שלמה פילבר יציג מחירים חדשים לטלפוניה של בזק

לקראת הדיון בבג"ץ ביום ראשון מתכוון משרד התקשורת להודיע לביהמ"ש שהוא יפרסם שימוע בתוך כמה ימים עם מחירים חדשים לטלפוניה של בזק, שאמורים לאזן בין האינטרסים של כל הצדדים ■ אי-הוודאות הגדולה: מה תהיה תגובת פרטנר וסלקום, והאם בזק בכלל תסכים?

שלמה פילבר  / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר מתכוון לחתוך עניינים ומחר או ביום ראשון הוא יודיע לבג"ץ על כך שהמשרד עומד להוציא שימוע חדש בנושא הטלפוניה של בזק, כפי שנחשף ב"גלובס". פילבר מתכוון לחשוף מחירים לטלפוניה של בזק, במסגרת של שירות חדש - שירות טלפוניה מבוסס פתרון בילינג (פתרון תוכנה, וזאת בנפרד משירות הטלפוניה במתכונת שקבע המשרד, שמבוסס פתרון הנדסי).

פילבר החליט שאין מקום לבקש ארכה מבג"ץ כדי לסיים את המחלוקת המשפטית, ובכוונתו להודיע שהפתרון של המשרד הוא בהישג יד ולהותיר את ההחלטה בידי בג"ץ, כלומר האם לתת לו שהות לפרסם את השימוע בתוך כמה ימים.

משרד התקשורת קבע במסגרת אסדרת השוק, מחיר של 10 שקלים ל-300 דקות עבור החכרת שירותי הטלפוניה מבזק. במסגרת הפתרון החדש שמציע המשרד, בזק תמכור את השירות למפעילות מקצה לקצה, ולכן המחירים החדשים שיפרסם פילבר צפויים להיות גבוהים יותר.

פילבר מאמין שהצליח לגבש פתרון מוסכם לסוגיית הטלפוניה, והמחירים שיציג יהוו פשרה הולמת שתתאים לכל הצדדים. ככל הנראה המחירים שיציג לא יהיו על דעת כל גורמי המקצוע במשרד, אבל למרות זאת בכוונתו להציגם.

מוקד הסכסוך הוא בבג"ץ של בזק שמסרבת לקבל את דרישת משרד התקשורת להכליל את הטלפוניה שלה במסגרת אסדרת השוק הקווי (השוק הסיטונאי). בג"ץ נתן לצדדים שהות למצוא פתרון אך בדיון האחרון הביע מורת רוח מהתמשכות המגעים ומהסחבת בעניין.

פילבר ניסה להגיע להבנות עם בזק אך ראה שהמחירים שדרשה עבור שירות הטלפוניה בתצורה החדשה הם גבוהים מאד, ומנגד שמע את עמדות החברות המתחרות בשוק, וכמו כן שמע את עמדת אנשי אגף הכלכלה והאוצר. בסופו של דבר החליט שהוא לוקח על עצמו את מלאכת קשירת הקצוות בין האינטרסים של כולם וזה מה שהוא מתכוון להציג בפני בג"ץ.

השאלה הגדולה היא כעת מה יעשו פרטנר וסלקום במידה והמחיר יעלה. זו שאלה קריטית כי לכאורה הן יכולות לטעון שהמחיר המקורי שקבע המשרד עבור הטלפוניה של בזק הוא המחיר שצריך המשרד לחייב את בזק בהחכרת הטלפוניה שלה בכל מתכונת שהיא. אלא שהמשרד מתכוון לטעון שהטלפוניה החדשה שתציע בזק היא במודל תוכנה מקצה לקצה, ולכן המחיר חייב לשקף זאת.

משרד התקשורת עושה כאן צעד אמיץ בדרך לניסיון למצוא פתרון אבל הסיכון כאן גדול מאד. הסמכות היא בידי בג"ץ אמנם, אבל התנגדות מצד פרטנר וסלקום לעלייה במחיר הטלפוניה של בזק שתוחכר להן, בתוספת התנגדות פנימית שיש במשרד להעלאת המחיר מצד חלק מגורמי המקצוע, מייצרת מצב משפטי סבוך.

במקביל, גם לא ברור האם בזק תסכים בכלל למחירים שיציג פילבר בשימוע, היות והיא טוענת שבתצורה החדשה המחיר חייב לשקף את העלויות שלה מקצה לקצה, ולכן גם היא יכולה לכאורה להתנגד לפשרה.