באקסלנס צופים דוחות טובים לחברות ת"א 100?

בבית ההשקעות מציינים כי על אף שדוחות 70%-80% מהחברות צפויים להיות טובים מבחינה השוואתית, הרבעונים המקביל והקודם לא היו חזקים במיוחד ■ "להערכתנו חלה עלייה בחוסר הוודאות בשוק, כתוצאה מהאטה בפעילות הכלכלית בישראל ובעולם ומהתגברות הסיכון הביטחוני"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

למרות הסימנים להאטה במשק וסימני השאלה לגבי המשך הצמיחה הכלכלית, לקראת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של החברות בבורסה בת"א, אשר צפויה להיפתח בשבועות הקרובים, באקסלנס ברוקראז' צופים רבעון טוב למרבית חברות מדד ת"א 100.

הערכת בית ההשקעות היא כי כ-70% מחברות המדד יסכמו את הרבעון השלישי של 2015 במגמה חיובית, או ביציבות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וכי כ-80% מהן יציגו שיפור או יציבות ביחס לרבעון הקודם (השני ב-2015).

יחד עם זאת, באקסלנס מדגישים כי "לא מדובר בבשורה משמחת במיוחד, ואין בתוצאות כדי לבשר על מגמה חיובית לרבעונים הקרובים". זאת, משום שהרבעון השלישי אשתקד היה חלש ביותר, בעיקר כתוצאה ממבצע "צוק איתן". עוד הם מציינים, כי גם הרבעון הקודם (השני השנה) "לא היה חזק במיוחד, עם עלייה מזערית בלבד בתמ"ג והאטה בנתוני היצוא".

"בשורה התחתונה", מסכמים באקסלנס, "הגם שהדוחות צפויים להיות טובים מבחינה השוואתית, להערכתנו חלה עלייה בחוסר הוודאות בשוק, כתוצאה מהאטה בפעילות הכלכלית בישראל ובעולם ומעלייה בסיכון הביטחוני".

בחלוקה סקטוריאלית, מחלקת המחקר של אקסלנס ברוקראז' צופה מגמה חיובית אצל חברות הנדל"ן, הטכנולוגיה, רשתות המזון, וכן בחברות טבע, כיל ובזק. בקרב הבנקים צופים באקסלנס רבעון חיובי, אולם מסתכלים בחשש אל הרבעון הרביעי של השנה ולעבר 2016. תחזיות שליליות מציגים באקסלנס בהתייחסות לרשתות האופנה, חברות הסלולר ויצרניות המזון.

סקטור הבנקים

האנליסטים באקסלנס מעריכים כי "הרבעון השלישי צפוי להיות טוב יחסית לענף הבנקאות, עם תשואה על ההון שתעמוד על כ-8.5% ורווח ענפי של כ-2 מיליארד שקל, וזאת על אף הפגיעה הצפויה ברווחי הענף כתוצאה מהחלטת בית המשפט העליון בנושא גד זאבי".

ביהמ"ש העליון קבע השבוע כי הבנקים ישיבו לזאבי 268 מיליון שקל בגין ריבית פיגורים שגבו ממנו, ובאקסלנס מעריכים כי קביעה זו תקזז 0.6% מרווחיות הענף ברבעון במונחי תשואה על ההון, כאשר הנפגע העיקרי, בשיעור של 1.3%, צפוי להיות הבנק הבינלאומי, בשל החשיפה הגבוהה שלו יחסית לפרשה.

במבט קדימה, מעריכים בבית ההשקעות כי "הרבעון הרביעי צפוי להיות פחות טוב, בעיקר כתוצאה מההשפעה השלילית של הורדת המע"מ ולנוכח הצפי למדדים שליליים מאוד. בנוסף, גם הצפי לשנת 2016 נותר מאתגר יחסית".

תקשורת וסלולר

בעניינה של בזק, מציינים באקסלנס כי "אנחנו מצפים לעוד רבעון חזק, אחד משורה ארוכה של רבעונים חזקים. המונופול דה-פקטו של בזק בשוק הקווי ממשיך כמעט ללא הפרעה, למרות השוק הסיטונאי. בזק אמנם מאבדת לקוחות לפרטנר ולסלקום, אך ממשיכה לקבל תשלום על לקוחות אלה ובמקביל מתייעלת".

