הכירו את "דטרויט של גרמניה", שם כולם חוששים מקריסה

בוולפסבורג, המרוחקת 200 ק"מ מברלין, אוכלים, שותים וחיים את פולקסווגן ואת מפעל החברה שמעסיק את רוב תושבי העיר ■ מאז התפוצצה שערוריית פליטות הגזים ברכבי הדיזל, תושבי העיר מודאגים מהשלכות הפרשה על כל תחומי חייהם

מפעל פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס
מפעל פולקסווגן בוולפסבורג / צילום: רויטרס

מעט מאוד ערים בעולם תלוית לקיומן בחברה אחת ויחידה כפי שהעיר וולפסבורג תלויה ביצרנית הרכב פולקסווגן. וולפסבורג, הממוקמת 200 ק"מ מערבית לברלין אינה משמשת רק כבית למפעל הרכב הגדול ביותר בעולם ולמשרדיה הראשיים של פולקסווגן. בעיר נמצא גם איצטדיון פולקסווגן, VW Arena, שבו נערכים משחקי אליפויות בכדורגל, וכן בנק פולקסווגן ואפילו קצביית פולקסווגן, שמייצרת נקניקיות עטורות פרסים ומתובלות בקארי.

"כאן פולקסווגן היא אלוהים", אומר אופה טורקי ברחוב המסחרי הראשי, פורששטראסה.

הידיעה על שערוריית הפליטות ברכבי הדיזל של פולקסווגן הנחיתה מהלומה קשה על העיר, ועוררה לא רק זעם וחרדה אלא גם חששות כבדים מההשלכות הפיננסיות והתעסוקתיות של הפרשה על פולקסווגן ו-וולפסבורג כאחת. חלק מהתושבים מזכירים את דעיכתה של העיר האמריקאית דטרויט, שגם היא הייתה תלויה לקיומה בתעשיית הרכב.

"אני מודאג. זה לא טוב לוולפסבורג. דטרויט היא דוגמה שלילית למה שעלול לקרות: העיר פשוט קרסה. יש אפשרות שאותו הדבר יקרה גם כאן", אומר אובה בנדורף, שנולד וגדל בוולפסבורג, ועובד כעת בחברת ביטוח בריאות.

מפעל הרכב של פולקסווגן מעסיק כ-72 אלף עובדים בעיר שאוכלוסייתה עומדת על 120 אלף בלבד. המפעל, המשתרע על פני 6 קמ"ר - פי שלושה משטחה של נסיכות מונאקו - מייצר 840 אלף מכוניות בשנה, כולל דגמי גולף, טיגואן וטוראן.

שערוריית הפליטות מרחפת מעל ראשי העובדים ממש כפי שארובותיה של תחנת החשמל של המפעל מתנוססים מעל העיר.

"היינו בשוק"

"בהתחלה היינו בשוק. אחר כך התעורר הזעם. איך הם יכלו להיות כל כך טיפשים?" אומר אחר העובדים, שמתאר את רגשותיו בתגובה לידיעה שהתפרסמה לפני חודש כי פולקסווגן הודתה במרמה רחבת היקף בבדיקות פליטות תחמוצות חנקן מזיקות ממנועי הדיזל שלה.

עובד אחר אומר: "כולם מודאגים. האם נקבל את הבונוס שלנו בכל זאת? האם יהיו פיטורים? יש כל כך הרבה אי-ודאות".

העובדים שפגשנו מחוץ לשערי המפעל אינם להוטים להיראות כשהם מדברים עם אמצעי התקשורת. בל נשכח כי מדובר בעיר שבה יש לפולקסווגן נוכחות בכל פינה, ושבה תמיד נמצא עובד של פולקסווגן בקרבת מקום.

במהלך שיטוט בוולפסבורג ניתן לשמוע אזכורים רבים של פולקסווגן בקטעי שיחה בין התושבים. "פולקסווגן היא חרא. וולפסבורג היא חרא. למה עברנו לכאן?" צעקה אישה על בן זוגה באחד הערבים האחרונים בפורששטראסה. במסעדה איטלקית במרכז העיר, בקרבת מחלקת התרבות התאגידית, הסיכונים והציות לתקנות של פולקסווגן, נשמע גבר שאמר: "אם הייתי מנכ"ל פולקסווגן החדש מתיאס מולר, אז מה שהייתי עושה זה..."

וולפסבורג הוקמה בסוף שנות השלושים כשאדולף היטלר החליט לבנות את המפעל שייצר את המכונית העממית שלו - שנודעה לאחר מכן כחיפושית של פולקסווגן - במישור מוכה הרוחות 75 ק"מ מזרחית להאנובר. בשנות קיומה הראשונות נודעה העיר בשם "עיר מכונית 'הכוח באמצעות שמחה'" (Stadt des KdF Wagens), על שם ארגון תרבות הפנאי "כוח באמצעות שמחה" (Kraft durch Freude - KdF). היטלר תיאר את הפרויקט שלו כ"עיר גרמנית למופת של מעמד הביניים".

בסוף מלחמת העולם השנייה שונה שם העיר לוולפסבורג, ופולקסווגן שוקמה באמצעות סיוע מהצבא הבריטי, מכיוון שהיא שכנה באזור שהיה בשליטת בריטניה בגרמניה המערבית. ב-2013 ניצבה וולפסבורג בראש דירוג הערים בגרמניה במונחי הכנסה לגולגולת, הודות להצלחה שרשמה פולקסווגן לאחרונה ולבונוסים השמנים ששולמו לעובדי החברה.

