נעילה שלילית בבורסה; עליות בפריגו, אופקו, שטראוס ופרוטרום

הדאו ג'ונס סגר ביום שישי מעל 17,000 נקודות ■ בכירי הפד מתעקשים: הפדרל ריזרב יעלה את הריבית השנה ■ לראשונה מזה חודשים רבים: כלכלני בנק לאומי לא ממליצים למשקיעים לקנות מניות

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

יום המסחר הראשון השבוע ננעל בירידות שערים קלות בלבד, כאשר נראה שגל הטרור הפוקד את רחובות ישראל לא משפיע מהותית על השוק, לפחות בשלב זה. בסוף השבוע נרשמו עליות בוול סטריט ובאירופה, אשר מספקות תמיכה לבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-412 מיליון שקל בלבד.

דודי רזניק מלאומי שוקי הון מציין בסקירתו השבועית כי "הודעת הריבית ה'יונית' של הפד הרחיקה את העלאת הריבית בארה"ב, ככל הנראה אל תוך שנת 2016. על-פי מחקרים ונסיון העבר, הפד משתדל מאוד שלא להפתיע את השוק בעת העלאת ריבית. ההפתעות הן לרוב בעת הפחתת ריבית. בהתאמה צפוי בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים. בנק ישראל רואה בירידת סביבת האינפלציה ובצמיחה הנמוכה תולדה בעיקר של גורמים חד פעמיים חולפים ולא שינוי בסיסי ופרמננטי של המצב. לפיכך, בתנאים הנוכחיים, לא צפוי בנק ישראל לנקוט בצעדים מרחיבים נוספים, אף אם יש מגוון של צעדים אפשריים שניתן להעלות על הדעת, מעבר להתערבות בשוק המט"ח".

בוול סטריט, כאמור, הסתיים ביום שישי המסחר בעליות. הפדרל ריזרב יעלה את הריבית השנה, כך ממשיכים להתעקש בכירי הפד, זאת בתנאי שהצמיחה האיטית בעולם לא תתנגש עם המצב הכלכלי בארה"ב. בראיון ל-CNN מפגישת ה-G20 בלימה, בירת פרו, אמר סגן יו"ר הפד סטנלי פישר כי נגידי בנקים מרכזיים בעולם מפצירים בו להעלות את הריבית, "ואנחנו אכן נעשה את זה בשלב כלשהו, אך לא בשלב שבו זה לא יהיה מתאים לכלכלה האמריקאית", אמר.

גם וויליאם דאדלי, נשיא שלוחת הפד בניו-יורק, אמר בראיון ל-CNBC כי הוא צופה העלאה של הריבית השנה, אם התחזית שלו לאינפלציה ולצמיחה תתממש.

"לא להגדיל רכיבי סיכון בתיקים"

לראשונה מזה חודשים רבים, כלכלני בנק לאומי לא ממליצים למשקיעים לקנות מניות. בסקירת סוף השבוע שלהם הושמט המשפט שחזר בכל סקירה מזה למעלה משנה: "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף בחשיפה לסיכון".

בלאומי הסבירו ל"גלובס", כי "בחודשים האחרונים המלצנו על האפיק המנייתי כאפיק המועדף לנטילת סיכון, אך לא המלצנו להגדיל את החשיפה למניות מזה זמן רב". בנוסף, הכלכלנים לא ממליצים על הגדלת רכיבי סיכון בתיק ההשקעות, בטענה כי "רמת התנודתיות בשוקי ההון בעולם מוסיפה להיות גבוהה על רקע התפתחויות שליליות בכלכלת סין, עדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמית, ואי ודאות לגבי מועד העלאת הריבית בארה"ב. גורמי סיכון אלו צפויים להמשיך ולהשפיע על השווקים בתקופה הקרובה", הם כותבים.

עתירת בזק נדחתה, והחברה הפסידה בבג"ץ שהגישה נגד הכללת הטלפוניה שלה במסגרת אסדרת התחרות בשוק הקווי. בג"ץ החליט למחוק את העתירה ולחייב את בזק בהוצאות. בנוסף ביקש בג"ץ לקבל עידכון תוך 3 חודשים על המחירים של שירותי הטלפוניה במסגרת השימוע שמתכוון המשרד לפרסם

קבוצת דלק הודיעה ביום שישי כי רכשה 20% ממניות חברת האופרציה הבינלאומית Ithaca Energy, הפעילה בתחום חיפושי והפקת גז ונפט גז בים הצפוני. דלק שילמה על המניות 66 מיליון דולר והיא תהפוך לבעלת המניות הגדולה בחברה.

מניות פריגו , אופקו , מזור רובוטיקה ופרוטליקס עלו על רקע פערים חיוביים של עד 3%. מנגד, כיל ירדה לאחר שחזרה מניו-יורק עם פערים שליליים.

אדגר דיווחה היום כי השלימה את רכישתם של 3 מבני משרדים בקנדה תמורת כ-60 מיליון דולר קנדי (כ- 178 מיליון שקל). הרכישה בוצעה בחלקה באמצעות קבלת הלוואה בנקאית והסבה של הלוואה קיימת מהמוכר בסך כולל של כ-40 מיליון דולר קנדי והיתרה בהון עצמי. הבניינים כוללים שטח להשכרה של כ-31 אלף מ"ר בשיעורי תפוסה של 80%-87% ומניבים NOI בסך של כ-12 מיליון שקל בשנה.