יצחק תשובה שוב מגייס: דלק תנפיק אג"ח ב-600 מיליון שקל

זהו גיוס האג"ח השני שמבצעת החברה מאז הסדר החוב הענק בדלק נדל"ן ■ מניית דלק צנחה ב-33% בשנה האחרונה עקב האי ודאות בשוק הגז

בסוף פברואר השנה, כשנתיים וחצי לאחר הסדר החוב הענק בדלק נדל"ן, שבה קבוצת דלק של יצחק תשובה לגייס חוב בת"א, בהנפקה שזכתה להצלחה רבה: ביקושים של יותר ממיליארד שקל במכרז המוקדם, שאפשרו לענקית האנרגיה להכפיל את היקף הגיוס המתוכנן ל-800 מיליון שקל. בימים אלה מוציאה קבוצת דלק לפועל גיוס חוב נוסף, לצורך מיחזור חוב, באמצעות הרחבת סדרה (ל"א) בסכום של כ-600 מיליון שקל, והיא צפויה לקיים מחר (ה') את המכרז המוסדי בהנפקה, שמובילה לידר הנפקות.

דלק , שמנייתה ירדה בשנה האחרונה ב-33% עקב האי ודאות בשוק הגז המקומי, מציעה הנפקה של אג"ח בריבית שקלית קבועה, במח"מ של 6.4 שנים, במחיר מינימום המשקף תשואה אפקטיבית של 5.4%. לדלק תשע סדרות אג"ח, שתיים מהן לא סחירות, בהיקף כולל של 6.8 מיליארד שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 1%-5%.

לקראת הגיוס קיבלה דלק, הנסחרת בשווי של 10.3 מיליארד שקל, דירוג A1 ו-A באופק יציב ממידרוג ומ-S&P מעלות בהתאמה. במידרוג מסבירים כי "הדירוג נתמך בתיק החזקות רחב, המורכב בחלקו המשמעותי מהשקעה ישירה ובעקיפין בשותפויות הגז אבנר ודלק קידוחים, המהוות את החזקות הליבה של החברה, ובעלות מעמד דומיננטי בשוק הגז הטבעי בישראל".

בעניין מצבה הפיננסי של דלק מציינים במידרוג כי הקבוצה "הקטינה את רמת החוב במידה מהותית בשלוש השנים האחרונות", אולם הם צופים שם "עלייה מסוימת ברמת החוב נטו בטווח הקצר נוכח היקף השקעות מהותי שביצעה החברה במהלך 2015 וצפויה עוד לבצע עם סגירת עסקת איתקה". נזכיר כי דלק דיווחה השבוע על השקעה של 66 מיליון דולר ברכישת 20% ממניות חברת איתקה (Ithaca) שפעילותה מתרכזת בתפעול (Operator) של תגליות גז ונפט בים הצפוני, בדומה לפעילותה של נובל אנרג'י, שותפתה של דלק בתגליות הגז "תמר" ו"לוויתן".

במידרוג מעריכים כי "יחס המינוף של החברה עשוי להיות תנודתי נוכח חשיפה גבוהה לשווי מאגרי הגז בישראל ולשווי תיק ניירות הערך החשוף לענף האנרגיה הבינלאומי". לפי חברת הדירוג, השקעה נרחבת שביצעה דלק בשנה החולפת במניות חברות אנרגיה בינלאומיות, בראשן וודסייד האוסטרלית ונובל האמריקאית, בסכום של קרוב למיליארד שקל, "חושפת את החברה במידה מסוימת לסיכוני שוק, ובפרט לתנודתיות ענף האנרגיה העולמי, ומעידה על תיאבון סיכון לא מבוטל של החברה. סיכונים אלו התממשו בחודשים האחרונים נוכח הירידה בשווי המניות".

בדוחות הרבעון השני ציינה דלק כי ירידת הערך המצטברת בגין החזקותיה במניות זרות בתחום האנרגיה הגיעה ל-240 מיליון שקל, ירידה זו נמשכה ביתר שאת ברבעון השלישי.

עוד מציינים במידרוג כי דלק "מאופיינת בגמישות פיננסית טובה הנסמכת על רמת מינוף סבירה והיעדר שיעבודים על מרבית נכסיה. לחברה נגישות טובה למיחזור חוב בשוק ההון". יחד עם זאת, מוסיפים שם, כי "לחברה תזרימי מזומנים פרמננטיים נמוכים מהחברות המוחזקות, יחסית להוצאות השוטפות (מימון ומטה) וכי ירידה צפויה של יחס הכיסוי השוטף מגבירה את הסתמכותה על מימושים ומיחזורי חוב".

בהתייחסות למדיניות הדיבידנדים של דלק מציינים במידרוג כי "החברה מחלקת דיבידנדים בהיקף משמעותי. מחד, חלוקות הדיבידנד האמורות מגובות בתזרימי מזומנים משמעותיים ממימוש נכסים והקטנת החוב. מאידך, הן מהוות משקולת בראי עומס הפירעונות והיעדר תזרימים תפעוליים פרמננטיים. אנו מצפים כי החברה תאזן בין האינטרסים של בעלי המניות לקבלת דיבידנדים לבין מדיניותה לצמצום רמת החוב, בדגש גם על התמורה ממימוש הפניקס".

גם עיריית רמלה מגייסת

הנפקת האג"ח של דלק מגיעה לאחר גיוסי הענק שהובילו בימים האחרונים בנק מזרחי טפחות (1.3 מיליארד שקל), חלל תקשורת (1 מיליארד שקל) ובזק (עד 800 מיליון שקל). בימים הקרובים צפויה להצטרף אל גל המגייסות גם עיריית רמלה - כעשור לאחר שהייתה העירייה הראשונה שביצעה הנפקת אג"ח מוניציפאלית וגייסה כ-140 מיליון שקל.

רמלה צפויה לגייס כעת כ-90 מיליון שקל לתקופה של 13 שנה, זמן קצר לאחר שמעלות, שנתנה לאג"ח דירוג AA, העלתה את תחזית הדירוג שלה מ"יציבה" ל"חיובית", בשל הערכתה כי "עיריית רמלה תשפר את פרופיל הנזילות שלה בשנתיים הקרובות הודות לעלייה בהכנסות וירידה בתשלומי שירות החוב". העירייה קיבלה אישור עקרוני לגיוס ממשרדי הפנים והאוצר.