IVC: סטארט-אפים ישראלים גייסו 3.2 מיליארד ד' מתחילת 2015

ברבעון השלישי של השנה גייסו חברות 1.1 מיליארד דולר ■ החלק היחסי של הקרנות הישראליות - 12% בלבד

הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ  סטארט אפ  הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as
הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ סטארט אפ הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as

שנת 2014 היתה השנה הטובה ביותר של תחום ההיי-טק הישראלי בכל הזמנים והיום מסתמן ששנת 2015 תהיה טובה אף יותר. חברת המחקר IVC ופירמת רואי החשבון KPMG מפרסמות היום נתונים לגבי הרבעון השלישי של שנת 2015 ולגבי תשעת החודשים הראשונים של השנה - אשר מצביעים על המשך הגאות.

ברבעון השלישי של השנה גייסו 165 חברות היי-טק ישראליות הון בהיקף כולל של 1.1 מיליארד דולר, מעט פחות ביחס לרבעון השני של השנה שבו גייסו חברות 1.14 מיליארד דולר. את הנתונים של הרבעון החולף כדאי לבחון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ואז מגלים זינוק של 55% בהשוואה לגיוסים של 703 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2014.

בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2015 גייסו 506 חברות סכום כולל של 3.2 מיליארד דולר, זאת לעומת שנת 2014 כולה שבה גויסו 3.4 מיליארד דולר. קובי שימנה, מנכ"ל IVC אומר כי "הרבעון השלישי בשנה נוטה להיות נמוך באופן יחסי לאחרים מבחינת גיוסי ההון, לכן ציפינו לראות ירידה מסוימת לעומת השיאים של הרבעון הקודם, אך נראה שגיוסי ההון עדיין ממשיכים להיסגר במרץ, כאשר הירידה ביחס לרבעון הקודם היא שולית. אנו מצפים ברבעון הרביעי להמשך מגמת הצמיחה, וסבורים ששנת 2015 עשויה להסתיים עם גיוסים בסך מצטבר של עד 4.4 מיליארד דולר שיוזרמו לחברות היי-טק הישראליות".

הנתונים שפורסמו היום מצביעים על ההתחזקות העקבית של ההון סיכון הישראלי. סבב הגיוס הממוצע של השקעות הון סיכון עמד ברבעון החולף על 9.1 מיליון דולר, נמוך מעט ביחס לשיא, שנרשם ברבעון הראשון של 2015, אשר עומד על 9.3 מיליון דולר כאשר בוחנים את הנתונים בהשוואה לשנת 2014 מגלים שברבעון המקביל אשתקד הסתכם סבב גיוס ממוצע ב-4.9 מיליון דולר.

בסקר IVC-KPMG בחנו גם את היקף העסקאות הגדולות, אשר בהן גויסו יותר מ-20 מיליון דולר. ברבעון השלישי בוצעו 20 עסקאות כאלה בהיקף של 703 מיליון דולר - שיא של כל הזמנים. נציין כי העסקאות הגדולות היוו 64% מכלל הגיוסים.

שימנה מסביר, כי "לאור הנתון שסבב הגיוס הגדול עמד בממוצע על 35 מיליון דולר ברבעון האחרון, נראה שחברות ישראליות בשלבי צמיחה מתומחרות בטווח התחתון של עסקאות צמיחה בהשוואה לנעשה במדינות אחרות. אנו רחוקים מסבבי חצי המיליארד שרואים בעמק הסיליקון, והגם שפה ושם נתקלים כאן בסבבים נדירים של 100 מיליון דולר, בסך הכל תמחור העסקאות הגדולות בישראל הינו סביר בהחלט, כדאי, ומשקף ערך אמיתי ולא שווי מדומה".

החגיגה בהיי-טק הישראלי מרשימה, אבל באופן אירוני - דווקא הקרנות המקומיות אינן ממהרות לפתוח את הארנק. ברבעון השלישי של 2015 השקיעו קרנות ישראליות סכום כולל של 133 מיליון דולר, 12% בלבד מההון הכולל שגייסו חברות היי-טק בתקופה הרלוונטית.

כאשר בוחנים את התפלגות ההשקעות מגלים כי חברות מדעי החיים גייסו 30% מההון ברבעון החולף (327 מיליון דולר), חברות אינטרנט נגסו נתח של 26% ואילו חברות התוכנה משכו 24%.

עופר סלע, שותף היי-טק ב-KPMG סומך חייקין: "בעוד שנת 2015 עומדת להיות שנת שיא בסכומי ההשקעות בטכנולוגיה, החלק היחסי של ההשקעות בחברות תוכנה הוא נמוך משמעותית מזה שבארה"ב, בה ענף התוכנה הרבה יותר דומיננטי בחלקו מסך ההשקעות. אחד הגורמים לכך הינו המחסור בקרנות פרייבט אקוויטי בשוק המקומי וזה מביא למספר מועט של חברות תוכנה שמתכוונות ומכינות את עצמן להנפקה ציבורית בנאסד"ק. תקרת הזכוכית שנוצרת בישראל מבחינת גודל חברות התוכנה, מצערת מאוד בהתחשב ביכולות הטכנולוגיות הקיימות בתחום זה ובעוצמה היחסית של ישראל בתחום זה בעבר".

קטר ההיי-טק דוהר
 קטר ההיי-טק דוהר