הכירו את חברת הסטארט-אפ הקטנה שקוראת תיגר על פייסבוק

אחד מכל 10 בעלי סמארטפונים תומכי אנדרואיד בהודו כיום משתמש בחיבור חינמי שמספקת אפליקציית אמסנט שבבעלות חברת Jana ■ "המשימה שלנו היא לספק גישה חינמית לאינטרנט למיליארד איש. בכל התרבויות והיבשות אנשים רוצים להוציא פחות כסף על חשבון הטלפון שלהם"

הודו / צילום: רויטרס
הודו / צילום: רויטרס

בשקט-בשקט, הצליחה חברה קטנה מבוסטון לקרוא תיגר על מאמציה של פייסבוק לחבר לקוחות בשווקים מתפתחים לאינטרנט. אחד מכל 10 בעלי סמארטפונים תומכי אנדרואיד בהודו כיום משתמש בחיבור חינמי שמספקת אפליקציית mCent (שבבעלות חברת Jana (ג'אנה). חברת הסטארט-אפ, שמעסיקה 60 עובדים בלבד, הצליחה לגייס עד כה פי 15 יותר מפעילי תקשורת מאשר הרשת החברתית שמובילה מיזם מתוקשר מאוד בתחום. זאת, לאחר שחתמה על הסכמים עם 311 מפעילים, בהשוואה למיזם Internet.org שבבעלות פייסבוק, שמשתף פעולה עם 20 מפעילים בלבד.

שנה לאחר הקמתה, ולאפליקציה של ג'אנה יש 30 מיליון משתמשים - דבר שהופך את הגישה לאינטרנט להרבה יותר זמינה וברת-השגה במדינות מתפתחות. ולאחר ההצלחה בהודו, מתמקדת כעת ג'אנה בסין, בברזיל ובאינדונזיה.

חברת הסטארט-אפ מאפשרת למשתמשים בה שימוש חינם בנתונים תמורת התנסות באפליקציות של המפרסמים על אמסנט, הכוללים את טוויטר, אמזון ואת חברת טנסנט. החברה מעניקה למשתמשים אשראי לשימוש בנתונים כך שיוכלו להוריד את האפליקציה של המפרסם, ולאחר מכן אשראי נוסף תמורת שימוש בה במשך שבוע.

מספרם של האנשים העניים שמשתמשים בטלפונים חכמים הולך וגדל, אומר נת'ן איגל, ממייסדי החברה ומנכ"ל ג'אנה, אבל ככל שמחירם של המכשירים הללו יורד - עלות השימוש באינטרנט עשויה לכלות עד 10% משכרו היומי של אדם בשוק מתפתח. חברות טלקום מתקשות לחלץ כספים נוספים מהאנשים הללו, ואילו המנויים סובלים מכיוון שהגישה שלהם לאינטרנט מוגבלת. "בסופו של דבר אנחנו מציעים גישה חינמית לאינטרנט - דבר שיש לו ביקוש אוניברסלי. בכל התרבויות והיבשות אנשים רוצים להוציא פחות כסף על חשבון הטלפון שלהם", הוסיף.

ג'אנה, שגייסה 40 מיליון דולר מקרן הון סיכון Spark Capital ומקבוצת הפרסום פובליסיס, נוקטת בגישה שונה מזו של Internet.org, המיזם של פייסבוק, שבו משתתפות גם סמסונג וקוואלקום. Internet.org מתכנן לבנות מזל"טים ולפתח לייזרים שיוכלו לשדר גישה לאינטרנט מהשמיים לפינות הנידחות ביותר בתבל. הגרסה המלאה של Aquila - כלי טייס המיועד לטיסה בגובה רב - תוכנן נרכש על ידי פייסבוק, והוא מוכן לטיסות ניסוי. עם זאת, מירב המאמצים לחיבור אנשים לאינטרנט ממוקדים באלה שמסוגלים להשיג גישה אליו.

המיזם של פייסבוק פיתח אפליקציות חינמיות ל-18 מדינות שבהן הרשת החברתית זמינה, לצד אתרים אחרים כמו גוגל וה-BBC - תלוי באפליקציה. כמו כן, המיזם יאפשר גישה למידע על אודות שירותים ממשלתיים ושירותי בריאות. האפליקציות של המיזם יושקו תוך שיתוף פעולה עם מפעילי תקשורת שאינם מקבלים כסף תמורת אספקת הגישה לאינטרנט, אך רואים זאת כדרך נוספת לעודד משתמשים להבין את היתרונות של האינטרנט והגישה לשירותים עתירי נתונים.

איגל אמר כי המיזם של פייסבוק משקף גישה של "גן נעול", דבר שהופך אותו ל"מוצר נחות" לעומת אמסנט, המאפשרת להשתמש בגישה לאינטרנט - המושגת באמצעות שימוש באפליקציות של המפרסמים - כדי להגיע לכל מקום שרוצים ברשת. "אני לא רואה איך הם יוכלו להרחיב את השירות, אלא אם כן הם ימצאו דרך לכסות את העלויות", אמר איגל והוסיף כי ג'אנה העבירה עשרות מיליוני דולרים למפעילים.

איגל חשב על הרעיון לאפליקציה כשהיה בשנת שבתון כפרופסור אורח באוניברסיטת MIT ולמד תקשורת נתונים. הוא בדק כיצד לעודד אחיות לשלוח הודעות סמס כאשר היו חוסרים באספקת הדם, וגילה שהדבר גורם להן להפסיד מכספן האישי. לכן הוא תכנן מערכת שתאפשר למשרד הבריאות להחזיר את עלויות משלוח ההודעות בתוספת "כמה אגורות לאות תודה". כעת הוא מעוניין בנתח גדול יותר מהפרסום בשווקים מתפתחים. לדבריו, היקף השוק יעמוד על 300 מיליארד דולר עד לשנת 2019, הערכות המתבססות על מחקרים של החברות eMarketer ו-ZenithOptimedia. לדבריו, המתחרים שלו הם "ערוצי טלוויזיה בדלהי, פרסום חוצות בסאו פאולו ותחנות רדיו בג'ראגר" - ולא שירותים דיגיטליים חלופיים.

"בסופו של דבר, המשימה שלנו היא לספק גישה חינמית לאינטרנט למיליארד איש ולקחת נתח משמעותי מתוך 300 מיליארד הדולר שמוציאים על פרסום בעולם המתפתח".

"מי יצטרך את Loon של גוגל?"

ג'אנה הייתה ההשקעה הראשונה של פובליסיס מחוץ לקרן ההון סיכון המשותפת לה ולחברת אורנג' הצרפתית. רישאד טובקוואלה, אסטרטג ראשי בקבוצת הפרסום הצרפתית, אמר כי החברה מרוויחה מהמירוץ של חברות סטארט-אפ לגייס משתמשים חדשים בשווקים מתפתחים. לדבריו, חברות כמו אפליקציית הנסיעות אובר - ששופכות כסף להודו וסין בניסיון להתמודד מול יריבים מקומיים - "הן תת-קטגוריה של משווקים בעלי ערך רב במיוחד".

טובקוואלה סבור כי ג'אנה עשויה לחבל במאמציהן של חברות גדולות - לרבות הפרויקט Loon של גוגל לשידור אינטרנט מבלונים - לחבר אוכלוסיות שלמות לאינטרנט. "Internet.org מגיע לעשירית מהגודל של ג'אנה, וככל שאנחנו ניכנס ליותר שווקים - מי יצטרך אותם? מי יצטרך את Loon של גוגל?", הוא שואל.