מדד התנועה: הדרך לעבודה בערב חג לפחות קצרה יותר

חודש ספטמבר סיפק לנו השנה מבחן קלאסי למדידת הפער בין זמן הנסיעה ברכב הפרטי בשעות הבוקר ביום עבודה רגיל מול נסיעה באותן שעות בערב חג

חודש ספטמבר סיפק לנו השנה מבחן קלאסי למדידת הפער בין זמן הנסיעה ברכב הפרטי בשעות הבוקר ביום עבודה רגיל, מול נסיעה באותן שעות בערב חג (שגם בו יש לא מעט אנשים שנאלצים לצאת לעבודה, ודאי בחודש עמוס כל כך בימי חג). נתוני חברת וויז, שבודקים את שעות הנסיעה בימי ראשון בבוקר, דגמו בחודש החולף ארבעה ימים - 6 בספטמבר, שבוע לפני ראש השנה; 13 בספטמבר, ערב ראש השנה; 20 בספטמבר, שלושה ימים לפני יום כיפור; 27 בספטמבר, ערב חג סוכות. יומיים רגילים - 6 ו-20 בספטמבר, מול יומיים שחלו בערבי החגים - 13 ו-27 בספטמבר.

המסקנות מבהילות, אבל לא ממש מפתיעות. במרבית המסלולים, תוספת זמן הנסיעה בדקות הוא דו-ספרתי.

כל הכניסות לתל אביב מציגות כמובן את הפערים הגדולים ביותר בין ערב חג לימי חול: מפתח תקווה וממזרח נתניה הנסיעה בבוקר ערב החג - בין השעות 7 עד 9 בבוקר - למרכז עזריאלי בכניסה לתל אביב התקצרה בכ-25 דקות. מכפר סבא, מראש העין וממודיעין הפער הגיע לכמעט חצי שעה נסיעה על הכביש - בין יום ראשון רגיל ליום ראשון של ערב חג (ראש השנה/סוכות). מראשל"צ (מרכז העיר), מקדימה-צורן, מנווה שאנן בחיפה, מאריאל או מיבנה חסכו הנהגים שהגיעו לתל אביב בערב חג למעלה מחצי שעת נסיעה, בהשוואה ליום רגיל.

השיאניות בפערי הנסיעה שייכות למעגלים המרוחקים יותר - מי שהגיע מרחובות, מאשדוד, מבאר שבע או מיקנעם לעזריאלי תל אביב בערב חג קיצר את זמן הנסיעה ב-37 דקות (רחובות) ועד ל-45 דקות (יקנעם). מיקנעם לתל אביב לקח שעה ו-42 דקות ביום ראשון "רגיל", לעומת 58 דקות, מעט פחות משעה, בערבי החג.

מנגד, בארבעה מסלולים זמן הנסיעה דווקא התארך בערבי החגים, אולי בגלל נסיעתם של אזרחים רבים לחופשות מחוץ לאזורי הביקוש הסואנים. מעזריאלי תל אביב לנווה שאנן שבחיפה או למרכז העיר ירושלים הנסיעה התארכה ב-6 דקות בממוצע (מ-84 ל-90 דקות בחיפה, מ-67 ל-72 דקות בירושלים). מעזריאלי ליקנעם הנסיעה התארכה ב-4 דקות (ל-75 דקות) וכך גם ממודיעין למרכז ירושלים (52 דקות).

אפקט החגים
 אפקט החגים