לראשונה: נבחרה חברה שתגיע עם צנרת הגז לבתים בירושלים

לות העבודות נאמדת ב-320-350 מילון שקל ■ בשל מורכבות המיזם, שנובעת מהצפיפות הגדולה בבירה, העניק משרד האנרגיה מענק של 60 מיליון שקל לחברה

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

חברת רותם גז טבעי תניח את צנרת חלוקת הגז הטבעי בירושלים, ותתפעל אותה במשך 25 שנה - כך החליטה היום (ד') ועדת המכרזים של רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה. הצנרת צפויה להגיע גם לבתים. מבין ששת אזורי הרישיונות להנחת צנרת הגז הטבעי, ירושלים היא האזור האחרון שלגביו נקבע מי החברה שתניח את הצנרת. עלות העבודות נאמדת ב-320-350 מילון שקל. בשל מורכבות המיזם, שנובעת מהצפיפות הגדולה בבירה, העניק משרד האנרגיה מענק של 60 מיליון שקל לחברה.

רותם - שבבעלות החברות "רימון שירותי ייעוץ וניהול בע"מ", "מר תעשיות בע"מ" והחברה-הבת של תה"ל, "TMNG" - גברה על שלוש קבוצות אחרות שניגשו למכרז, בהן דור אלון עם חברת יעקובי, חברת סלמנדרה אנרגיה עם חברת פ.ק וחברה משותפת לברן ואנלייט.

החברה תניח את צנרת חלוקת הגז שאליה יוכלו מפעלים ומוסדות באזור להתחבר ולצרוך גז טבעי. בניגוד לאזורים אחרים, ולראשונה בישראל, החברה גם תפרוס את הצנרת כך שתגיע לבתים. עם האזורים שאליהם תגיע הצנרת נמנים אזור התעשייה גבעת שאול; בתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים; קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים; קריית הממשלה במזרח העיר; מטה המשטרה; בית החולים שערי צדק; קריית הממשלה; קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם; שדרת בתי המלון בכניסה לעיר; אזור התעשייה הר חוצבים ואזור התעשייה בבית שמש.

"צאתו לדרך של פרויקט זה הינו בעל משמעות חשובה בפריסת ובהרחבת חלוקת הגז הטבעי במדינת ישראל", אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ. "זהו נדבך נוסף בפעילות משרד האנרגיה בהמשך חיבור המשק למערכת הגז הטבעי לטובת כלל אזרחי ישראל".

גז טבעי נחשב דלק נקי וזול בכ-50% מדלקים אחרים. לכן, בחירת החברה שתניח את צנרת הגז לירושלים היא צעד משמעותי בדרך למעבר מסיבי לגז. ואולם גם כיום, שש שנים אחרי שהתגלה מאגר הגז תמר, הלקוחות שהיו יכולים ליהנות מהגז במידה הרבה ביותר אינם עושים זאת. כך קורה למשל עם בתי החולים. כל 11 בתי החולים הממשלתיים בישראל צורכים כיום דלקים יקרים ומזהמים. משרד הבריאות לא מאשר לבתי החולים לחתום על חוזה עם חברות חלוקת הגז, וכך גם לא מפרסם את המכרז להסבתם לגז טבעי.

זאת, למרות שהמכרז מוכן לפרסום זה כמה חודשים. מדובר במכרז שנאמד ב-130 מיליון שקל, ובמסגרתו תסב החברה הזוכה את בתי החולים כך שיוכלו לצרוך גז טבעי. החברה שאמונה על ההסבה תיגש למכרז עם חברה לשיווק גז טבעי, אשר תתחייב לספק לבתי החולים את הגז עצמו למשך 5 שנים. המעבר לצריכת גז טבעי יחסוך לבתי החולים הממשלתיים כ-30 מיליון שקל בשנה. בית החולים תל השומר למשל, יחסוך כ-8 מיליון שקל בשנה, ויתר בתי החולים 2-3 מיליון שקל.

בתגובה לפניית "גלובס" כבר לפני חמישה חודשים מסר משרד הבריאות: "מסמכי המכרז נמצאים בשלבי הכנה סופיים, לאחר בחינה מחודשת של מודל המכרז, וכן בחינת האפשרות להכנסת בתי חולים נוספים. המכרז צפוי להתפרסם בחודש הקרוב".