הטעויות שאנחנו עושים בחיפוש עבודה

שימוש ברשתות החברתיות באופן שגוי לא רק לא מקדם את החיפוש אלא פוגע בתדמית שאנחנו מבקשים להציג

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

כל מי שמחפש עבודה יודע שהעצה הראשונה שיקבל היא לפרוס רשת רחבה של קשרים ולדבר עם כמה שיותר אנשים. גם אני כתבתי פה בטורים קודמים על מעגלי רשת הקשרים שלנו ועל החשיבות של "המעגל השלישי", החברים של החברים שלנו. אבל רבים ממחפשי העבודה מפרשים לא נכון את המשמעות של המסע הזה ברשת, ואינם יודעים כיצד לגרום לרשת הזאת לחפש עבורנו עבודה. התוצאה היא שימוש ברשתות החברתיות באופן כזה שלא רק לא מקדם את החיפוש אלא פוגע בתדמית שאנחנו מבקשים להציג.

בחשבון הלינקדאין שלי נוחתות בכל יום כמה הודעות שהנושא שלהן חיפוש עבודה. אני נוהגת לענות לכל פנייה, אך מידת העזרה שאני מושיטה תלויה במידת העזרה שהפונה הושיט לעצמו, וביותר מדי פניות יש טעויות שחוזרות על עצמן. הנה כמה מהן.

לא עושים שיעורי בית

אפשר לראות מיד אם הפונה "תפר" את הפנייה עבור מי שקיבל אותה או כתב טקסט כללי ושלח לרשימת תפוצה. איך? פנייה כללית היא כזו שברור ממנה שהפונה לא ביקר באתר החברה, לא למד את אופי הפעילות ואת אופי המשרות, לא בדק האם בכלל יש בארגון הזה משהו רלוונטי עבורו, ואם כן, איך קוראים לתפקיד שם. מייל כזה ימצא את דרכו ישר אל תיקיית הדואר הנמחק או במקרה הטוב יניב תשובה מתסכלת בנוסח כללי (בדיוק כמו המייל שנשלח), משהו כמו "כל המשרות נמצאות באתר" או "אין לנו כרגע משרה מתאימה אבל נשמור את קורות החיים למקרה שתתפנה משרה". חשבו מה שידרתם לזה שקיבל מכם מייל שניכר בו שלא הושקעה בו מחשבה ועבודה כדי להתאימו לנמען. אם אתם לא עבדתם בשביל חיפוש העבודה שלכם, למה שמקבל המייל שלכם יטרח עבורכם?

לא מזמן שלח אליי מישהו מייל ובו הוא כותב שהוא מחפש משרת סמנכ"ל בשיווק ובמכירות. אם היה טורח ללמוד קצת על הארגון שאני עובדת בו, ארגון רב-לאומי גלובלי וגדול מאוד, שהפעילות שלו בארץ מאופיינת בפיתוח ובייצור, היה מבין ששיווק ומכירות, ובטח תפקיד סמנכ"ל, הוא לא משהו שימצא כאן. מאחר שהפונה לא עשה שיעורי בית, גם אני לא עשיתי אותם בשבילו. אם היה פונה אליי עם הסבר על הרקע שלו וההתאמה שלו למשרת מכירות שמצא, הייתי מפנה אותו אל הגורם המתאים.

איך פונים באופן נכון? חיפוש עבודה צריך לכלול חיפוש אקטיבי ברשת באתרים של כל החברות והארגונים העוסקים בתחומים שבהם אנחנו רוצים להשתלב. כאשר אתם פונים, תתפרו את הנוסח לנמען. בפנייה אל מנהל בארגון שבו אתם מעוניינים, תגדירו קודם כול לעצמכם מדוע אתם מעוניינים בארגון הזה. היכנסו לאתר הארגון ולימדו עליו, היכנסו לעמוד המשרות של הארגון ולימדו על אופי המשרות שבו. בידקו אם יש משרה מתאימה לכישורים שלכם. עכשיו אתם מוכנים לנסח פנייה ייחודית. הציגו את עצמכם ותסבירו מדוע אתם פונים. תסבירו מדוע אתם רוצים לעבוד בארגון, היכן חשבתם להשתלב, אילו משרות ראיתם שעשויות להיות רלוונטיות עבורכם, למה לדעתכם אתם מתאימים. סיימו את הפנייה בבקשה ספציפית, למשל להעביר קורות חיים למשרה מסוימת, למחלקה מסוימת, למאגר "חבר מביא חבר".

