כלכלנים מגיבים למדד: בנק ישראל לא יוריד ריבית בקרוב

"תידרש הרעה משמעותית בפעילות הכלכלית בכדי שבבנק ישראל יפעילו צעדים מרחיבים נוספים, כרגע אנחנו ממש לא שם"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הלמ"ס דיווחה היום, כי מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר ירד ב-0.4%, מתחילת השנה ירד ב-0.6% וב-12 החודשים האחרונים ירד המדד ב-0.5%. כל הסעיפים במדד ירדו, פרט לעגבניות והמלפפונים שמחירם זינק בחדות.

בקרב הכלכלנים תמימות דעים כי למרות המדד השלילי, בנק ישראל לא יוריד ריבית בהחלטה הקרובה,והם צופים כי המדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה בעתיד הקרוב. 

גיא יהודה, כלכלן בכיר בפסגות, אמר בתגובה למדד, כי "גם בבנק ישראל רואים את הירידה הנוכחית בסביבת האינפלציה כזמנית ולא מעבר לכך. אנו שותפים להערכה זו. לאור זאת ומכיוון שהריבית כבר כיום נמוכה מאוד וכל פעולה נוספת היא בבחינת מדיניות לא קונבנציונלית, הרף להפחתת ריבית נוספת גבוה מאוד. תידרש הרעה משמעותית בפעילות הכלכלית בכדי שבבנק ישראל יפעילו צעדים מרחיבים נוספים, כרגע אנחנו ממש לא שם. הריבית להערכתנו תיוותר על כנה בחודשים הקרובים והסבירות להפחתת ריבית נוספת נראית כרגע נמוכה מאוד".

עוזי לוי, אנליסט ראשי באינפיניטי: "צריך לזכור כי תהליך ירידת המחירים במשק בעיקרו וברובו מבני.
אנו עדים לשורה של הורדות מחיר רוחביות, במזון, במים, בחשמל, וכן הלאה. כמו כן ביטול מכסי מיסים ישירים ועקיפים תורמים גם הם ללחץ המחירים כלפי מטה. בראייה גלובלית המצב קשה יותר. מלבד העובדה כי המדינות הגדולות במערב נאבקות במטרה להעלות את קצב האינפלציה הנמוכה מאד, תהליך עודף ההיצע במונחי סחורות בעולם הולך ועולה - וכך המחיר ממשיך לרדת.

"בנוסף לגל הטרור שפקד את המדינה בשבועיים האחרונים, המצב המאקרו כלכלי בישראל סביר עם נטייה להרעה במספר פרמטרים משמעותיים, וזה 'תופס' את המשק הישראלי בתקופה פחות נוחה לספיגת זעזועים. בנק ישראל מצוי בדילמה מאד לא פשוטה - הריבית במשק נושקת לאפס, ועל ריבית שלילית מיותר לדבר (המשק הישראלי לא ערוך לכך טכנית). יתרה מכך, השקל ממשיך להתחזק ומהווה אתגר גדול יותר לבנק ישראל. בהחלט סביר להניח כי הריבית תיוותר ללא שינוי - והורדת הריבית לאפס תהיה מעניינת ברמה ההיסטורית של המשק - אך לא תתרום באופן משמעותי לכלכלה. בנק ישראל יהיה חייב להכריז על צעדים אחרים", לדבריו.

יונתן כץ, לידר שוקי הון: "כדאי לשים לב שמחירי השכירות ממשיכים לזחול כלפי מעלה (הקצב השנתי) ל- 2.6% ב-12 החודשים האחרונים (מ-2.2% לפני בחודש יולי), מגמה אשר צפויה להימשך בשנה הקרובה על רקע העלייה בשכר הריאלי במשק וירידה בהיצע של דירות לשכירות עקב הכבדת המיסוי על משקיעים. בנק ישראל ישים לב שלמרות המדד השלילי חלה עלייה באינפלציית הליבה ל-0.9% ב-12 החודשים האחרונים לעומת 0.8% לפני חודש. לכן, לא צפוי שינוי בריבית בסוף החודש".

גם איילת ניר מ"יצירות", אילן ארצי מהלמן-אלדובי, בועז צליח מטופ אלפא ועידן אזולאי מאפסילון, מעריכים כי למדד ספטמבר לא תהיה השפעה מהותית על צעדי בנק ישראל וכי הריבית המוניטרית תישאר על כנה בסוף החודש והבנק ימשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה.