הכנסת אישרה את הצעת חוק נתוני אשראי בקריאה ראשונה

שר האוצר: "אישור החוק הוא צעד חיוני ליצירת תחרות אמיתית בענף הבנקאות הריכוזי" ■ שרת המשפטים, איילת שקד: "במקום לחשוב מדוע לא לתת, נלמד את הגופים המלווים לחשוב חיובי - 'מדוע כן'"

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

הצעת חוק נתוני אשראי אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הצעת החוק, אותה מקדמים שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים איילת שקד, היא פרי המלצותיה של הועדה לשיפור המערכת לשיתוף בנתוני אשראי אשר מצאה כי הנפגעים העיקריים כיום, מהעדרה של מערכת אפקטיבית לשיתוף בנתוני אשראי, הם משקי בית ועסקים קטנים - המגזר הקמעונאי.

כיום, עיקר המידע אודות הלקוחות מצוי בקרב הבנקים הגדולים במשק, דבר המקנה להם יתרון תחרותי משמעותי ומעכב את התחרות בשוק האשראי הקמעונאי. הגברת השיתוף בנתוני אשראי בין נותני האשראי השונים, אמורה לנסות ולקדם תחרות בין מלווים על מתן אשראי, להגדיל את היקף האשראי המוצע ללקוחות ולשפר את תנאי האשראי עבור צרכני אשראי רבים.

על פי הצעת החוק החדשה יוקם מאגר נתוני אשראי מרכזי, תחת אחריותו של בנק ישראל, אשר יכיל נתונים על משקי בית ועסקים קטנים. את הנתונים למאגר יספקו הגופים הפיננסיים ואף גופים ציבוריים כגון לשכת ההוצאה לפועל, כונס הנכסים הרשמי, ומערכת בתי המשפט.

על מנת לפתח את שוק האשראי ולהביא לכך שדירוג אשראי של לקוחות יהווה פלטפורמה למתן אשראי זול יותר ולשיפור תנאי האשראי הניתן לאדם, מציעה הצעת החוק לשנות את ההסדר הקיים ולהרחיב את היקף המידע הנאסף לצורך הערכת הסיכוי שלקוח יעמוד בתשלומים.

שר האוצר, משה כחלון, ציין כי "אישור החוק הוא צעד חיוני ליצירת תחרות אמיתית בענף הבנקאות, מהענפים הריכוזיים במשק. חוק נתוני אשראי הוא ציר מרכזי למסקנות ועדת שטרום שצפויות להתפרסם בימים הקרובים, זהו צעד חיוני ליישום הרפורמה בבנקים והפרדת כרטיסי האשראי. אישור החוק הינו צעד משלים להפרדת חברות האשראי מהבנקים ומתן אשראי חוץ בנקאי. חוסר התחרות גורם נזק לצרכנים שמשלמים יותר ומקבלים פחות".

שרת המשפטים, איילת שקד: "רפורמת נתוני האשראי פועלת על פי עקרון "כל המרבה הרי זה משובח". בעזרת הקמת מאגר נתוני אשראי מרכזי, באחריותו של בנק ישראל, אשר יכיל נתונים על משקי בית ועסקים קטנים יותר גופים מלווים יוכלו להיכנס לשוק, מה שיוביל למתן הלוואות רבות יותר ליותר אזרחים. במקום לחשוב מדוע לא לתת, נלמד את הגופים המלווים לחשוב חיובי- 'מדוע כן'".