אירופה ננעלה בעליות; לונדון בשבוע הטוב זה 4 שנים

המדד הבריטי עלה זה היום השמיני ברציפות על רקע הראלי בסחורות בעקבות הודעת גלנקור ■ ה-IMF והבנק העולמי מקיימים בסופ"ש כנס בפרו ■ המדדים המובילים במזרח עלו עד 1.6%

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, בהמשך לעליות באסיה מוקדם יותר. זאת, ברקע הדברים של הפדרל ריזרב מאתמול שהטילו עוד ספק באשר להעלאת הריבית השנה בארה"ב ומרמזים על המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה לפחות עד סוף השנה. היום מתקיימת בפרו פסגה של קרן המטבע הבינלאומית IMF והבנק העולמי, בהשתתפות מנהיגי אירופה.

מדד פוטסי הלונדוני רשם היום עליות זה היום השמיני ברציפות, וסיכם את השבע הטוב ביותר שלו זה ארבע שנים כמעט, על רקע הראלי במניות הסחורות, בעקבות הודעת גלנקור על הפחתה בייצור האבץ.

מדד Stoxx 600 עלה כ-0.4% וכל הסקטורים בו נסחרו בעליות. לפני תחילת הפסגה של המנהיגים בלימה, פרו, יו"ר ה-IMF כריסטין לגארד אמרה כי על קובעי המדיניות באירופה ובשאר העולם לנקוט בצעדים מעודדי צמיחה ולמנוע סיכונים פיננסיים מיותרים.

מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות שערים בשיעור מירבי של 0.9% לאחר פרסום פרוטוקולי הפד מישיבת הריבית האחרונה. מהפרוטוקולים עולה, כי חברי ועדת השוק הפתוח חששו מהרעה בתנאים הכלכליים ולכן בחרו לחכות עם העלאת הריבית. רבים מהחברים האמינו שהסיכונים לכלכלה גברו, למרות שהדעה השלטת הייתה שתחזית הצמיחה הנמוכה בסין והירידה במחירי המניות לא יזיקו מאוד לכלכלה האמריקאית. חלק מבכירי הפד אמרו שההתפתחויות הללו לא הגדילו את ביטחונם בכך שהאינפלציה תחזור ליעד של 2%.

מניית גלנקור מזנקת במסחר לאחר הודעתה כי תקצץ בתפוקת האבץ ב-500 אלף טון כדי לחסוך בעליות. מחיר האבץ זינק היום בכ-12%, העלייה היומית הגבוהה ביותר בעשור האחרון.

מניות פולקסווגן מטפסות לאחר שאתמול המנכ"ל אמר כי ההחלטה שהביאה לזיוף נתוני הפליטה לא היתה החלטה של התאגיד אלא של כמה מנהלים בודדים.

עליות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') בעליות שערים בהמשך לעליות בנעילת המסחר בוול סטריט אמש. הנקיי היפני הוביל את העליות וזינק 1.6%.

"הפרוטוקולים מרמזים כי העלאת ריבית בארה"ב לא תהיה לפני 2016", אמר מת'יו שרווד מ-Perpetual Investment Management. "בהתחשב בתחזיות הכלכליות של חברי הפד, ובצירוף דוח התעסוקה המאכזב לספטמבר, לא צפויים שינויים במדיניות וזו מוזיקה לאוזני הסוחרים", לדבריו.

"הסוחרים מפרשים שדברי הפד יביאו לדולר חלש, וזה עוזר לשווקים מתפתחים כמו אלה במזרח", אמר דמיאן בואי מקרדיט סוויס. "אני לא בטוח שראינו את הסוף בכל הקשור לבעיות בסין, אבל זה מה שהסוחרים מתמחרים עכשיו בשווקים".

הבורסות בדרום קוריאה וטאיוואן היו סגורות היום לרגל חגים מקומיים.