זוכה פרס נובל לשלום: ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה

"קוורטט הדיאלוג הלאומי" זכה בפרס היוקרתי לשנת 2015 "על תרומתו המכריעה לבניית דמוקרטיה רב-תרבותית במדינה, לאחר מהפכת היסמין של שנת 2011"

הפגנות במצרים / צילום: רויטרס
הפגנות במצרים / צילום: רויטרס

"קוורטט הדיאלוג הלאומי", ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה, הוא הזוכה בפרס הנובל לשלום לשנת 2015. זאת, לפי ועדת הפרס, "על תרומתו המכריעה לבניית דמוקרטיה רב-תרבותית במדינה, לאחר מהפכת היסמין של שנת 2011". הארגון יקבל את הפרס - שמונה מיליון קרונות שוודיות (972 אלף דולר), בטקס שייערך באוסלו ב-10 בדצמבר.

"מהפכת היסמין" אירעה במדינה בשנת 2011, ולמעשה פתחה את הגל שזכה לכינוי "האביב הערבי". במסגרת המהפכה, הופל מכסאו השליט זיין אל-עאבדין בן עלי. בתום המהפכה נכנסה תוניסיה למשבר, ועל פי ועדת הפרס, הארגון פעל רבות כדי שתוניסיה תצליח להתגבר על הקשיים.

הקוורטט הוקם בשנת 2013, כאשר תהליך הדמוקרטיזציה התערער כתוצאה מכמה התנקשויות פוליטיות ואי-סדר במדינה. לפי ועדת הפרס, הארגון ייסד "תהליך פוליטי אלטרנטיבי ושקט בזמן שהמדינה הייתה על ספה של מלחמת אזרחים. הארגון סייע הקמת מערכת חוקתית בתוניסיה בתוך כמה שנים, אשר מקיימת זכויות בסיסיות לכלל האוכלוסיה, ללא הבדל בין מגדר, השתייכות פוליטית או אמונה דתית.

 

בניגוד לשאר פרסי הנובל, המוענקים בבירת שבדיה, מוענק פרס נובל לשלום בנורבגיה, על פי קביעה מפורשת של אלפרד נובל בצוואתו שוועדת הפרס תבחר על ידי הפרלמנט הנורבגי. השנה היו יותר מ-273 מועמדים - הכמות השניה בגודלה בהיסטוריה. רק חמישה בני אדם באוסלו אשר מונו על ידי הפרלמנט במדינה, ידעו מי יהיה הזוכה בפרס לפני הכרזתו.

קבוצה מובחרת של אנשים אחראית על העלאת המועמדים הרשמית. קבוצה זו כוללת פרופסורים, זוכי פרס נובל לשעבר, חברים בוועדת הפרס הנורבגית, חברים במוסדות משפט בינלאומיים וחברי פרלמנט נורבגים. הצעת המועמדים אפשרית עד פברואר, ומאז היא נשמרת בסוד.