אקזיט לטבע והכללית: מכרו את נפרומור בכ-350 מ' ש'

הרוכשת הגרמנית, Fresenius, נסחרת בניו יורק ובפרנקפורט בשווי של 26.4 מיליארד דולר ■ נפרומור, רשת מכוני הדיאליזה, מבצעת 51% משירותי הדיאליזה הפרטיים בארץ

מכון של נפרומור / צילום: אתר החברה
מכון של נפרומור / צילום: אתר החברה

נסגרה עסקת המכירה של רשת מכוני הדיאליזה נפרומור - מידי טבע ושירותי בריאות כללית לחברה הגרמנית Fresenius - כך נודע ל"גלובס". נפרומור נמכרה תמורת כ-300-350 מיליון שקל. על המגעים למכירת הרשת פורסם לראשונה ב"גלובס" לפני כחצי שנה.

נפרומור הוקמה בשנת 1994 והיא נותנת שירותי דיאליזה - טיפול רפואי המשמש כתחליף לפעילות הכליות במקרים של חוסר תפקוד בהן. היא מפעילה 22 מכונים ברחבי המדינה, ממחניים וכרמיאל בצפון ועד באר שבע ודימונה בדרום. החברה הרוכשת, Fresenius Medical Care, נסחרת במקביל בבורסות ניו יורק ופרנקפורט בשווי של 26.4 מיליארד דולר. החברה היא חברה בת של חברת הענק Fresenius, שנסחרת בגרמניה בשווי של 36.7 מיליארד דולר.

לפי אתר האינטרנט של נפרומור, היא החברה הגדולה ביותר בתחומה בשוק הפרטי בישראל. השוק הפרטי מהווה כ-47% מכלל שירותי הדיאליזה בארץ, ונפרומור מבצעת, על פי נתוניה, כ-51% מהטיפולים שמתבצעים בשוק הפרטי.

המגמה של הוצאת טיפולי הדיאליזה מבתי החולים אל הקהילה מתגברת בשנים האחרונות. במצגת שפרסמה נפרומור לפני כשלוש שנים היא ציינה שמדובר במגמה שנועדה להקל על מטופלים ולשפר את איכות חייהם, וכי עלות הטיפול נמוכה יותר מאשר טיפול מקביל בבית חולים. באותה מצגת צוין, כי החברה שמה דגש על "חוויית הלקוח" וידידותיות התהליך עבור המטופל. החברה אף מציעה את שירותיה לחולים מחו"ל (תיירות רפואית) במחיר של 400 דולר לטיפול דיאליזה, לא כולל תרופות.

הבעלות על נפרומור טרום מכירתה ל-Fresenius מתחלקת בין מספר גורמים, ביניהם כאמור חברת התרופות טבע, עם כמחצית ממניות נפרומור, שמוחזקות באמצעות החברה הבת טבע מדיקל שמשווקת מכשור רפואי בישראל. שירותי בריאות כללית מחזיקה בנפרומור באמצעות מכון מור.

עבור טבע, מכירת נפרומור לא מהווה עסקה מהותית, וברור שלא צפויה השפעה משמעותית על תוצאות החברה כתוצאה מכך. יחד עם זאת, העסקה משתלבת היטב עם ההתמקדות של טבע בפעילויות הליבה שלה, תחת ניהולו של ארז ויגודמן.

Fresenius Medical Care נחשבת לחברה הגדולה ביותר בעולם בתחום הדיאליזה, והיא עוסקת בייצור ושיווק של מכונות דיאליזה, ייצור מוצרים נלווים לתהליך הדיאליזה ומתן שירותים למטופלים. החברה, שמעסיקה מעל 100 אלף עובדים, מפעילה רשת מרפאות לביצוע דיאליזה, עם למעלה מ-3,400 מרפאות בעשרות מדינות ברחבי העולם. אסטרטגיית החברה כוללת צמיחה באמצעות רכישות. במחצית הראשוה של השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-7.4 מיליארד דולר, עלייה של 4.5% מהתקופה המקבילה ב-2014, אך הרווח הנקי התכווץ ב-5.3% לכ-528 מיליון דולר.