עיריית ר"ג: לא נדון בתמ"א 38 בהריסה ובנייה עד הודעה חדשה

"בקשות להיתר לפרויקטים במסגרת הריסה ובנייה מכוח תמ"א 38 שעברו ועדה או שנמצאות בשלבי הוצאת היתר, ממשיכות כרגיל. אבל תוכניות ובקשות חדשות לא יוכלו להיכנס לוועדה עד להודעה חדשה"

תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

החשש של הקבלנים מתגשם: עיריית רמת-גן, שבה נבנים פרויקטים רבים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, הודיעה היום (ה') כי הוועדה המקומית בעיר לא תוכל לאשר או לדון בפרויקטים כאלה עד להודעה חדשה. זאת, לאחר שבמשרד היועמ"ש הבהירו כי ההחלטות האחרונות של ועדות ערר שעיקרן היה צמצום הזכויות של קבלנים ויזמים - תואמת את עמדת המדינה.

"בקשות להיתר לפרויקטים במסגרת הריסה ובנייה מכוח תמ"א 38 שעברו ועדה או שנמצאות בשלבי הוצאת היתר, ממשיכות כרגיל. אבל תוכניות ובקשות חדשות לא יוכלו להיכנס לוועדה עד להודעה חדשה", אמרה ל"גלובס" יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית רמת-גן ומ"מ ראש העיר, עו"ד אביבית מאור נמרודי.

"אני מתכוונת לפעול בכל הדרכים על מנת להמשיך ולאשר תוכניות על-ידי אישור רג/53 - שהיא התוכנית החדשה שלפיה נוכל לפעול. נציין כי התוכנית עוסקת בכללים ובאפשרויות לניצול זכויות תמ"א 38 בפרויקטים במסלול הריסה ובנייה מחדש בעיר. היא נמצאת עדיין בדיונים בוועדה המחוזית. לדברי נמרודי, בכוונתה להמליץ לוועדה המקומית להגיש עתירה מנהלית נגד החלטת היועמ"ש.

מנגד, יש כאלה שמעריכים שגם אם התוכנית החדשה (רג/53) תאושר, לא ניתן יהיה להמשיך לאשר את הפרויקטים במסלולים הללו: "שורת החלטות של ועדת הערר ועמדת היועמ"ש ממחישות שוב עד כמה התנהלות ועדת המשנה לתכנון ובנייה הייתה רחוקה מהפרשנות המעשית של הוראות התמ"א", אמר ל"גלובס" עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת העיר. "למרבה הצער, מהנדסי העיר התעקשו לפעול במשך שנים בהתעלם מכללים ברורים בתכנון ובנייה. עודף הזכויות הבלתי סביר בעליל בפרויקטים ברמת-גן, בשונה מזה הקיים במדינה, נבע מחישוב ומפרשנות ספק שגויה ספק מכוונת של התמ"א.

עודף הזכויות שנוצר במפגיע אפשר בנייה חסרת תקדים ללא כל התחשבות בתשתיות ובצרכים ציבוריים וללא שיקול-דעת. הציפיות המוגזמות מצד יזמים שהבטיחו לציבור הרים וגבעות המשיכו, וכעת אין ביכולתם לקיים את התחייבותם. לטעמי, למרות הכללים החדשים, עדיין יהיה כלכלי להרוס ולבנות במרבית הבניינים ברמת-גן, ועם זאת יש להפחית מהציפיות של היזמים ולחשוב ראשית על המטרה שלשמה נוסדה התמ"א - חיזוק מבנים". בניגוד לדבריה של נמרודי בנוגע ל"הפשרת ההקפאה" עם אישור תוכנית המתאר החדשה, עו"ד ברזילי סבור כי תוכנית זו עשויה להפוך ללא רלוונטית: "כעת ברור שגם התוכנית הידועה כרג/53, שהושקע בה מרץ רב עשויה להתבטל או לאבד מחשיבותה".

נציין כי המצב שנוצר אינו ייחודי רק לרמת-גן, וכי עמדת היועמ"ש בנושא חישוב הזכויות עלולה להשפיע על ערים אחרות. מסיבה זו פנו היום בהתאחדות בוני הארץ למשנה ליועמ"ש וליו"ר מטה הדיור באוצר בדרישה כי המדינה "תמשוך את עמדתה ותבחן אותה מחדש". "עמדת המדינה 'החדשה' בנושא, המפרשת בצמצום (שגוי לטעמנו) את הזכויות שניתן לקבל בפרויקט תמ"א 38 במתכונת של הריסה ובנייה מחדש", נכתב, "פוגעת וסותרת את כוונת המדינה לעידוד פרויקטי תמ"א 38. לא זו אף זו, הרי שפניית הפרסה שעשתה המדינה בעמדתה היא, תוך סתירה מהצהרותיה ויעדיה לקידום פרוייקטי התחדשות עירונית, הביאה כבר בפועל ועוד תביא ביתר שאת לקיפאון של היתרי הבנייה מכוח תמ"א 38 באזור המרכז".