ג'ון קרי על הפיגועים: האלימות - בגלל גידול של ההתנחלויות

שר החוץ האמריקאי אומר בנאום בהארווארד שיגיע למזה"ת "בקרוב" במאמץ להרחיק את ישראל והפלסטינים מסף התהום ■ "ממרחק של אלפי מייל, אני לא מוכן לקבוע מי עשה מה ומתי"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

בהתבטאות שעשויה להיראות במקרה הטוב כהתעלמות מהלוך הרוח הקודר של הציבור הישראלי, אמר אמש (ג') שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי פרץ האלימות בישראל ובשטחים נובע מהגידול במספר ההתנחלויות ומהרחבתן.

בשיח שאלות ותשובות אחרי נאום לפני קהל סטודנטים באוניברסיטת הארווארד, אמר קרי: "במהלך השנים שחלפו נרשם גידול מסיבי של ההתנחלויות... ויש עליה באלימות מפני שהתסכול (הפלסטיני) הולך וגובר". במאמץ לאזן את ההצהרה הנפיצה הזו הוא הוסיף, כי "התסכול הולך ומתעצם גם בקרב הישראלים, שאינם רואים שיש סוף למצב הזה".

"אני מביט על המצב ומתפלל שלא תהיה התפוצצות", אמר שר החוץ האמריקאי. "יש אופציות למנוע זאת ובשלב כלשהו לא יהיה אפשר להימנע ממאמץ להתגבר על הקשיים האלה. מוטב, איפוא, למצוא דרכים להתמודד עם הבעיה ומוטב מוקדם מאשר מאוחר. מה שמפליא אותי - ועברנו כבר את אוסלו, אחוזת וואי (במרילנד), מדריד, אין ספור משאים ומתנים - הוא שרוב האנשים שאני מדבר איתם מבינים היטב מה צריך לעשות".

הוא הוסיף, שמדובר בסופו של דבר ביכולת להעריך נכונה את המצב ובאומץ ליישם את מה שמתבקש מההערכות האלה. "לממשל הזה נותרו 16 חודשי עבודה ואנו מתכוונים להוסיף להיות מעורבים ולהוסיף לנסות למצוא פיתרון לבעיות האלה מפני שיש אופציות ויש חלופות טובות יותר למצב הנוכחי".

"אם לא נתחיל לפעול, פתרון שתי המדינות עלול להיגזל מכל הצדדים", הזהיר השר האמריקאי.

קרי אמר עוד, כי הוא מתכנן להגיע לביקור בישראל "בקרוב" במאמץ להרחיק את ישראל והפלסטינים מ"סף התהום". הוא ציין, שארה"ב מנסה להגיע להרגעה באזור ושהוא שוחח טלפונית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס.

קודם לכן, במסיבת עיתונאים, אמר קרי: "ארה"ב מגנה, במונחים החריפים ביותר, את התקפות הטרור נגד אזרחים ישראליים, התקפות שחוללו מותם של שלושה ישראלים ופציעתם של רבים אחרים, וזאת בנוסף לפרצי האלימות שנרשמו באזור בשבועות שחלפו".

"באופן טבעי, אנו אבלים על אובדן חיים, ולא משנה במי מדובר", הוסיף קרי. "אך האלימות וההתססה לאלימות חייבות להיפסק. המצב פשוט נפיץ מדי, מסוכן מדי, והוא לא יוביל לתוצאה המבוקשת - יישוב המחלוקות בדרכי שלום. אנו מוסיפים להדגיש שיש חשיבות לכך שאנשים אחראים יגנו את האלימות מכל צד שהוא ויימנעו מהצהרות פרובוקטיביות שעלולות לשלהב את המתיחות עוד יותר".

בתשובה על שאלה מי נושא ברוב האחריות לפרץ האלימות הנוכחי, אמר קרי: "ממרחק של אלפי קילומטרים, אני לא עומד להיכנס לשאלות מי עשה מה ומתי או כיצד זה קרה. לרוע המזל, זה מעגל קסמים שמסכן את עתידו של כל אחד באזור".