מודי'ס: "ישראל עלולה להפסיד את האפסייד של הגז"

הסוכנות מדגישה כי קצב הצמיחה בישראל היה מהגבוהים ביותר מבין המדינות המפותחות, וכן כי ישראל השכילה להקטין את יחס החוב לתוצר ■ בכל הקשור לצמיחה ב-2015 ו-2016, מודי'ס מורידה את התחזית ל-2.6% ו-3%

מודי'ס בעד אישור מהיר של מתווה הגז: בעדכון למשקיעים שפרסמה הערב (ד') סוכנות דירוג האשראי הבינלאומי היא קובעת כי עיכובים בפיתוח שדות הגז עשויים לעלות למשק הישראלי ביוקר, באובדן חלק ניכר מפוטנציאל הצמיחה.

"יצוא גז טבעי עשוי לספק דחיפה משמעותית לתפוקת המשק החל מ-2018, לכל המוקדם", כותבים כלכלני הסוכנות, "ואולם, שיקולים רגולטוריים ופוליטיים מעכבים את ההפקה ותגליות גז משמעותיות במצרים מאיימות על היצוא. ישראל עלולה להפסיד את עיקר האפסייד של תגליות הגז שלה, ובמיוחד של מאגר 'לוויתן', אם העיכובים האלה יימשכו".

העדכון שפרסמה מודי'ס כולל סקירה נרחבת של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות, המנוסחת בגישה מפרגנת. הסוכנות מדגישה כי קצב הצמיחה בישראל היה מהגבוהים ביותר מבין המדינות המפותחות וכן כי ישראל השכילה להקטין את יחס החוב לתוצר, בניגוד למרבית המדינות העשירות בעולם. יחד עם זאת בכל הקשור לתחזיות הצמיחה ל-2015 ו-2016 מודי'ס "מיישרת קו" עם בנק ישראל, האוצר וה-OECD ומורידה את התחזית ל-2.6% השנה ו-3% בשנה הבאה.

בסקירה אין רמיזות חדשות לשינוי כלשהו בדירוג האשראי של ישראל העומד במודי'ס על A1 עם תחזית יציבה, כבעבר הסוכנות קובעת כי דירוג האשראי עשוי לרדת בתרחיש של הרעה בסיכונים הגיאו-פוליטיים וביחס החוב לתוצר ועשוי לעלות במידה ויחול שיפור בגורמי סיכון אלה.

בהתייחסה לתנועת החרם על ישראל (BDS) קובעת מודי'ס כי "התנועה צוברת מומנטום, למרות שעדיין לא ניכרת השפעתה על מצב הכלכלה הישראלית. יחד עם זאת הכלכלה הישראלית עשויה להיפגע עם התנועה תצליח להגיע לעמדת השפעה משמעותית יותר".

ישראל מקבלת בדו"ח ציון 'טוב מאד' ברכיב העוצמה או היעילות הציבורית (Institutional strength), לצד הערה על חולשות בתחום תכנון המדיניות התקציבית (Fiscal predictability), אי-העמידה בכללים הפיסקאליים, חוסר יעילות הרגולציה בענפי החקלאות והבנייה. הסוכנות מציינת את חוסר היציבות הפוליטי והקואליציה הצרה כבעיה מרכזית המקשה על קידום רפורמות מבניות.

שר האוצר, משה כחלון אמר בתגובה לדוח כי "הוא מאשר את איתנותה של הכלכלה הישראלית וכי המדיניות הכלכלית של משרד האוצר הינה מדיניות אחראית. אישור תקציב המדינה יביא להגברת היציבות הכלכלית ויעודד את הצמיחה. נמשיך לפעול לחיזוק הכלכלה, הרווחה והביטחון של אזרחי ישראל באחריות ושיקול דעת".

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמרה כי "הדוח מדגיש את חשיבות מדיניות ניהול החוב הממשלתי לאורך זמן, לצורך שמירה על דירוג האשראי של המדינה. הדוח גם מציין לטובה את מבנה החוב וניהולו באמצעות יחידת ניהול החוב באגף החשב הכללי".