פורטיסימו ובארינבוים: לפרק את ישראל 18 בשל חובות גרנובסקי

בעל השליטה החדש בישראל 18, גרגורי גורטובוי, התחייב לקחת על עצמו את חובותיו הפרטיים של גרנובסקי בסך עשרות מיליוני שקלים, אך שילם רק חלק מהחוב

צביקה בארינבוים ויובל כהן / צילום: יוסי כהן ואיל יצהר
צביקה בארינבוים ויובל כהן / צילום: יוסי כהן ואיל יצהר

בקיץ האחרון, 3 שנים אחרי שהגיע "משום מקום", חיסל איש העסקים היהודי-אוקראיני אלכסנדר גרנובסקי את עסקיו בישראל, מהם יצא בהפסד של מאות מיליוני שקלים, לאחר שורה של השקעות כושלות בחברות הציבוריות בי.ג'י.איי, בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) ו-ויליפוד. את החברה הפרטית ישראל 18, שבאמצעותה הוא שלט בפירמידת החברות הציבוריות, הוא העביר לידי איש העסקים האוקראיני-ישראלי גרגורי גורטובוי.

בעל השליטה החדש בישראל 18, התחייב עם קבלת הבעלות בחברה, ביולי השנה, לקחת על עצמו את חובותיו הפרטיים של גרנובסקי. עם זאת, במהלך השבועות האחרונים רק חלק מהחוב שולם לנושים, וגם חלק זה לא שולם במועד. כעת, 3 חודשים אחרי העברת הבעלות בישראל 18 לידי גורטובי, הוגשה לבית המשפט בקשה לפירוקהחברה.

בקשת הפירוק הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה על-ידי נושי החברה בראשות קרן ההשקעותפורטיסימו (שמוביל יובל כהן) וצביקה בארינבוים, שטוענים לאי-עמידה של ישראל 18 בחובותיה כלפיהם. דיון בנושא נקבע להיום (ג').

החובות של גרנובסקי לפורטיסימו, לבארינבוים ולנושים נוספים של גרנובסקי הוערכו עם העברת השליטה בישראל 18 ב-50 מיליון שקל, כשמחצית מהסכום הוא חוב לקרן פורטיסימו. ייתכן שהנושים מקווים שהאיום המשפטי יעשה את שלו וגורטובוי ישלם להם את הכסף מבלי להידרש להליכים משפטיים ארוכים. לפני הגשת בקשת הפירוק, לא היה ניסיון של הנושים לממש בטוחות קיימות.

בי.ג'י.איי הודיעה היום לבורסה על הבקשה שהוגשה לבית המשפט למינוי מפרקים זמניים לישראל 18. "על-פי עמדת ישראל 18, היא מתנגדת לבקשות שהוגשו נגדה ומתכוונת לעמוד במלוא חובותיה כלפי המבקשים", ציינה בי.ג'י.איי בהודעתה.

ישראל 18 מחזיקה ב-71.5% מהון המניות של בי.ג'י.איי, ואילו בי.ג'י.איי מחזיקה באמצעות בי.אס.די קראון 61.7% ממניות חברת המזון ויליפוד, שנסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי של 141 מיליון שקל.

כאמור, מקור החובות לפורטיסימו ובארינבוים עוד בתקופת הבעלות הקודמת. גרנובסקי, איש עסקים יהודי אוקראיני, רכש את השליטה בבי.ג'י.איי מידי צביקה בארינבוים במחיר מנופח בשנת 2012. כעבור שנה ביצע גרנובסקי עסקה גדולה בהרבה, כששילם כ-60 מיליון דולר תמורת השליטה באמבלייז (כיום בי.אס.די קראון) שנסחרה בלונדון, לבעלי המניות הקודמים בה, נפתלי שני וקרן פורטיסימו.

במקור נועדה קופת המזומנים של אמבלייז לשמש את גרנובסקי לרכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי שנקלע לקשיים, לצד בעל השליטה הקודם בה, נוחי דנקנר. העסקה לא יצאה לפועל, ובמקומה פנה גרנובסקי לרכוש את חברת המזון ויליפוד מידי האחים ויליגר. הוא שילם מחיר מנופח של 288 מיליון שקל תמורת מניות האחים וכן בהצעת רכש, כאשר שווי השוק הנוכחי של המניות הללו הוא כ-90 מיליון שקל בלבד.

סבל מהמשבר באוקראינה

בתחילת השנה, על רקע המשבר באוקראינה, נקלעו עסקיו של גרנובסקי לקשיי נזילות. גרנובסקי ניסה להכניס כשותפים לעסקיו את אהרון בלום ומשה פוטש, אך הליך משפטי שנפתח נגדו טרף את הקלפים. אלפא בנק, מהבנקים הבולטים במזרח אירופה, טען לחוב של 15 מיליון דולר של גרנובסקי כלפיו ופתח בהליכים נגדו בישראל, כולל בקשה למינוי כונס נכסים במטרה למנוע את ההשקעה של בלום ופוטש. על הרקע הזה, חתם גרנובסקי על הסכם הלוואה עם האחים ויליגר, בסך 83 מיליון שקל, הכולל שיעבוד של מניות השליטה בחברה.

מטרת ההלוואה הייתה השגת מימון לפירעון מיידי של אג"ח בי.ג'י.איי ולפרוע את יתרת ההתחייבויות הפרטיות של גרנובסקי בגין רכישת אמבלייז ובי.ג'י.איי. כמו ההשקעה של בלום ופוטש, גם ההלוואה מהאחים ויליגר לא יצאה אל הפועל, בשל ההליך המשפטי מול אלפא בנק, שבסופו של דבר הסתיים בפשרה, שבמסגרתה העביר גרנובסקי לבנק נכסים באוקראינה בשווי כ-11 מיליון דולר.

עלילות גרנובסקי בשוק ההון

אוגוסט 2012 - אלכסנדר גרנובסקי רוכש את השליטה ב-BGI מידי צביקה בארינבוים ב-128 מ' ש'

אוגוסט 2013 - גרנובסקי רוכש את השליטה באמבלייז תמורת 60 מיליון דולר

מארס 2014 - BGI רוכשת את השליטה בויליפוד ב-288 מיליון שקל

דצמבר 2014 - גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות, ומתקשה בתשלום חובות

יולי 2015 - גרנובסקי מעביר את השליטה בפירמידה לגורטובוי

החזקות גורטובוי
 החזקות גורטובוי