ראלי בבורסה בת"א: המעו"ף טיפס ב-2.3% בנעילה

מניות הגז נסחרו בעליות חדות על רקע דברי דרעי אתמול כי יעזוב את משרד הכלכלה ■ הריבית בסין ירדה במפתיע ביום שישי ■ טבע חזרה בפער ארביטראז' חיובי מוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם במיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (א') במגמה חיובית מובהקת, בעקבות העליות החדות שנרשמו בסוף השבוע בבורסות של אירופה וארה"ב (שבאו על רקע דברי דרגי ביום חמישי וההודעה בסין ביום שישי). המעו"ף הוסיף לערכו 2.3% בהובלת מניות הפארמה והגז שזינקו במחזורים גבוהים. מחזור המסחר הסתכם בכ-מיליארד שקל.

 

יום לאחר הורדת הריבית המפתיעה בסין, סגן יו"ר הבנק המרכזי הסיני התייחס אתמול לקצב הצמיחה הצפוי בסין בשנים הקרובות - נתון שהמשקיעים היו צמאים לו נוכח הספקנות שלהם בחודשים האחרונים באשר לצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

בכנס בבייג'ין אמר יי גנג כי כלכלת סין צפויה לצמוח בקצב של 6%-7% בשנה למשך 3-5 השנים הקרובות. זאת, בדומה לקצב הצמיחה הנוכחי. מעבר לכך, התחזית הזו נראית ריאליסטית למדי, מה שעשוי לעודד את המשקיעים בעולם.

הורדת הריבית המפתיעה בסין ודוחות טובים מהצפוי של ענקיות הטכנולוגיה כגון מיקרוסופט שלחו כאמור את המדדים המובילים בוול סטריט לראלי ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, ולשבוע רביעי ברציפות של עליות. זאת גם על רקע דבריו המעודדים של יו"ר הבנק המרכזי האירופי מיום חמישי, שלפיהם הוא שוקל להגדיל את ההרחבה הכמותית.

בבית ההשקעות הלמן אלדובי מציינים בסקירה השבועית כי "המצב הביטחוני ששורר באזור מתחיל להשפיע לרעה על ביצועי שוק ההון המקומי בהשוואה ליתר שווקי ההון בעולם, כאשר השבוע הניב השוק המקומי ביצועי חסר בהשוואה ליתר מדדי העולם. עם זאת, על אף החולשה בנתוני התוצר שפורסמו ע"י הלמ"ס ועל אף המצב הביטחוני המעורער אנו לא צופים שינוי בריבית מחר ומאמינים כי הנגידה תמתין להתפתחויות נוספות בגזרה הביטחונית והכלכלית".

לאחר שלפני שבועיים כלכלני בנק לאומי לא המליצו לקנות מניות, לראשונה מזה כשנה, ובשבוע שעבר אף המליצו על הקטנה מדודה ברכיב המנייתי בתיק ההשקעות, בסקירה השבועית של הבנק שנכתבה לאחר נעילת שבוע המסחר הנוכחי הם ממשיכים להמליץ למכור מניות ולהקטין את החשיפה המנייתית בתיק.

הכלכלנים כותבים, כי "הקטנה זו באה על רקע נתוני מאקרו חלשים מעט ביחס לציפיות, והפחתה מסויימת בקצב הצמיחה העולמי החזוי לשנים 2015-2016. בנוסף, התוצאות הכספיות של הפירמות הכלולות במדדי המניות המרכזיים למחצית השנייה של השנה צפויות להיות נמוכות יחסית. גורמי הסיכון (סימני שאלה לגבי קצב הצמיחה בסין, אי ודאות לגבי תוואי הריבית בארה"ב, ועוד) נותרו בעינם".

 

טבע, אופקו, כיל ומניות הגז מזנקות

מניות הגז, ביניהן אבנר , דלק קידוחים ורציו , המשיכו לרכז עניין רב. ביום שישי דיווחנו כי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, צפוי לעבור מתפקידו כשר הכלכלה, לאחר שכשלו כל הניסיונות להביא לאישור הכנסת את העברת הסמכויות משר הכלכלה לממשלה במטרה להביא ליישום מתווה הגז. עם שובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מברלין, נפגשו השניים וסיכמו כי דרעי יעזוב את משרד הכלכלה ויימצא עבורו משרד חלופי.

דרעי אמר אתמול בראיון לערוץ 2 שלא יעצור את מתווה הגז גם אם יצטרך לעזוב את משרד הכלכלה. בכך הוא מאשר את התרגיל הנרקם עם רה"מ נתניהו במסגרתו דרעי יועבר מתפקידו כדי לסלול את הדרך לאישור מתווה הגז.

מניות דואליות מרכזיות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים בולטים ונסחרו בעליות חדות. נציין את טבע , אופקו , אלביט מערכות, כיל ופרוטליקס.

אלקו דיווחה היום כי הקרנות האמריקאיות סטארווד ומיילסטון חתמו על הסכם לרכישת קרן הנדל"ן LAT, המרכזת את מרבית פעילות קבוצת אלקו בתחום מקבצי הדיור בארה"ב. הרוכשות ישלמו תמורת מלוא מניותיה של LAT סכום של כ-7.3 מיליארד שקל (כ-1.9 מיליארד דולר) ברוטו. סכום זה כולל את נטילת חובות LAT, וכן את הוצאות העיסקה. השלמת העסקה, המשקפת מחיר נטו של 8.17 דולר למניית LAT, כפופה למספר תנאים, ביניהם אישור אסיפת בעלי המניות של LAT. אלקו מחזיקה ערב העיסקה בכ-38.4% ממניות LAT, ועם השלמת העסקה היא תקבל תזרים חופשי בסך של כ-640 מיליון שקל.