ענף הנדל"ן: "הנחיות המנהלים הן לפקוח עיניים ולהיות זהירים"

קבלנים חוששים מהשפעה על היקף העבודות ומתכוננים לאיחורים ■ על פי נתונים מעודכנים חלה היום ירידה של כ-14% בכניסת פלסטינים לאתרי הבנייה ■ בהתאחדות בוני הארץ חוששים מסגר

פועלים באתר בנייה / צילום: רויטרס
פועלים באתר בנייה / צילום: רויטרס

גל הטרור משפיע גם על ההתנהלות בענף הנדל"ן. באתרי הבנייה ברחבי הארץ, בהם מורכבת מצבת העובדים מיהודים, ערבים ישראלים ועובדים פלסטינים, מורגשת המתיחות בימים אלו.

בזמן שרוב חברות הנדל"ן משדרות עסקים כרגיל, ולא רוצות לעורר לחץ, שיחות עם יזמים וקבלנים בענף מעלות כי בלא מעט אתרים ניתן להרגיש את השפעת המצב הביטחוני ויש גם מי שהחליט לנקוט פעולות מונעות. למשל, חברת נדל"ן גדולה למגורים החליטה לצייד את מנהלי העבודה באתרי הבנייה בתרסיס גז פלפל. נציגי חברות בנייה אחרים מציינים שהחברה חידדה את נהלי העבודה ואף נקבעו נהלים נוספים כגון הוראות חדשות למנהלי עבודה ופועלים לא ללכת לבד למרתפים וכד'.

עוד תופעה שניתן להגיד שאיננה ייחודית רק לענף הבנייה או הנדל"ן היא שעובדים רבים המחזיקים בנשק ברישיון מגיעים איתו עכשיו למקום העבודה.

בנוסף, גם אנשי המכירות מדווחים על השפעה מסוימת של המצב על הרוכשים בימים האחרונים. חלק מהרוכשים הפוטנציאלים שמגיעים להתעניין בפרויקט מעדיפים שלא להיכנס לאתר הבנייה עצמו ולעלות לשלד הבניין, ומסתפקים בעיון בתוכניות במשרד המכירות.

שייקה נפחא, סמנכ"ל חברת אפי קפיטל, מסביר שבירושלים עיקר ההשפעה עד כה: "באזורים שלא הושפעו אנשים מסתובבים רגיל ואין שינוי בתנועה במשרדי המכירות, ובאזורים החמים יותר מרגישים הרבה פחות תנועה. אנשים בירושלים אומרים שהם מעדיפים לחכות עד שיירגע המצב הביטחוני ואז יחזרו להתעסק עם דירות".

 

"אווירה קשה של מתח"

"נכנסנו השבוע למציאות חדשה, שמאפייניה הם היעדרות גדולה של עובדים פלסטינים מאתרי הבנייה ואווירה קשה של מתח באתרי הבניה" כך מספר אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בדרום. "אנחנו עושים הכל כדי למנוע חיכוך בין עובדים פלסטינים לבין עובדים יהודים, וההנחיות של המנהלים הן לפקוח עיניים ולהיות יותר זהירים בכל הפרוייקטים שלנו".

אביסרור מדגיש כי האווירה המתוחה באתרי הבניה, שמקורה בחשדנות שבין יהודים לערבים, גורמת כבר נזקים כבדים: "היעדרות העובדים הפלסטינים מחריפה את המחסור בעובדים בענף הבנייה, וכתוצאה מכך יש כבר עיכובים בעבודות, ומובן כי תהיה לכך השפעה על מועדי מסירת הדירות בעתיד הקרוב והרחוק".

עפרה חדד, סמנכ"לית חברת יורו ישראל, מספרת גם היא כי בחברה כבר נערכים לעיכובים בפרויקטים: "הפועלים שמגיעים לעבוד חוששים לעבוד עד מאוחר, ויש פועלים רבים עם אישור עבודה שחוששים לצאת לעבוד ולהיכנס לעימותים. נכון להיום, אנחנו כבר מדברים על דחייה של שלושה חודשים במסירת דירות, מכיוון שמעבר לפועלי הבניין מדובר גם בדחיות צפויות מצד ספקי דלתות, אלומיניום וכו', שגם הם תלויים בפועלים הללו וצריכים לדחות הרכבות".

ואמנם, נתונים מעודכנים מהיום (ג') של התאחדות בוני הארץ הנוגעים למספר העובדים הפלסטינים שנכנסו לעבודה באתרים השונים ברחבי הארץ מעידים על ירידה של כ-14% במספר העובדים שנכנסו והגיעו לעבודה. מכיוון שבכל יום מגיעים לעבודה בענף כ-40 אלף פלסטינים, מדובר על כ-5,600 עובדים שלא הגיעו היום לאתרי הבנייה.

לאור זאת, נציגי הקבלנים שבים ומדגישים את החשיבות שבהבאת כוח אדם מחו"ל לענף הבנייה. במכתב ששלחה היום התאחדות בוני הארץ לשר הפנים סילבן שלום דוחקים הקבלנים בשר להקדים ולהביא את העובדים הזרים שהממשלה החליטה על הבאתם מסין. "ניסיון העבר מלמד כי מצבים כמו המצב הנוכחי במדינה גררו בעקבותיהם הטלת סגר ממושך על איו"ש, שמנע את יציאת העובדים הפסטינים ארצה וגרם להשבתת אתרי הבנייה השונים, תוך גרימת נזקים בלתי הפיכים למאמצי הממשלה וצעדיה לטיפול בשוק הדיור והבנייה בכלל, נזקים לעוסקים בענף ולציבור רוכשי הדירות".

"על מנת לתת מענה לתחושת אי הוודאות הגוברת והולכת ולהקטין את התלות בעובדים הפלסטינים בעת הזאת, אנו פונים אליך בבקשה דחופה כי תנחה לאלתר, את הגורמים השונים במשרדך (רשות ההגירה והאוכלוסין) ומשרדי הממשלה השונים הקשורים, לפעול באופן מידי ליישום החלטת הממשלה לגיוסם של 20 אלף עובדים מסין לענף הבנייה, תוך צמצום העיסוק הביורוקרטי של דרגים אלה והוצאתה של החלטה זו אל הפועל. ככל שתוקדם ותיושם החלטת הממשלה והעובדים הזרים המקצועיים הסינים יגויסו ארצה, ימוזערו הנזקים הכבדים שיגרמו לשוק הבנייה ולכלכלת ישראל".

יש מי שכבר סבור שהמצב הבטחוני עשוי להשפיע גם על המחירים. "מסתמנת האטה בשוק בעקבות המצב הביטחוני הרגיש וריבויי הפיגועים ברחבי הארץ", כך ליאור רוט, מנכ"ל חברת משגב לשיווק מתחמי מגורים. "ניסיון העבר מלמד שבעקבות התחממות ביטחונית יש ירידה במחירים בשיעור של כ-2%-3%, אולם ניתן ללמוד מההיסטוריה כי המחירים חוזרים לעלות תוך זמן קצר, כפי שקרה לאחר צוק איתן, עופרת יצוקה והאינתיפאדה השנייה. בצוק איתן לדוגמא היה ניתן לרכוש דירה בהנחה משמעותית עקב הקיפאון בשוק, וכשבועיים לאחר המבצע השוק חזר לעלות".