סטארט-אפ ישראלי מנסה לפתור את בעיית "אין לי מה ללבוש?"

אפליקציית Trench מנסה לפתור את בעיית הגיוון בבגדים וגם את בעיית ההוצאה הכספית גדולה בתחום ■ וגם: מה עושים עם בגדים בארון שמפסיקים ללבוש?

עדי שמש/ צילום: אייל יצהר
עדי שמש/ צילום: אייל יצהר

שוק האופנה תמיד היווה אתגר עבור המתלבשים - מצד אחד רוצים להיראות הכי טוב עם הבגדים הכי יפים, מחמיאים ומעודכנים, אבל מצד שני מדובר בהוצאה לא קטנה. הארון מתמלא במהירות בערימות של בגדים, אך בסוף כשעומדים מולו מרגישים לפעמים שאין מה ללבוש. סטארט-אפ ישראלי חדש בשם Trench מנסה בדרך מקורית לפתור גם את בעיית הגיוון בבגדים וגם את בעיית ההוצאה הכספית גדולה בתחום.

"תופעת 'אין לי מה ללבוש' היא לא חדשה, אך היא החריפה בשנים האחרונות בגלל הרשתות החברתיות. העובדה שיש תיעוד של הדברים שאנחנו לובשים למקום או לאירוע כלשהו יוצרת מצב שאנחנו לא יכולים לשחזר את אותו הלבוש בתדירות גבוהה מדי", מסבירה המייסדת והמנכ"לית עדי שמש. "מה שקורה בדרך כלל הוא שאנשים מרגישים רע עם עצמם, כי אין להם מה ללבוש. במקום להילחם בזה ולחסוך או לגוון בין הבגדים, אני חושבת שצריך לקבל את זה כעובדה. צריך למצוא דרך כלכלית לפתור את זה".

משם Trench התחיל: "במקום להסתכל על זה שאנחנו רוצים דברים חדשים בארון שלנו בתור בעיה, צריך להסתכל על זה בתוך צורך קיים ולגיטימי. הבעיה היא אחרת. הבעיה היא שאין דרך כלכלית לעשות את זה", אומרת שמש. לדבריה, סקרים שנעשו בישראל ובארה"ב מצביעים על כך ש-70% מכל ארון של אישה הם פריטי לבוש שלא נעשה בהם שימוש בשוטף.

"הפתרון של Trench הוא מאוד אינטואיטיבי ובו כל אחת יכולה להיות הפתרון של השנייה", היא אומרת ומסבירה: "אם לי בארון יש דברים חדשים וסופר מגניבים ואני לא רוצה אותם יותר, כי לבשתי ומיציתי, עבור בחורה אחרת זה חדש ורלוונטי עבורה. ב-Trench את משתמשת בבגדים שלך כדי להשיג בגדים חדשים".

איך זה עובד? כל משתמשת יכולה להעלות לאתר בגדים שהיא כבר לא לובשת ולא צריכה ולהציע אותם במחיר מסוים במטבע וירטואלי שנקרא "יהלומים". משתמשת אחרת יכולה לרכוש בגד מסוים ולשלם עליו באמצעות אותם יהלומים, שהיא בעצמה הרוויחה לאחר שמכרה משהו לא רצוי מהארון שלה.

"זו דרך להתחדש כל הזמן ולמצוא דרך מה לעשות עם כל הדברים שאת לא נוגעת בהם בארון", מסבירה שמש.

מחיר שונה לאותו בגד

החברה הפעילה באחרונה פיילוט באזור תל אביב בקרב אלף משתמשות והכוונה היא לפתוח את השירות בהמשך לקהל הרחב. שמש מסבירה, כי השימוש במטבע הווירטואלי של היהלומים מאפשר גמישות במחיר שגובות המשתמשות, כשהמפתיע הוא שכל אחת קובעת מחיר אחר, בהתאם למותג ולמצב הבגד אבל גם לערך הסנטימנטלי שיש לה אליו. "שני פריטים זהים נמכרים ב-Trench במחיר שונה - אחת יכולה למכור ב-5 יהלומים ואחרת ב-12 יהלומים", אומרת שמש, ומסבירה כי גם לגברים יש עתיד בפלטפורמה. "מאוד יכול להיות שנעשה משהו דומה גם לגברים בהמשך".

החברה גייסה חצי מיליון דולר ממנכ"ל ביטוח ישיר, רביב צולר, ואשתו מירי וכן מיו"ר סופרפארם ליאור רייטבלט. "האטרקטיביות שבמיזם נובעת מכך שהוא יוצר ערך למוצרים שבלעדיו דינם כליה", אמר רייטבלט על Trench. "בעולם שהמשכו דורש חיזוק של 'קיימות', Trench מציעה פתרון שמביא לגידול ברווחת הפרט ללא השחתת משאבים".

מודל עסקי: כרגע הפלטפורמה ללא תשלום, אך נבחנים מספר מודלים עסקיים לעתיד.

משמעות השם: "Trench coat זה מעיל רוח שנותן אסוציאציה של אופנה. חיפשתי מילה אופנתית שיכולה להפוך לפועל".

Trench

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות: אפליקציה המאפשרת מסחר בבגדים במטבע וירטואלי

מייסדת: עדי שמש

היקף גיוס: חצי מיליון דולר

משקיעים בולטים: מירי ורביב צולר וליאור רייטבלט