מעבירים את העבודה לאחרים

פניות מסוימות כוללות לרוב קובץ קורות חיים, תיאור קצר של ניסיון ובקשה לבדוק אם יש משהו מתאים למחפש בחברה, או לבוא לפגישה. אבל הסיכוי שלכם להגיע באופן זה לפגישה בחברה כלשהי הוא קטן מאוד.

הנה דוגמה טובה ששמעתי ממישהי שחיפשה (ומצאה!) עבודה, ואפשר ללמוד ממנה איך לעשות את זה נכון. המחפשת שמעה על משרה בחברה גדולה. היא חיפשה ב-Linkedin מי היא מכירה שיכול לחבר אותה לארגון הזה ומצאה איש קשר ישיר ברשת שלה שעבד פעם בארגון. אף שכבר לא עבד בארגון, שמח איש הקשר להפנות אותה למי שמנהל היום את הפעילות ויצר עבורה את החיבור. תשאלו את עצמכם, האם אתם מכירים אנשים שעובדים בארגונים שאתם מתעניינים בהם? או חברים שיש להם חברים העובדים בארגונים כאלו? חבר מביא חבר הוא מקור מצוין לקורות חיים בארגונים. שילחו לחברים או למכרים שלכם קורות חיים עם בקשה להעביר אותם בארגון. ושוב, לא פנייה כללית, אלא פנייה ממוקדת.

חוסר מיקוד

הגדיל לעשות אדם ששלח מייל ובו כתב שהוא מחפש משהו בתחום השיווק, טכנולוגיות רשת או רפואה. ובכן, מקבל הפנייה לא יעשה את העבודה בשבילכם. מחפשי עבודה לא יכולים להניח שהנמענים ילמדו את קורות החיים שלהם ויחפשו עבורם מה מתאים להם בארגון. עליהם קודם כול לבדוק אם יש משהו מתאים עבורם ואז להציג את עצמם בהתאם.

ודאו שקורות החיים שלכם מספרים נכון את סיפור הניסיון שלכם: באילו תחומי תוכן בתוך המקצוע אתם מתמחים? מה אתם יודעים לעשות בתחום שלכם? שאלו את עצמכם, אם הייתם מחפשים עובדים בתחום העיסוק שלכם, אילו מילות מפתח הייתם מחפשים בקורות החיים? לא מספיק לתת כותרות לתפקידים - בחברות שונות יש שמות שונים לתפקידים שונים. חשוב לוודא שהניסיון שצברתם עולה באופן ברור מקורות החיים שלכם.

חיפוש באתרי החברות יעזור להגדיר לאילו משרות אנחנו יכולים להגיש מועמדות. תשכחו מהגדרות משרה, תסתכלו על הדרישות - יכולות, השכלה, ניסיון. יכול להיות שתמצאו תחומי משרות הדורשים את סוג היכולות שיש לכם תחת תחום או משרה שלא הייתם חושבים לגשת אליה. כדאי גם להקדיש זמן להגדרה של מה מחפשים, על מה מתפשרים ועל מה לא.

נשמע שזו עבודה רבה? ודאי. חיפוש עבודה זו עבודה. אבל אם תשקיעו, אפשר יהיה לקדם את הפנייה שלכם בארגון. כמובן, זה לא מבטיח שיש משרה פנויה או אפילו שתקבלו זימון לראיון. אבל זה מגדיל בהרבה את הסיכוי שהפנייה שלכם תועבר למקום הנכון בארגון ושהרשת שלכם תעזור לכם לחפש עבודה.

* הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com