מיטב דש השלים הצעת הרכש לפנינסולה; ישקיע 51 מ' ש' בחברה

ההצעה היא חלק מעסקת ההשקעה של מיטב דש בפנינסולה שנחתמה בחודש אוגוסט

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מיטב דש, בניהולו של אילן רביב, יחזיק 34% מחברת האשראי החוץ-בנקאי פנינסולה, שנסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-133 מיליון שקל. אתמול (א') הושלמה הצעת רכש שבמסגרתה רכש מיטב דש מניות שיהוו 14% מההון של פנינסולה עם השלמת העסקה בין הצדדים, בתמורה לסך של כ-22 מיליון שקל.

ההצעה היא חלק מעסקת ההשקעה של מיטב דש בפנינסולה שנחתמה בחודש אוגוסט. בד בבד, ישקיע בית ההשקעות פנינסולה עוד כ-29 מיליון שקל כנגד הקצאת מניות אשר יהוו במועד השלמת העסקה כ-20% מהון החברה.

"העסקה נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר, ולהערכת החברה היא צפויה להיות מושלמת בימים הקרובים", נמסר היום ממיטב דש. בסופו של יום ישלם מיטב דש סך של כ-51 מיליון שקל, ויהפוך לבעל השליטה בפנינסולה, עם 34% מהמניות. באמצעות החברה מתכוון בית ההשקעות להיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ולהתחרות מול הבנקים ששולטים בו כיום ביד רמה.

המחיר שלפיו נעשתה הצעת הרכש למניות פנינסולה שיקף שווי מניה דומה לזה שהיה בתחילת יום המסחר אתמול, ובהתאם למחיר שנקבע בהסכם בין הצדדים. מתחילת השנה נסקה מניית פנינסולה בכ-60%, וחלק הארי של העלייה נרשם עוד קודם להיוודע העסקה עם מיטב דש.

סטפק ורביב ימונו לדירקטוריון

באוגוסט האחרון נודע כי מיטב דש, שבשליטת צבי סטפק ואלי ברקת, ירכוש עבור פעילות הנוסטרו שלו (ולא עבור העמיתים שחוסכים באמצעותו) 20% ממניות פנינסולה, וזאת בתמורה לכ-28.8 מיליון שקל. כבר אז דובר על השלב השני בעסקה - שיכלול הצעת רכש מצד מיטב דש שלה ייענו בעלי המניות הרלבנטיים, ובהם בעל המניות הגדול בחברה דאז, והמייסד והמנכ"ל שלה - מיכה אבני. ערב העסקה האמורה החזיק אבני בכ-29% ממניות פנינסולה.

ביצוע עסקת ההשקעה כפוף לשורה של תנאים מתלים, ובכללם מינוי אבנר סטפק ואילן רביב ממיטב דש לדירקטוריון פנינסולה, ומינויו של אחד מהם ליו"ר, ולאחר השלמת העסקה תשנה פנינסולה את מדיניות הדיבידנד של הקבוצה - חלוקה של 60% לפחות מהרווח הנקי מדי שנה.

במסגרת הצעת הרכש שהגיש מיטב דש נרשמו הודעות מצד בעלי מניות פנינסולה במספר העולה על זה שהציע בית ההשקעות לרכוש. לאור זאת, החליט מיטב דש לרכוש כ-17.5% מהון המניות של פנינסולה (שמהווים כאמור כ-14% מהון המניות של פנינסולה לאחר השלמת העסקה), ושיעור הרכישה מכל בעל מניות פנינסולה אשר נענה להצעת הרכש הנו כ-74.8%.

במיטב דש מציינים כי מבחינתם יש "חשיבות רבה בהשקעה בתחום האשראי". זהו המהלך השני של בית ההשקעות בתקווה ליצור לעצמו פלטרפומות שיסייעו לו לשים את הרגל בדלת של שוקי האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (באמצעות פנינסולה) ובשוק האשראי הקמעוני לצרכנים - וזאת באמצעות רכישת 23% מחברת eLoan. מדובר בפלטפורמה אינטרנטית למימון המונים בשיטת Peer2Peer (הלוואות מעמית לעמית), שנעשתה בחודש אפריל השנה.

לדברי אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש, "בכוונתנו להיות בעלי מניות משמעותיים בפנינסולה... אנו מאמינים כי מגמת שבירת הריכוזיות בתחום האשראי תימשך". לדברי מנכ"ל פנינסולה אבני, "היקף האשראי לעסקים בינוניים, שמחזור המכירות השנתי שלהם נע בין 5-500 מיליון שקל (קהל היעד של פנינסולה, ר' ש'), מוערך בכ-160 מיליארד שקל", כשרובו ככולו בידי הבנקים.

פנינסולה סיימה את המחצית הראשונה עם עלייה נאה בהכנסות המימון, שעמדו על 16.5 מיליון שקל, כתוצאה מגידול בהיקף פעילות החברה. הרווח הנקי של החברה זינק ל-3.6 מיליון שקל לעומת כ-2.1 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח לפני מס בתקופת המחצית עמד על 30% מההכנסות, לעומת 22% בתקופה המקבילה.