מנכ"ל פולקסווגן: "נבצע חסכונות מסיביים להתמודד עם המשבר"

לדברי מתיאס מולר, הריקול ל-11 מיליון כלי הרכב שמעורבים בפרשה יתחיל בינואר

מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס
מטה חברת פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס

מנכ"ל פולקסווגן החדש, מתיאס מולר, אמר כי יצרנית הרכב הגרמנית תוכל להתחיל לזמן למוסכים (ריקול) את כלי הרכב שהושפעו משערוריית פליטות הדיזל בחודש ינואר הקרוב ותסיים את התיקונים בסוף 2016.

מולר אמר הבוקר (ד') לעיתון "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" כי בחלק הארי של 11 מיליון כלי הרכב שיזומנו נדרש רק עדכון תוכנה, אבל באחרים תידרש גם החלפת חומרה.

בדברים שנשא אתמול בפני 20 אלף עובדי החברה במשרדיה הראשיים של פולקסווגן בוולפסבורג, אמר מולר כי החברה תקצץ עלויות כדי לממן את עלות שערוריית פליטות הדיזל. מולר הוסיף כי פולקסווגן צריכה "לבצע חסכונות מסיביים כדי להתמודד עם תוצאות המשבר", ולשמור על דירוג האשראי "הטוב" שלה. לפולקסווגן יש דירוג אשראי בדרגת השקעה. לדבריו, עדיין לא ניתן לגבש הערכה סופית של עלות השערורייה.

"לפיכך פתחנו בבחינה מחודשת של כל ההוצאות המתוכננות", אמר מולר. "כל מה שאינו הכרחי לחלוטין יבוטל או יידחה. וזוהי הסיבה שבגללה אנחנו נגביר את האינטנסיביות של תוכנית ההתייעלות שלנו. שיהיה ברור: זה לא יהיה נטול כאבים".

לא ברור אם השערורייה תוביל לפיטורי עובדים בפולקסווגן, המעסיקה קרוב ל-600 אלף עובדים - רבע מיליון עובדים יותר מיצרנית הרכב היפנית טויוטה, שמייצרת כמות דומה של כלי רכב מדי שנה.

מולר אמר כי פולקסווגן "תעשה הכול" כדי להבטיח שהיא תמשיך לספק מקומות עבודה בטוחים בעתיד, אך הוא לא התחייב לכך שמקומות העבודה אכן יהיו בטוחים.

ב-18 בספטמבר פרץ המשבר בפולקסווגן כאשר גוף הפיקוח האמריקאי, הסוכנות להגנת הסביבה (EPA), חשף כי פולקסווגן התקינה במכוניות הדיזל שלה תוכנה שמספקת ממצאי פליטות תחמוצות חנקן נמוכים יותר מהממצאים בבדיקות מעבדה.

מולר, שמונה למנכ"ל בעקבות התפטרותו של מרטין וינטרקורן ב-23 בספטמבר, יצטרך לגלות מי היה אחראי להתקנת התוכנה מוליכת-השולל, לכבוש מחדש את אמון הלקוחות ולגייס מיליארדי אירו כדי לשלם קנסות ולממן את ההליכים המשפטיים ואת עלויות תיקוני הרכב.

ריבוי הסיכונים בפולקסווגן מרתיע את המשקיעים, ומניית פולקסווגן נחתכה ב-40% מאז פרצה השערורייה. אתמול טיפסה המניה בקרוב ל-4% ל-97.06 אירו.

היום תתכנס המועצה המפקחת של פולקסווגן לדון בממצאים הראשוניים של החקירה הפנימית שעורכת החברה. כמו כן צריכה פולקסווגן להציג היום לרגולטורים הגרמניים לוח זמנים לתיקוני הרכב.

מחר יעיד בקונגרס האמריקאי מייקל הורן, ראש חטיבת פולקסווגן בארה"ב, והמחוקקים צפויים להציג לו שאלות קשות.

יצרנית הרכב הגרמנית כבר הפרישה 6.5 מיליארד אירו בגין עלויות התיקון, ומולר אמר כי עלותה הסופית של השערורייה תהיה גבוהה יותר בגלל "הקנסות הגדולים" שיוטלו על פולקסווגן, וכן בגלל תביעות משפטיות פוטנציאליות.

אנליסטים מעריכים כי ניתן לבצע קיצוצי עלויות תפעוליות והוצאות רבים בפולקסווגן - יצרנית רכב עתירת-עבודה יותר מיריבותיה, ובעלת תקציב הוצאות אדיר.

פולקסווגן תכננה להוציא 85.6 מיליארד אירו בחמש השנים הבאות על פיתוח דגמים, וטכנולוגיות ומפעלי ייצור חדשים. אשתקד היא הוציאה 11.5 מיליארד אירו על מחקר ופיתוח - יותר מכל חברה אחרת.

"זה יוצא דופן שכמעט כל שיעורי העלויות בקבוצת פולקסווגן גדלו והגיעו לשיאים היסטוריים", אמר ארנדט קלינגהורסט, אנליסט ב-Evercore ISI.

ברנד אוסטרלו, מנהיג העובדים הבכיר ביותר בפולקסווגן, אמר באסיפת העובדים אתמול כי "אנו העובדים לא נשלם את מחיר ההתנהלות הבלתי הולמת של קבוצת מנהלים".

נציגי העובדים בפולקסווגן מחזיקים במחצית מ-20 המושבים במועצה המפקחת של החברה, ויש להם זכות וטו על הצעות לסגירת מפעלים.