מכרז למאות דירות בעתלית הוקפא במפתיע ימים לפני סגירתו

ממשרד האוצר הממונה על רשות מקרקעי ישראל נמסר כי הוחלט להפוך את המכרז למחיר למשתכן ולכן הוא הוקפא ■ קבלנים שתכננו לגשת למכרז זועמים

דירות / צילום: תמר מצפי
דירות / צילום: תמר מצפי

מכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לבניית 352 יחידות דיור בשכונת הרכס בעתלית הוקפא אתמול (ד') במפתיע ימים ספורים לפני סגירתו. מדובר במכרז שפורסם במחצית הראשונה של 2014, אולם מאז נדחה מספר פעמים. יזמים וקבלנים שהביעו עניין במכרז, רכשו את החוברות ואף הכינו הצעות ואת הערבויות הנדרשות - התלוננו על כך שמדובר בעוד מקרה של התנהלות בלתי סבירה של רשות מקרקעי ישראל ושל הגורמים הרלוונטיים.

מה שמחדד עוד יותר את השאלות סביב הקפאת המכרז היא העובדה שלפני כשבועיים התקיים במקום סיור קבלנים שבו השתתפו אנשי רמ"י ומהנדס העיר. לדברי גורמים שהשתתפו בסיור, הכול התנהל כשורה ולא היה שום חשש שהמכרז יוקפא.

"המכרז בעתלית פורסם לראשונה ברבעון הראשון של 2014 וכל כמה חודשים נדחה", מספר ל"גלובס" שמשון הראל, בעלים משותף של חברת אמריקה ישראל להשקעות, שתכנן לגשת למכרז. "לפני כחודש וחצי סוף-סוף פורסמה החוברת, כך שהיה נראה שזה מכרז אמיתי ואף היה סיור קבלנים בשטח. ביום שני הקרוב היה אמור המכרז להיסגר ואנחנו עשינו את כל ההכנות הנדרשות: שילמנו לאדריכל עשרות אלפי שקלים לתכנון והעמדת הבניינים, שכרנו חברת שיווק לתמחור, שמאים שיעשו הערכות שווי, יועץ תחבורה, עורכי דין ועוד. הוצאנו מעל ל-100 אלף שקל, ובעיקר המון זמן בניהול ובסיורים בשטח. במקביל, בגלל שיום הסגירה כבר התקרב, הוצאנו גם ערבות מהבנק שעולה אף היא עשרות אלפי שקלים, בנוסף לחוברת המכרז שעלתה 1,500 שקל. לא הייתה שום סיבה לחשוב שהמכרז לא ייצא לדרך.

"אבל מסתבר שלמרות כל ההוצאות, ואני בטוח שאנחנו לא החברה היחידה שתכננה לגשת והוציאה כספים, ברמ"י ובאוצר לא סופרים את היזמים והקבלנים. איך דוחים מכרז ימים ספורים לפני הסגירה בלי הודעה או הסבר? זה זלזול. אין שום דבר בעייתי בתב"ע, ופשוט נותנים לנו במודע להוציא כספים ולבזבז זמן. זה נראה כאילו מישהו קם אתמול בבוקר והחליט להקפיא את המכרז כי בא לו. נראה שכל השינויים של שר האוצר, הקמת מטה הדיור, חילופי השרים במשרד הבינוי - הכול נעשה סתם. אין שום שינוי בשטח".

ממשרד האוצר הממונה על רשות מקרקעי ישראל נמסר כי הוחלט להפוך את המכרז למחיר למשתכן ולכן הוא הוקפא. "לאחר בחינה מעמיקה של ההשלכות הצפויות מהקפאת המכרז הוחלט כי טובת הציבור היא שגם מכרז זה יהיה בשיטת מחיר למשתכן על פי מדיניות משרד האוצר".