הדולר היציג ירד בכ-0.7%; "בנק ישראל חייב להגיב בעוצמה"

היום ב-18:30 יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שצפוי לרשום ירידה של כ-0.3% ■ הדולר צנח לרמה של 3.82 שקלים והאירו נחלש בכ-0.5% לרמה של 4.369 שקלים

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

השקל ממשיך את מגמת ההתחזקות היום (ה') מול הדולר והאירו. הדולר היציג צנח בכ-0.7% לרמה של 3.82 שקלים. האירו נחלש בכ-0.5% לרמה של 4.369 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.144 דולרים.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מציין כי "התחזקות השקל ללא כל סיבה הגיונית לנוכח המצב והמציאות הכלכלית הינה לא פחות מ'פיגוע כלכלי'. בירושלים הופתעו לחלוטין ממה שקרה לאחר החג אולם ההסלמה יצרה פסק זמן קצר שכאמור הסתיים אתמול ומחייב את בנק ישראל והאוצר להגיב בתקיפות ובעוצמה". 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "אי הוודאות בשוקי האג"ח, המניות וחומרי הגלם גוררת לתנודות שערים בשוק המטבע הגלובלי. משקיעים המממשים אחזקות מחזירים את כספי ההשקעה למדינות המקור ותורמים לחולשת הדולר אל מול המטבעות המרכזיים. בשווקים ממתינים בדריכות לישיבת ועדת השווקים הפתוחים שעל יד הבנק המרכזי האמריקאי (FED), הצפויה בשבוע הבא. בשווקים צופים שריבית הדולר לא תעלה לפני סוף השנה, אפשר וההחלטה תתקבל בישיבת הוועדה (FOMC) הצפויה בחודש דצמבר. בארה"ב גובר החשש מהשפעת העדר הגידול בהכנסה הפנויה והשפעתו על ההכנסות ועל רווחי החברות.

"בראיה לטווח הקצר חוסנו של האירו הנובע בעיקר מתנועות הון בעקבות המימושים בשוקי האג"ח והמניות. חוסנו של האירו הינו הגורם המרכזי להעדר מעורבות בנק ישראל במסחר במט"ח. בנק ישראל קובע מדיניותו על בסיס השער הנומינלי האפקטיבי, שער המושפע מחוסנו של האירו ובכך מונע את מעורבות הבנק בשוק המטבע המקומי. להערכתנו בראייה לטווח הבינוני האירו עשוי לשוב ולהחלש ובנק ישראל יידרש להתערב במסחר במטרה לבלום את ייסוף השקל אל מול שער העוגן, השער הנומינלי האפקטיבי", אומר פריימן.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "לאחר התיקון החד בתחילת השבוע, הדולר-שקל שוב עם הפנים כלפי מטה וזאת על רקע המשך היחלשותו של הדולר בעולם. מדד הדולר כבר נסחר בשפל של 7 שבועות. הדולר ממשיך להיחלש הן על רקע מגמת ההרעה בנתוני המאקרו בארצות הברית, כאשר אמש דוח המכירות הקמעונאיות הצביע על גידול של 0.1% בלבד, והן על רקע החשש כי הכלכלה הסינית ממשיך להתדרדר, וזאת לאחר נתוני האינפלציה הירודים שפורסמו אמש. שני הגורמים הללו מצננים מאוד את ציפיות הריבית על הדולר, כאשר הולכת ומתקבעת ההנחה בשוק כי הפד ידחה את העלאת הריבית עד לרבעון הראשון של 2016. הדולר-שקל שוב עושה כעת את דרכו לעבר רמת התמיכה המשמעותית ב-3.82, אשר בלמה את הירידה של הצמד בשבוע שעבר. שבירה מתחת רמה זו תאיץ את הירידה לעבר 3.80".