וול סטריט ננעלה בעליות וסיכמה את השבוע הטוב ביותר ב-2015

שבוע של עליות גם באירופה ■ בכירי הפדרל ריזרב הביעו סקפטיות בנוגע להעלאת הריבית ■ רווחי אלקואה צנחו וגם ההכנסות - על רקע חולשה בסין ■ ירידה קלה במחירי יבוא הסחורות

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המדדים בוול סטריט ננעלו היום (ו') בעליות שערים קלות ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי. מדד S&P 500 סיכם את שבוע המסחר הטוב ביותר שלו השנה והדאו ג'ונס רשם את העלייה השבועית הנאה ביותר מאז פברואר השנה. בשוקי אירופה נרשמו עליות שערים וגם באסיה ננעלו המדדים במגמה חיובית.

בזירת המאקרו פורסמו היום ב-15:30 מחירי היבוא והיצוא לחודש ספטמבר. המחירים ששילמה ארה"ב עבור סחורות מיובאות ירדו בחודש שעבר בשיעור של 0.1%, וללא דלק ירדו המחירים ב-0.3%. זאת בהשוואה לצניחה של 1.6% בחודש הקודם.

מחירי הסחורות מתוצרת ארה"ב המיוצאות לארצות אחרות ירדו ב-0.7% בספטמבר. ב-12 החודשים האחרונים ירדו מחירי היבוא ב-10.7%, בעיקר בגלל עלויות נפט נמוכות יותר ודולר חזק יותר שמוזיל את הסחורות המיובאות.

ב-17:00 פורסמו המלאים הסיטוניים לחודש אוגוסט, שעלו בשיעור של 0.1%, בהתאם לתחזיות שלא צפו שינוי משמעותי לאחר עלייה קלה בלבד בחודש הקודם.

היום לא פורסמו דוחות כספיים מהותיים, אך בשבוע הבא עונת הדוחות תתחיל לצבור תאוצה עם דוחות חברות הטכנולוגיה הגדולות והבנקים הגדולים.

מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות שערים בשיעור מירבי של 0.9% לאחר פרסום פרוטוקולי הפד מישיבת הריבית האחרונה. מהפרוטוקולים עולה, כי חברי ועדת השוק הפתוח חששו מהרעה בתנאים הכלכליים ולכן בחרו לחכות עם העלאת הריבית. רבים מהחברים האמינו שהסיכונים לכלכלה גברו, למרות שהדעה השלטת הייתה שתחזית הצמיחה הנמוכה בסין והירידה במחירי המניות לא יזיקו מאוד לכלכלה האמריקאית. חלק מבכירי הפד אמרו שההתפתחויות הללו לא הגדילו את ביטחונם בכך שהאינפלציה תחזור ליעד של 2%.

נשיא הפד בניו יורק וויליאם דאדלי התראיין היום לרשת CNBC ב-18:00. לדבריו הוא צופה העלאה בריבית השנה, אולם הוא הביע סקפטיות, ואמר כי מדובר רק בתחזית. לדבריו הוא רואה סימנים להורדת הילוך מסוימת בכלכלה לאחרונה.

יו"ר הפד באטלנטה דניס לוקהארט נשא אף הוא דברים היום, ואמר כי העלאת ריבית היא דבר סביר השנה, אולם התייחס גם לסיכונים.

לאחר סגירת המסחר אמש פרסמה אלקואה דוחות מאכזבים לרבעון השלישי וחתכה תחזיות להמשך עקב חולשה בשוקי סין, מה שלא מרמז טובות בהקשר הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

"אם התחזיות של אלקואה יחזרו על עצמן אצל כל החברות שפעילות בסין, אז צפויה בפנינו עונת דוחות גרועה במיוחד. אם ברבעון הקודם 11 טריליון דולר נמחקו משוק המניות, אז צפוי לנו משהו דומה ברבעון הנוכחי", אמר אליסטר מקייג, אנליסט שווקים בכיר ב-IG. "תחזיות האנליסטיות ממילא שמרניות, ואלקואה הצליחה לפספס גם אותן".

אלקואה דיווחה אמש כי רווחיה צנחו 70% ברבעון השלישי וההכנסות נפלו ב-11% על רקע מחירים נמוכים של המתכת והשפעות מט"ח שליליות.

מניות GAP ריכזו עניין שלילי היום לאחר שאמש דיווחה החברה כי המכירות בספטמבר נפלו על רקע הדולר החזק וחולשה בפעילות בננה ריפבליק שלה.

אפל נסחרה על רקע הדיווחים על ירידה במכירות המחשבים האישיים. יחד עם זאת, נתח השוק שלה לא נפגע ואף עלה.