כבר לא רק גימיק: לא תאמינו מה עושים היום רובוטים

יש מי שפוחדים על מקום העבודה שלהם, ויש מי שרק משועשעים מהרעיון ■ בכל מקרה, לא ניתן יותר להתעלם מנוכחותתם: הצצה לתחומים שעומדים לעבור בשנים הקרובות מהפכה רובוטית

רובוטים ממלצרים / צילום: רויטרס
רובוטים ממלצרים / צילום: רויטרס

כמעט בכל תחום שרק תחשבו עליו תמצאו רובוטים ברמת תחכום כזאת או אחרת כחלק מהמציאות הסובבת אותנו. מרובוטים המיועדים לסיוע רפואי, דרך רובוטים המיועדים לשדה הקרב ועד לרובוטים המיועדים ללימוד ושעשוע. גם בענף התיירות ניתן לראות יותר ויותר מהם. אמנם תעשיית הרובוטים בענף נמצאת בחיתוליה אבל סקירה קצרה יכולה להמחיש את הכוון אליו אנחנו צועדים.

יש מי שפוחדים על מקום העבודה שלהם, ויש מי שרק משועשעים מהרעיון אך בכל מקרה לא ניתן להתעלם מהנוכחות שלהם. יותר ויותר רובוטים נכנסים אל ענף התיירות והתעופה. כך למשל, קיימים היום מטוסים רובוטיים או יותר נכון מטוסים המופעלים על ידי טייסים רובוטים. כבר ב-2012 נערכה טיסת ניסוי ראשונה מסוגה, מבוססת על טייס רובוטי אשר נשלט מרחוק. מי שמפתחת את המערכת הזאת היא חברת BAE SYSTEMS הבריטית, אחת התעשיות הביטחוניות הגדולות בעולם ומדובר בניגוד לשאר כלי הטיס הבלתי מאויישים שייעודם למשימות בטחוניות במטוס המיועד להסעת נוסעים.

גם בדרום קוריאה הציגו ב-2014 חוקרים דגם מוקטן שמטיס סימולטור טיסה מתקדם בהצלחה רבה. לטענתם, הרובוט יכול גם להטיס פיזית מטוסים גדולים והמטרה המרכזית שלהם היא להפעיל טייסים שכאלו במקרים של אסון כמו צונאמי או אסון גרעיני דוגמת פוקושימה.

ועוד בענייני מטוסים, התעשייה האווירית פיתחה את הטקסי-בוט. רובוט שגורר אחריו מטוסים מטרמינל הנוסעים עד למסלול ההמראה. בכך הוא משחרר את הטייס מאותן נסיעות מנהליות וחשוב מכך חוסך כמות עצומה של דלק סילוני ומונע זיהום אוויר ורעש מיותרים. המערכת נכנסה כבר לשימוש פעיל בנמל התעופה של פרנקפורט.

ומתחום התעופה לתחום המלונאות. ביפן קיבלנו לפני חצי שנה הצצה אל מלון hen-na אשר נעזר בצוות של רובוטים להפעלת המלון. מדובר במלון בן שתי קומות אשר ממוקם בפארק השעשועים הואיס וצוות הרובוטים יעניק לאורחים שרות מלא החל מעמדת השוער בכניסה, ניקוי החדרים ואפילו ניהול דלפק הקבלה. מעבר לגימיק שבדבר במלון מקווים שיוכלו בדרך זו לצמצם עלויות ולהפוך לאחד מהמלונות היעילים בעולם מבחינה כלכלית.

בקוריאה מתוכנן להיפתח פארק שעשועים ראשון מסוגו בעולם אשר ייקרא רובוטלנד. הפארק יוקדש כל כולו לרובוטים ובינה מלאכותית והוא ייפתח במהלך 2016.

בסאן פרנסיסקו נפתחה לא מזמן מסעדה ברובע הפיננסי של העיר אשר מבוססת על שירות שמתקיים כל כולו דרך מכשירי אייפד. שם המסעדה eatsa ולא תזכו לפגוש שם מלצר או מארחת, למעשה לא תתקלו במסעדה בפרצוף אנושי כשאת הארוחה שהזמנתם תקבלו מבעד לאשנב הממוקם בקיר. למען האמת חייבים לומר שמי שעמלים על המנות הם שפים אנושיים אולם גם לנושא הזה אגב יש פתרון בדמות שף רובוט שהוצג לעולם הרחב בתעורכת אקספו לטכנולוגיות בתחום המזון וההסעדה בשנת 2009 מי שעומדת מאחורי הרובוט היא כמובן חברה יפנית אבל היא לא היחידה שמפתחת בשלנים רובוטים, גם בסין נחשף לפני כחודש רובוט שמסוגל לבשל ארוחה בארבע דקות, חברת מולי-רובוטיקס גם היא מפתחת שף רובוט משלה. בסרטון ניתן לראות את העתיד פרוס לפניכם ממש על השולחן.

גם שירותי מונית ניתן יהיה לקבל בקרוב באמצעות מכוניות רובוטיות. חברה בשם רובוט טקסי מתכננת כבר משנה הבאה לאפשר לחמישים אנשים במחוז קנגאווה שירות הסעות במוניות רובוטיות אוטונומיות לחלוטין.

ובאולימפיאדת טוקיו שתתקיים ב-2020 תעמיד צי של מוניות אוטונומיות שישרתו את האתלטים.

רובוטים הולכים ותופסים את מקומם וכנראה שלא ירחק היום בו יוצעו לקהל הרחב חבילות קונספט אשר מבוססות על החוויה הרובוטית.