולר ברבעון השלישי בגין עסקה זו.

הוערכה בשווי של עד 100 מיליון דולר

ג'ורדן ואלי (Jordan Valley Semiconductors) היא כאמור חברה ותיקה, שהוקמה כבר לפני 20 שנה על-ידי איציק מזור. החברה מפתחת, מייצרת ומספקת מערכות לבקרת איכות ומדידה (מטרולוגיה) למפעלי שבבים, המבוססות על קרני רנטגן. המערכות שמייצרת החברה מאפשרות בדיקות של עובי, צפיפות, מאמצים והרכב כימי של שכבות דקות, שמרכיבים את הרכיבים המשולבים מבוססי מוליכים למחצה.

ב-2014 הסתכמו הכנסותיה של ג'ורדן ואלי ב-22 מיליון דולר, ירידה של 16% בהשוואה להכנסות ב-2013, שגם בה נרשמה ירידה - של 4.7% - ביחס לשנה שקדמה לה. בדוחות 2014 הכירה אלרון בהפסד של 1.4 מיליון דולר בשל הירידה בשווי ההוגן של ג'ורדן ואלי.

שווי ההשקעה של אלרון בג'ורדן ואלי, נכון לסוף 2014, עמד על כ-9 מיליון דולר, על בסיס הערכת שווי חיצונית שבוצעה לחברה. לשם השוואה, ב-2010 הוערכו החזקות אלרון בג'ורדן ואלי ב-13.5 מיליון דולר, ושווי ג'ורדן ואלי הוערך אז ב-53 מיליון דולר.

זו אינה הפעם הראשונה ששמה של ג'ורדן ואלי עולה כפוטנציאל לרכישה. כבר לפני כחמש שנים סיווגה אלרון את ההחזקה בחברה תחת סעיף חשבונאי של "נכסים זמינים למכירה". ב-2012 התקיימו מגעים למכירת ג'ורדן ואלי כאשר הרוכשת הייתה אמורה להיות החברה הישראלית נובה, ולפי דיווחים באותה תקופה, שלא אושרו על-ידי אלרון, השווי שעליו דנו הצדדים היה 50-60 מיליון דולר לג'ורדן ואלי. במצגת למשקיעים של אלרון מאותה תקופה, הוערך חלקה של אלרון בג'ורדן ואלי בסדר גודל של 15-20 מיליון דולר, מה ששיקף לג'ורדן ואלי שווי נדיב אף יותר, של 75-100 מיליון דולר.