הזדמנות? "השינוי הדמוגרפי יכול להפוך למנוע צמיחה כלכלית"

הבנק העולמי וקרן המטבע הבינ"ל קוראים בדוח חדש למדינות עשירות בעלות אוכלוסיות מזדקנות לגבש מדיניות שתתאים לאימוץ הפליטים המהגרים

שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס
שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס

שינויים דמוגרפיים יתרמו לתופעת ההגירה רחבת-ההיקף ממדינות עניות למדינות עשירות בעשרות השנים הבאות, ויספקו למדינות עשירות בעלות אוכלוסיות מזדקנות מקור פוטנציאלי לצמיחה כלכלית, כך לדברי הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.

הדוח שפרסמו אתמול (ד') שני מוסדות אלה מדגיש את המגמות הדמוגרפיות ארוכות-הטווח - נוסף על הסכסוכים בעיראק ובסוריה - שתורמות לגאות במספר המהגרים והפליטים הזורמים לאירופה. כמו כן מציין הדוח כי גם אם ייפתרו סכסוכים אלה, קרוב לוודאי שמדינות כגון גרמניה, צרפת, בריטניה וארה"ב עדיין יצטרכו להתמודד במשך שנים רבות עם סוגיית ההגירה.

אוכלוסיית העולם כמעט שילשה עצמה מאז 1950, אך קצב צמיחתה הואט בד בבד עם הזדקנות האוכלוסייה. לתופעה זו יש השלכות משמעותיות על חלוקת העבודה. על פי הדוח, התוצאה היא עולם מפולג באופן גובר והולך. "מחצית מאוכלוסיית העולם תחיה במדינות שיתאפיינו בהאטה בקצב צמיחת האוכלוסין ובשיעור גדל של קשישים בעשרות השנים הבאות. מחציתה השנייה של אוכלוסיית העולם תחיה במדינות בעלות אוכלוסיה צעירה יחסית, ששיעור הפריון הגבוה שלה מניע את צמיחת האוכלוסיה העולמית", נכתב.

לאחר שהאוכלוסייה בגיל העבודה צמחה במשך 50 שנה, היא הגיעה לשיא ב-2012 והיוותה שני שלישים מסך האוכלוסייה העולמית. כעת היא צפויה להתכווץ עד 2050. מספר גדל והולך של תושבים במדינות המתפתחות מזהים הזדמנויות במקומות כגון אירופה וארה"ב. בטווח הקצר עלולה תופעה זו ליצור נטל על רבות מהמדינות העשירות, אך היא עשויה גם ליצור הזדמנות כלכלית בטווח הארוך.

"באמצעות מכלול של צעדים נכונים, יוכל עידן השינוי הדמוגרפי הזה להפוך למנוע צמיחה כלכלית", אמר ג'ים יונג קים, נשיא הבנק העולמי. "אם מדינות בעלות אוכלוסיות מזדקנות יאפשרו לפליטים ולמהגרים להשתתף בכלכלה - כולם יפיקו מכך תועלת".

מוריס אובסטרפלד, הכלכלן הראשי החדש של קרן המטבע, אמר כי המשבר ההומניטרי שנוצר עקב מנוסתם של מיליוני בני אדם מאזורי הסכסוך סוריה ובעיראק ייצור לחץ על תקציביהן של כמה ממדינות היעד, כגון גרמניה. גם שילוב המהגרים בכוח העבודה יהיה אתגר. "זה ייקח זמן, אך בסופו של דבר זה יהיה חיובי מבחינת הצמיחה באירופה", אמר אובסטפלד.

במיקומם הגיאוגרפי של העובדים בעולם מתחולל שינוי אדיר. ב-1950 התגוררו 32% מאוכלוסיית העולם במדינות בעלות הכנסה גבוהה, ו-7% בלבד התגוררו באזור תת-סהרה באפריקה. ב-2015 מהווה אוכלוסיית המדינות בעלות ההכנסה הגבוהה 17% בלבד מהאוכלוסיה העולמית, ואוכלוסיית מדינות תת-סהרה הכפילה את שיעורה ל-14% מ-7.3 מיליארד האנשים בעולם.

גם מבנה הגיל של אוכלוסיית העולם משתנה. עד שנת 2050 צפוי שיעור הילדים באוכלוסייה העולמית להתכווץ ל-21%, לעומת שיא של 38% בסוף שנות ה-60, על פי הדוח. שיעור האנשים שגילם גבוה מ-65 יתפח ביותר מפי שלושה ויגיע ב-2050 ל-16% מאוכלוסיית העולם, לעומת 5% ב-1960.

הסיבה העיקרית לכך היא הצניחה בשיעור 50% בשיעור הפריון בעולם והשיפור הניכר בתוחלת החיים. שיעור הפריון הגיע לשיא של כ-5 לידות לאישה לאחר מלחמת העולם השניה, אך צנח ל-2.5 לידות לאישה ב-2015, וצפוי להתכווץ עוד יותר בעתיד. בד בבד זינקה תוחלת החיים הממוצעת הצפויה בעת הלידה מ-46.8 שנה ב-1950 ל-71.7 שנה ב-2015.

העולם שבו אני חיים
 העולם שבו אני חיים