לעומתה, לגבי סלקום ופרטנר ההערכה היא לרבעון נוסף חלש, אפילו ביחס לרבעון השני. באקסלנס סבורים כי התחרות, אשר עדיין חריפה בשוק הזה, "צפויה למנוע מהחברות מלהציג שיפור אמיתי בתוצאותיהן". עוד מוסיפים שם כי "אנחנו עדיין לא רואים שיפור אמיתי מבחינת רמת התחרות, וגם לא נראה שיפור ללא קונסולידציה או פשיטת רגל/יציאה של אחד המתחרים".

רשתות המזון

באקסלנס מעריכים כי המשבר ברשת מגה, יחד עם עיתוי החגים שחלו השנה ברובם ברבעון השלישי, צפויים להטיב עם תוצאות הרשתות המזון. "מבין הרשתות השונות, ברבעון השלישי שופרסל הייתה להערכתנו הנהנית העיקרית ממצבה של מגה", כותבים באקסלנס, "משום שבמרבית המקומות בהם מגה סגרה סניפים, שופרסל הייתה החלופה האפשרית באזור, בעוד רשתות הדיסקאונט האחרות עדיין לא נכנסו לסניפיה של מגה". בבית ההשקעות סבורים כי הרשתות השונות יציגו צמיחה גם בסך המכירות וגם במכירות בחנויות זהות.

באקסלנס צופים "בטווח הארוך יותר עלייה בנתחי השוק של הרשתות הפרטיות על חשבון שופרסל ומגה, בדגש על רמי לוי".

יצרניות המזון

"עיתוי החגים ואובדן נתחי שוק לטובת המותג הפרטי, ישפיעו לרעה על שיעורי הצמיחה בסקטור זה", סבורים באקסלנס. בעניין שתי יצרניות המזון הבורסאיות הגדולות - אסם ושטראוס, מציינים שם כי "בעוד שאסם עשויה להציג יציבות, שטראוס צפויה להציג רבעון חלש, על רקע פיחות במטבעות הפעילות ביחס לשקל (בעיקר ריאל) ועליית מחירי הקפה הגולמי בברזיל".

בבית ההשקעות מדגישים את השונות בין השתיים, כאשר "כ-50% מפעילותה של שטראוס נעשית בחו"ל לעומת כ-15% בלבד אצל אסם".

לעומת השתיים, לגבי יצרניות תמציות הטעמים והריחות פרוטרום צופים באקסלנס תוצאות טובות, עם "צמיחה חיובית חד ספרתית ושיפור קל בשולי הרווח".

רשתות האופנה

באקסלנס מעריכים כי "רשתות האופנה צפויות לסבול ברבעון השלישי מהאטה, שמקורה בעיקר באוגוסט וספטמבר. אמנם לא צפויה פגיעה בשורת ההכנסות, אבל זאת משום שעיקר הצמיחה תנבע מפתיחתן של חנויות חדשות וגילום רכישות חדשות בתוצאות".

לגבי השורה התחתונה, התחזית היא "חולשה או לכל היותר סטגנציה, וזאת בשל עודף שטחי מסחר, ירידת מחירים ומבצעים אגרסיביים שביצעו הרשתות ברבעון השלישי, וכן עליית הדולר שמעיבה על ההוצאות". עוד לדבריהם, "מגמת ההתרחבות של חלק מהחברות המובילות בענף, וביניהן פוקס וגולף, צפויה גם היא לפגוע באופן זמני ברווחיותן".

נדל"ן מניב

כלכלני בית ההשקעות מציינים את הריבית האפסית התורמת "להמשך הוזלת המימון של חברות התחום בהיבטי מחזור חוב ומימון נכסים בהקמה", וכי האינפלציה החיובית שנרשמה בחודשים קודמים תספק רוח גבית לדמי השכירות בנכסיהן. באקסלנס לא צופים שערוכים מהותיים בסיכום רבעוני.

"ההאטה הכלכלית בינתיים משפיעה בשוליים", מוסיפים באקסלנס, ובשלב הנוכחי "חלק מהחברות עושות עבודה טובה בהסתרת ההוצאות הנוספות כתחליף להנחות בשכר דירה". יחד עם זאת, "ככל שהמצב הכלכלי הנוכחי יימשך, לא יהיה מנוס מפגיעה גם בתוצאות התפעוליות של החברות עצמן, כתוצאה מהתאמות בשכר דירה".

תחזית אקסלנס
 תחזית אקסלנס