"ראינו לראשונה את השפעת האירועים הביטחוניים על השוק"

למרות מגמה שלילית גם בעולם, הירידות בת"א היום היו חריפות יותר, ומתחילת החודש היא מציגה תשואת חסר מול הבורסות הבולטות ■ אי.בי.אי: "השוק פה כבר לא דפנסיבי כמו שהיה" ■ אקסלנס: "לנצל ימים שליליים להגדלת הסיכון"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הסלמה באירועים הביטחוניים שנרשמה הבוקר, עם שורת פיגועים קטלנית בירושלים ושני פיגועים ברעננה, הובילה לירידות שערים משמעותיות בבורסה המקומית ביום המסחר השלישי לשבוע. על המסחר השפיעה גם המגמה השלילית בבורסות העולם היום (ג'). בוול סטריט נפתח המסחר במגמה שלילית, וגם בבורסות באירופה נרשמה מגמה דומה, לאחר שבאסיה הסתיים המסחר בירידות שערים.

אמנם עד כה המשקיעים המקומיים לא הגיבו בפאניקה להימשכות הפיגועים, אולם מתחילת אוקטובר מציגה הבורסה בת"א תשואה אפסית המהווה תשואת חסר ניכרת ביחס לנעשה בבורסות המרכזיות בחו"ל שעלו בכ-5%. אנליסטים ציינו היום כי כבר ניתן לזהות את השפעת הפיגועים המתרבים על הנעשה במסחר המקומי.

מדד המעו"ף איבד היום גובה ובצד השלילי שוב בלטו מניות הבנקים. במסחר באג"ח הקונצרניות והממשלתיות נרשמה היום מגמה שלילית.

בשוק המט"ח השקל נחלש מול הדולר והאירו ב-0.8%. הדולר עלה לשער של 3.866 שקל, והאירו התחזק ל-4.396 שקל.

"כאן יש יותר שומן"

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, אמר היום כי "המצב הנוכחי קצת שונה מאירועים קודמים, משום שקשה מאוד לחזות כמה זמן הוא יכול להימשך ועד כמה הוא יכול להסלים". על תשואת החסר של השוק המקומי בשבועות האחרונים אומר גרינפלד כי הוא אינו חושב "שהפער הזה מלמד על משהו, כי צריך לזכור שלפני כן המדדים בישראל הציגו ביצועים טובים יותר ביחס לעולם. עד אוגוסט ת"א 25 עלה ביותר מ-16%, וה-S&P דשדש, לכן יש פה יותר 'שומן' במדדים, ואני לא חושב שזה עניין של הסביבה הביטחונית".

יחד עם זאת, הוא מדגיש כי "חשוב כעת להיות עם היד על הדופק ולבצע הערכות מחודשות למצב לעיתים תכופות. היום עוד מוקדם לבצע שינויים בתיק, כי אי הוודאות גדולה, וזה לא נכון לשנות החזקות בטווחים קצרים. אם נראה שהמצב מתחיל להירגע, או שלא נרשמת הסלמה, אז אין סיבה להמשך הירידות משום שאין לכך השפעה כלכלית מהותית. ככל שהמצב הנוכחי יימשך יותר זמן, יסלים ויתקרב למרכז הארץ, ככה גם הסיכון הכלכלי גדל. בשנה שעברה, מבצע צוק איתן שיתק לחודשיים את הדרום, אבל ההשפעה הכלכלית שלו לא הייתה משמעותית".

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר בבית השקעות אי.בי.אי ציין כי "היום זה יום המסחר הראשון בו אפשר לראות השפעה של האירועים הביטחוניים על השוק המקומי. ההשפעה לא דרמטית, אבל כבר ניתן לראות ניצנים של השפעת המצב הביטחוני על המגמה. השוק פה כרגע לא דפנסיבי כמו שהיה באחרונה".

"עדיין", הוסיף קוטישטנו, "צריך לזכור שחלק מהירידות הן בהשפעת המגמה השלילית בשוקי העולם, שקשורים לפרסום נתונים כלכליים שליליים בסין ובגרמניה, ואי אפשר להפריד את זה מהמגמה בארץ".

קוטישטנו מוסיף כי "אם תהיה רגיעה בזמן הקרוב, השוק יחזור למעלה ונחזור מהר מאוד לעליות. ישראל היום היא כלכלה חזקה, לכן עד כה די ברור למה תגובת השוק היא מינורית. העניין הביטחוני יהיה משמעותי רק אם הוא יימשך לאורך זמן, אז הוא עלול להשפיע על הצריכה הפרטית ועל הסנטימנט העסקי".

בעניין תשואת החסר של השוק המקומי בשבועות האחרונים הוא מציין כי "היה מימוש חזק בסקטור הפארמה, ולמניות טבע ופריגו אצלנו יש השפעה מהותית על המעו"ף, של כ-20%, לכן לא ניתן לייחס זאת רק למצב הביטחוני". קוטישטנו סבור כי "אם יהיו עוד כמה ימים כאלה של ירידות, כדאי לפעול נגד המגמה ולקנות. אם השוק יירד 2%-4% נוספים זו יכולה להיות הזדמנות קניה לטווח הבינוני של מניות ספציפיות".

בבית ההשקעות אקסלנס נשואה פרסמו היום סקירה בה המליצו "לנצל ימים שליליים להגדלת הסיכון בתיק". יניב חברון, כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס, התייחס בסקירה לנעשה בשווקים מסביב לגלובוס וציין כי "השווקים בעולם צנחו בחודשיים האחרונים בחדות ורבים מהם נסחרים סביב טריטוריה דובית (ירידה של 20% מרמת השיא). הקריסה במחירי הסחורות והפיחותים החדים במטבעות בשווקים מתעוררים, הובילו לחשש מתגבר מפני גל של פשיטות רגל שיאיים על יציבות של המערכת הפיננסית. בסך הכל מצב המאקרו בעולם השתנה לרעה ואפילו די במהרה, אי אפשר לברוח מזה, וזו גם לא הפעם הראשונה שזה קורה בשבע השנים האחרונות".

"יחד עם זאת", מוסיף חברון, "אני עדיין מתקשה לראות אפשרות של קריסה פיננסית כשהבנקים המרכזיים מוכנים להזרים למערכת הפיננסית כמויות אדירות של הון בדרכים בלתי קונבנציונליות, רק כדי למנוע קריסה אפשרית".

על רקע המצב הבטחוני
 על רקע המצב הבטחוני