בכל רחבי העיר ניתן לזהות את סימני השפעתה של פולקסווגן: החל במלון ריץ-קרלטון וכלה במסעדה שנמצאת בקרבת מפעל הרכב ושמתגאה בדירוג של שלושה כוכבים במדריך מישלן, ובמוזיאון המדע שעוצב בידי הארכיטקטית-הכוכבת זהא חדיד.

אך כעת נראה שהזמנים הטובים עומדים להסתיים. ראש עיריית וולפסבורג הכריז על הקפאת התקציב, כולל פרויקטים לבניית מקומות חנייה בבית החולים ושיפור בריכת השחייה.

ההערכה היא כי מס החברות שמשלמת פולקסווגן מהווה שליש מסך תקציבה של העיר וולפסבורג, והוא צפוי להתכווץ באופן חד מכיוון שרווחי פולקסווגן ייפגעו מקנסות ומעלויות בגין תביעות משפטיות פוטנציאליות. החברה כבר הפרישה 6.5 מיליארד אירו למימון תוצאות השערורייה.

גם הכדורגל בצרות

התושבים חוששים גם לעתידה של קבוצת הכדורגל העירונית, VfL Wolfsburg. לאחרונה הובסה הקבוצה בידי מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות האירופית. למרות שמועדון הכדורגל מכחיש כי תקציבו יקוצץ, אמר מנכ"ל פולקסווגן החדש כי בכוונתו לבחון כל הוצאה במטרה לבצע קיצוצים פוטנציאליים. ההערכה היא כי החסות הנדיבה שמעניקה יצרנית הרכב לקבוצות כדורגל - לפולקסווגן יש קשרים גם עם באיירן מינכן ואינגולשטדט - עלולה להיפגע.

ברנד אוסטרלו, מנהיג העובדים הבכיר ביותר בפולקסווגן, יצא מגדרו כדי להרגיע את העובדים, ואמר כי מקומות העבודה אינם נמצאים כרגע בסכנה. בנאום שנשא ביום ג' שעבר, אמר אוסטרלו: "תשלום הבונוס בנובמבר יתבצע בכל מקרה ... אנחנו לא נשלם את מחיר התנהגותם המחפירה של קבוצת מנהלים".

אך רבים מטילים ספק בטענה כי ניתן יהיה למנוע פיטורי עובדים. גונתר וולף, תושב העיר שהיה בדרכו לאסוף את מכונית החיפושית קבריולט החדשה של בתו, הביע חשש לא רק מפיטורי עובדים אלא גם מההשלכות הרחבות יותר של המשבר: "יהיו תוצאות כלכליות לגרמניה כולה - זה מה שמדאיג אותי". בנדורף צופה כי תוצאות השערורייה יכללו "ירידה במכירות הרכב וקיצוצי משרות".

עם זאת, בקרב רבים מאנשי וולפסבורג שוררת גם התחושה כי למרות הבעייתיות בהתנהלותה של פולקסווגן, מופלית החברה לרעה. במילותיו של בנדורף: "זה מרגיז אותי שהאמריקאים שואלים אותנו שאלות, ולא שואלים מדינות אחרות כמו סין למשל. אני חושב שארה"ב מקדמת את זה בכוונה".

"אנחנו לפחות לא הרגנו אף אחד"

אחד העובדים בפארק השעשועים אוטושטדט, שאותו בנתה פולקסווגן בעלות גבוהה מאוד בתחילת המאה הנוכחית, אומר: "מי מזהם את האוויר בעולם? זה לא רק מכוניות. זה מטוסים, משאיות גדולות, מכליות. יש המון זיהום בארה"ב, ולא נראה שאכפת להם מזה".

בהתייחסו לשערוריית מתג ההצתה של ג'נרל מוטורס אשתקד - ליקוי שגרם למותם של יותר מתריסר בני אדם - מוסיף העובד בחריפות: "אנחנו לפחות לא הרגנו אף אחד".

באוטושטדט יכולים לקוחות פולקסווגן לאסוף את מכוניותיהם החדשות ממגדלי זכוכית שעוצבו במיוחד. אין סימן לכך שחיבתם של הצרכנים ליצרנית הרכב נחלשה באופן כלשהו.

רוברט ואן דר שיר, הולנדי שרכש מכונית פולקסווגן פאסאט, אומר: "לא חשבתי שהם יוכלו להיות כל כך טיפשים. הם חשבו שלא יקרה להם כלום". אבל בתשובה לשאלה אם בכוונתו לעבור ליצרנית רכב אחרת, הוא משיב: "פולקסווגן זה מותג טוב. מאוד סולידי. אני בהחלט אקנה עוד פעם מכונית של פולקסווגן".

אך החשש העיקרי של תושבי וולפסבורג הוא מההשלכות האישיות של פרשה שעוררה זעם בעולם כולו. בנדורף מספר כי בנה לעצמו בית בוולפסבורג לפני חמש שנים. "הכול תלוי לחלוטין בפולקסווגן - אם אוכל למכור את הבית, כמה אקבל עבור הבית. השערורייה הזאת לא טובה לוולפסבורג".

המספרים של וולפסבורג:

? 120 אלף תושבים

? 72 אלף עובדים במפעל פולקסווגן

? 840 אלף מכוניות מיוצרות בשנה