רשות ני"ע רוצה לחסום את זירות הסוחר למניות זרות בחו"ל

מדובר בזירות המסחר הכוללות בין היתר את שוק הפורקס, והרשות שוקלת להמליץ שלא לאשר בהן מסחר ב"ני"ע בודדים הרשומים בבורסה מחוץ לישראל"

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע מעוניינת למנוע מסחר במניות זרות ובני"ע זרים נוספים, ובחוזים עליהם, באמצעות זירות סוחר. ל"גלובס" נודע כי הרשות שוקלת להמליץ שלא לאשר למסחר בזירת סוחר "ני"ע בודדים הרשומים למסחר בבורסה מחוץ לישראל". מדובר במהלך משמעותי, היות שחלק ניכר מהמסחר בזירות הסוחר נעשה בני"ע זרים - לרוב במניות זרות. המהלך שעליו הודיעה הרשות לא בפומבי זוכה לביקורת רבה מצד הגורמים הפעילים בשוק זירות הסוחר, שנמצא בימים אלה בתהליך הכפפתו לראשונה לפיקוח והאסדרה של רשות ני"ע.

"אם ההוראה הזו תעבור", אומר ל"גלובס" יואב ליבל, מנכ"ל קליאו מסחר פיננסי (שפועלת תחת המותג הבינלאומי iFOREXׂ ׂ) - זירת הסוחר של אי-אונליין, "אנחנו נגיש בג"ץ ונזכה בו בקלות. מאוד פשוט להסביר לשופט שיש לנו שתי חברות אחיות, ששתיהן כפופות לרשות ניירות ערך, באחת מותר ללקוח לקנות מניות של חברות בבורסות זרות, שלא פרסמו תשקיף, ובשנייה אסור".

שוק זירות הסוחר נקרא לא אחת שוק המסחר בפורקס (מט"ח), ואולם, אין זה המצב. שוק הפורקס הוא רק חלק מעולם זירות הסוחר, הרחב בהרבה, ושבמסגרתו מתאפשר מסחר בשוקי הון רבים ומגוונים, בהם סחורות ומניות. בחלק מזירות הסוחר מהווה המסחר במניות זרות חלק ניכר מהפעילות הכוללת.

עתה באה רשות ני"ע וקובעת כי יש לעצור חלק מהמסחר האמור באמצעות הזירות, וזאת בנימוק שהחברות הללו לא פרסמו תשקיף בארץ, ואינן מדווחות לציבור בארץ על ההתפתחויות בפעילותן - "מהלכים אשר נועדו להגן על הלקוח הקמעונאי ששוקל רכישה או מכירה של ני"ע זרים או של מכשירים הנגזרים מני"ע זרים".

וכאן טמונה, לפי הרשות, הבעיה: "בעוד שלגבי ני"ע הנסחרים בבורסה בישראל פורסם תשקיף על-ידי התאגידים שמדווחים לציבור מידע באופן שוטף, לא אלו הם פני הדברים ביחס לני"ע זרים", אומרים ברשות, ומוסיפים כי בעוד שקיימים מנגנונים כדי להבטיח מסחר תקין בני"ע בבורסה, הרי ש"מנגנונים אלו אינם קיימים ביחס לני"ע זרים", כאשר, לטענתם, "מסחר בזירה במכשירים פיננסיים הנגזרים מני"ע זרים יביא לארביטראז' בלתי סביר, ואפשרות לעקיפת הוראות הדין הנוגעות לפיקוח על ני"ע והבורסה".

כאמור, נימוקים אלה ממש לא משכנעים גורמים בשוק, שטוענים שמדובר ביצירת אבסורד, תוך יצירת קושי לא ראוי למסחר במניות מכובדות וראויות באמצעות זירות הסוחר. "כיום לקוח של חברת ברוקרים יכול לקנות בלי שום בעיה מניה של צ'ק פוינט או של אפל, ואילו על פי ההוראה שהרשות שוקלת להחיל על השוק, אותו לקוח לא יוכל לקנות את המניות הללו בזירת סוחר", אמר גורם בשוק.

נכון לתום המחצית הראשונה של השנה, 21 גופים הגישו לרשות ני"ע בקשות לקבלת רישיון להפעיל זירת סוחר, והחלו בהליך הארוך שרק בסופו יחל התחום להיות מוסדר על-ידיה. זירות הסוחר הן פלטפורמות מסחר אינטרנטיות המאפשרות למשקיעים לפעול במכשירים פיננסיים שונים (כגון נגזרי מט"ח - פורקס) מול מפעילי הזירות, בעוד שהזירות מצטטות באופן רציף מחירים למכשירים הפיננסיים שבהם מציעה הזירה לסחור. עיקר הפעילות בזירות מתבצעת על-ידי משקיעים הפועלים בהיקפים כספיים נמוכים, אך במינופים גבוהים.