מדד גלובס-פרומתאוס צנח בספטמבר יותר ממדדי ההשוואה

מדד החברות הישראליות נפל 7.7%, לעומת הנאסד"ק שירד ב-3.2% ות"א 100 שאיבד 6.2% ■ המניות של רבות מהחברות הישראליות עברו להציג תשואה שלילית מתחילת השנה

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

נראה שהקלישאה הידועה "כשיורד גשם כולם נרטבים" מתאימה במיוחד לתיאור החודשיים האחרונים של ביצועי החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, אשר הושפעו גם הן מהמגמה השלילית בעולם.

מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר 121 החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, ירד בספטמבר ב-7.7%, ירידה חדה מזו שנרשמה במדדי ההשוואה. כך, מדד נאסד"ק ירד ב-3.2% ומדד ת"א 100 איבד 6.2% בספטמבר, בדומה לירידה שרשם באוגוסט.

על רקע הירידות החדות, מניות ישראליות רבות עברו לרשום תשואה שלילית מתחילת השנה. לעומת זאת, אורמת טכנולוגיות (שנסחרת גם בת"א) ירדה בספטמבר ב-2%, אך ממשיכה לשמור על תשואה חיובית של 36% מתחילת 2015.

אורמת עוסקת בפיתוח, בבנייה, בהחזקה ובהפעלה של תחנות כוח המפיקות חשמל ממקורות אנרגיה גיאותרמיים וחלופיים. אורמת מובילה בתחומה, והיא יצרנית האנרגיה הגיאותרמית השלישית בגודלה בארה"ב.

אורמת עברה שינויים מהותיים בשנים האחרונות במבנה הבעלות; קרן פימי של ישי דוידי רכשה נתחים נכבדים מהחברה בשנים 2011-2012, והגדילה החזקות עד ל-22.5%. בהמשך, בעקבות מיזוג עם חברה-בת, דוללה הקרן וכיום היא מחזיקה בכ-15%.

לפי כלכלני פרומתאוס, קרן פימי רכשה את ההחזקות באורמת במחיר משוער של כ-150 מיליון דולר. מאז עלה שווי ההחזקה לשווי נוכחי של כ-270 מיליון דולר.

אורמת, שעברה מהפסדים ב-2011-2012 לרווח מ-2013 ואילך, סגרה את 2014 עם רווח תפעולי של 143 מיליון דולר.

"עליית השווי מיוחסת בחלקה לתהליכי התייעלות שקידמה פימי ב-2014, ובמידה מסוימת גם להצפת הערך כתוצאה מהמיזוג שבוצע בין אורמת טכנולוגיות לאורמת תעשיות. איחוד שתי החברות שנסחרו בבורסות שונות לחברה אחת הוביל לגידול בנפחי המסחר ולחיסכון בעלויות", מציין אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי.

שבח מציין, ששאר עליית השווי מוסברת במספר גורמים, בראשם עמידת החברה ביעדיה הפיננסיים וגידול של 57% ברווח הנקי של החברה ברבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל. "השיפור ברווחיות נובע, בין היתר, ממהלכי ההנהלה, בהם ייעול הפעילויות, שיפור תמהיל ההכנסות ובניית אסטרטגיה לחמש השנים הקרובות. הגידול ברווחיות בא למרות הירידות במחירי הנפט (תעריפי החברה מוצמדים במרבית המקרים למחיר הנפט), מה שהופך את העלייה למרשימה אף יותר".

לדברי שבח, "סיבות נוספות לעליית השווי הגבוהה הן תחזית לצמיחה של כ-67% בשוק הגיאותרמי עד לשנת 2020, זכייה במכרז בצ'ילה בשווי 100 מיליון דולר וחתימת הסכם עם רשות החשמל בדרום קליפורניה. להערכתנו, לאורמת יתרון יחסי על-פני המתחרות בענף בזכות פריסה גלובלית, יתרון לגודל וגישה לשוקי הון, כאחת מהחברות הציבוריות הבודדות בענף".

חודש ללא הנפקות

ספטמבר היה חודש שקט מאוד מבחינת פעילות חדשה של חברות ישראליות ציבוריות בארה"ב, על רקע המגמה השלילית בעולם, וגם בשל חגי תשרי.

תת-מדד גלובס פרומתאוס למדעי החיים ירד ב-6.6% בספטמבר. תשואה שלילית זו הובילה את המדד, לראשונה השנה, לתשואה שלילית מצטברת של כ-5.3%. תחום הביומד בלט לרעה, והדבר בא לידי ביטוי גם במדדי ההשוואה: נאסד"ק ביומד (NBI) ירד ב-11.5%, ומדד ת"א ביומד רשם תשואה שלילית של 3.9% במהלך החודש.

מעניין לציין כי לאחר הנפקתה במהלך החודש שעבר, חברת הביומד הישראלית אינטק פארמה, העוסקת בפיתוח תרופות בשחרור מושהה, ירדה בספטמבר בכ-7%. נוסף על כך, חלק ניכר מחברות תת-המדד רשמו חודש חלש עם תשואה שלילית דו-ספרתית, בהן טבע, סינרון, פואמיקס ופרוטליקס. פריגו ירדה בכ-14% בצל המאבק המשפטי מול מיילן, אשר הגישה לבעל מניות פריגו הצעת רכש בספטמבר.

תת-המדד קיבל חיזוק חיובי מחברת פיתוח התרופות כן פייט, ששוויה זינק בספטמבר בכ-134% לאחר שהודיעה שרשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אישרה לתרופה שהיא מפתחת מעמד של "מסלול מהיר", ולאחר הזינוק גם על גיוס של כ-9 מיליון דולר. החברה גייסה כ-34 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות, אך הפסדה המצטבר מאז הקמתה עומד על כ-83 מיליון דולר.

טכנולוגיה: המשך המגמה שלילית

לאחרונה, חברת הטכנולוגיה קומברס שינתה את שמה ל-XURA לאחר מיזוג עם חברה בריטית ומכירת חטיבת הבילינג שלה לאמדוקס. קומברס נפרדת ממדד גלובס-פרומתאוס ומתת-מדד הטכנולוגיה, משום שהזיקה הישראלית שלה כבר אינה מהותית.

תת-מדד טכנולוגיה מורכב מ-51 חברות מתחומי הטכנולוגיה השונים, והוא רשם חודש שלילי נוסף עם ירידה של כ-6.8% ותשואה שלילית של 5.9% מתחילת 2015. גם בגזרת מדדי ההשוואה, תחום הטכנולוגיה לא בלט לטובה בספטמבר. מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) ירד ב-1.5% (תשואה שלילית של כ-10% מתחילת השנה) ומדד ת"א טכנולוגיה סגר חודש חלש מאוד עם תשואה שלילית של כ-5.4% (אך עם תשואה חיובית של כ-2.4% מתחילת השנה).

בתת-מדד טכנולוגיה בלטה לטובה גם בספטמבר, כמו באוגוסט, חברת ציוד התקשורת איזיצ'יפ, שהוסיפה 10% - על רקע הדיווח על מכירתה למלאנוקס, שפורסם ביום האחרון של החודש. מנגד, בלטו כמה חברות עם ירידות חריגות דו-ספרתיות, בהן סטרטסיס, ורינט, ורוניס ומובילאיי. כלכלני מחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים שמובילאיי נפלה בספטמבר בכ-20%, ומחקה תשואות נאות, שרשמה בחודשים קודמים בתגובה לעלייה של כ-57% בהכנסות הרבעון השני.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס